Airbagy ve vozech Volvo slaví dvacáté narozeniny

První vůz Volvo vybavený airbagem sjel z výrobního pásu v roce 1987

Během následujících dvaceti let společnost Volvo Cars neustále pracovala na vylepšení technologie airbagu ve snaze zlepšit ochranu v případě čelních i bočních nárazů.

Mezi světová prvenství značky Volvo patří i boční airbagy umístěné v sedačkách vozu a nafukovací clony.

Již řadu let tvoří airbagy součást standardní výbavy, avšak ve svých počátcích jak technologie samotná, tak její spolehlivost byly terčem vyhrocených diskusí. Tehdy byly mnohé z těchto obav oprávněné. „Docílit toho, aby se airbag nafoukl, není takový problém; problém je, aby se nafoukl ve správnou chvíli,“ vysvětluje Lennart Johansson, vedoucí sekce vývoje produktů pro interiér vozů Volvo. 

Začalo to v padesátých letech.

První pokusy o vývoj airbagu se objevily již na počátku padesátých let, nicméně jejich technologie měla k dokonalosti daleko. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnímu, ale s podstatným rozdílem: airbag aktivoval sám řidič stisknutím tlačítka…

Další diskusi vyvolalo použití pyrotechnické nálože jako prostředku k nafouknutí airbagu. Předmětem těchto dohadů bylo jak zacházení s výbušninami během výroby, tak potenciální rizika plynoucí z instalace airbagu do vozu.

Vývoj technologie airbagu urychlil kontroverzní americký zákon z roku 1984. Ten byl zaměřen na nebezpečí, které hrozí cestujícím, pokud nepoužijí bezpečnostní pás. Zákon stanovil, že do tří let musí být nové vozy vybaveny ochrannými prostředky, k jejichž aktivaci není třeba zásah posádky. 

Spolupráce s bezpečnostními pásy

Nejlepší volbou se záhy ukázal být airbag. Podle mnohých mohl dokonce nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které rovněž poprvé představilo ve svých vozech Volvo, již v roce 1959.

Avšak Volvo s úspěchem argumentovalo, že nejlepších výsledků na poli ochrany bude dosaženo pouze vzájemnou spoluprací bezpečnostních pásů a airbagů. „Více airbagů nemusí nutně znamenat vyšší celkovou bezpečnost vozu. Klíčové je uvažovat o airbagu jako o součásti systému, kde je v případě nárazu interakcí struktury vozu, bezpečnostních pásů a airbagů zajištěna optimální absorpce působících sil,“ doplňuje Lennart Johansson.

Prvním vozem s airbagem ve standardní výbavě se v roce 1991 stalo Volvo 850.

Světová prvenství v ochraně při bočním nárazu.

O čtyři roky později společnost Volvo Cars posunula technologii airbagu opět kupředu, když představila boční airbag vestavěný do opěrky sedadla, sloužící k ochraně hrudníku při bočním nárazu. „Obrovským krokem kupředu bylo začlenění bočního airbagu do našeho patentovaného systému ochrany při bočním nárazu (Side Impact Protection System), který je součástí konstrukce karoserie. Ostatním výrobcům trvalo několik let, než náš náskok dohnali,“ říká Lennart Johansson. 

Poté už přišel čas na další světové prvenství z dílny Volvo Cars – nafukovací clony. Nafukovací clony mají v případě bočního nárazu zlepšit ochranu hlav cestujících jak na předních, tak na zadních sedadlech. Verze vestavěná ve střeše byla v roce 1998 představena spolu s novým Volvem S80 a je nyní standardní součástí výbavy všech modelů vyjma C70. Namísto ní je tento kabriolet vybaven nafukovacími clonami uloženými ve dveřích. Tyto airbagy se v případě nehody nafouknou a zůstanou po určitou dobu nafouknuté, aby zajistily ochranu v případě převrácení vozu.

Další významné zlepšení v této oblasti s sebou přineslo nedávné představení nových vozů V70 a XC70. Volvo zlepšení docílilo tím, že oba modely vybavilo nafukovacími clonami prodlouženými o 60 mm. To přispívá ke zlepšení ochrany dětí cestujících na zadních sedadlech.

 Prodloužené nafukovací clony

Od svého uvedení před dvaceti lety se technologie airbagů v mnohém zlepšila – a Volvo bylo jedním z výrobců, kteří v těchto změnách hráli hlavní roli. „Schopnosti airbagů se výrazně zlepšily. Dnešní technologie mnohem lépe odpovídá průběhu nárazu a pohybům cestujících vlivem nárazových sil.  Airbag je nyní, po dvaceti letech úsilí, důležitou součástí naší snahy vyrábět nejbezpečnější vozy na světě,“ dodává Lennart Johansson.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Plně elektrické Volvo EX30 si...

Malé, ale skutečně schopné. Volvo slaví úspěch svým malým plně elektrickým SUV EX30, které bylo oceněno na udílení prestižních cen World Car Awards! Volvo EX30 při udílení cen v rámci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volvo přechází u námořní dopravy na obnovitelná paliva, sníží své fosilní emise o 84 %

Volvo přechází u námořní dopravy na...

Každoročně přepraví nákladní lodě napříč světovými oceány desítky tisíc kontejnerů s materiálem určeným pro výrobu v továrnách společnosti Volvo Cars. Odteď bude většina těchto...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela nové, plně elektrické SUV Volvo EX30

Malý vůz s velkým potenciálem. Zcela...

Někdy může být první dojem zavádějící. Volvo dnes představilo zcela nové a dosud nejmenší SUV EX30. Neuhádnete kolik stojí… Volvo EX30, které bylo představeno světu dnes v italském...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud nejnižší uhlíkovou stopou

Nové malé Volvo EX30 vyniká dosud...

V novém modelu Volvo EX30 je destilováno to nejlepší, co automobilka Volvo Cars nabízí, včetně mimořádné bezpečnosti a vůbec nejnižší emise CO2 ze všech dosavadních vozů Volvo. Protože se...