Zimní přezouvání: podcenit se nevyplácí

Chcete jezdit bezpečně – řiďte se zásadou: jakmile teploty začnou klesat pod 7 stupňů C, pak přezujte letní pneumatiky na zimní!

Značná část motoristů si stále myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný luxus nebo dokonce že se pneumatikářské firmy snaží vytahat peníze z jejich kapes. Jiným je zase líto investovat do zimního obutí jenom kvůli jednomu týdnu dovolené na horách. Jak je to tedy se zimními plášti doopravdy?


V první řadě zimní pneumatiky nejsou určené pouze pro jízdu na sněhu a na ledu jak by se někdo mohl domnívat. Už při teplotách okolo 7 °C vykazují zimní pneumatiky na suchém asfaltu výrazně kratší brzdnou dráhu než letní a s klesající teplotou se rozdíl ještě prohlubuje a může činit až 30 %. Tajemství se skrývá v měkčí směsi zimních plášťů.


Výkon pneumatiky, tedy schopnost akcelerovat, brzdit a držet směr vozu, přímo závisí na přilnavosti pneumatiky k vozovce. Při nízkých teplotách směs letní pneumatiky tvrdne, ztrácí svojí pružnost a tím podstatně klesá adhezní schopnost pneumatiky, zatímco zimní směs je na své optimální teplotě. Naopak při letních teplotách je zimní směs příliš měkká a pneumatiky by se velmi rychle opotřebovaly.


Vedle složení směsy je pro správnou funkci důležitý i samotný vzorek. Hloubka dezénu a tvar lamel mají vliv na schopnost odvádět vodu zpod pneumatiky a odolávat aquaplaningu což je velmi důležité v zimním období, kdy jsou silnice mokré a často pokryté roztátým sněhem. Hloubka dezénu zimních pneumatik by neměla klesnout pod 4 mm. Při nižších hodnotách lamely výrazně ztrácejí svou účinnost.


Ne tedy až nějaké datum v kalendáři nebo bílá závěj na střeše zaparkovaných automobilů, ale právě moment, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod 7 oC, je tím správným okamžikem pro přezutí z letních na zimní pneumatiky! I na „pouze“ vlhkých vozovkách a za deště jsou totiž v tomto období zimní pneumatiky lepší než letní.


Z pohledu bezpečnosti silničního provozu není možné o smysluplnosti zimních plášťů pochybovat. Neobstojí ani argument, že přezouvání pneumatik je drahé, protože o dobu, po kterou se jezdí na zimních pneumatikách, se prodlužuje životnost pneumatik letních. Naopak letní pláště trpí v zimě takovým způsobem, že je po sezóně můžeme v podstatě odepsat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...