V posledních třech letech se jejich prodej trvale pohybuje kolem 46 procent celkového odbytu největšího prodejce ojetých vozidel v regionu střední Evropy, společnosti AAA AUTO.
K tomu uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová
„Zatím se tak absolutně nepotvrzují prognózy opadávání zájmu o diesely, které někteří analytici předpovídali v důsledku skandálů s falšováním údajů o emisích, aktuálního vývoje cen pohonných hmot a postupného smazávání provozních výhod vznětových motorů.“
Podle některých prognóz by měl podíl dieselů u osobních aut v Evropě
– během deseti let postupně klesat ze současných více než padesáti na něco přes třicet procent. Moderní benzinové motory dohánějí provozní efektivitu dieselů a řada vlád začíná používání dieselových motorů omezovat různými daněmi a restrikcemi, protože mají výrazně vyšší emise oxidů dusíku a mnohonásobně vyšší objem emisí mikročástic než zážehové motory. Norsko chce jejich prodej od roku 2025 dokonce úplně zakázat. Úspěšné tažení dieselových motorů evropským trhem s novými auty dané technologickými inovacemi z přelomu tisíciletí tak podle názoru analytiků v neposlední řadě i v důsledku afér s falšováním emisních hodnot vozidel některých výrobců pomalu končí, na druhou stranu prodeje ojetin tento trend zatím nepotvrzují.
„Na českém trhu nových vozidel se tyto tendence zatím nijak neprojevují a totéž platí i pro trh ojetých vozů,“ říká Karolína Topolová. „Podle aktuálních statistik Svazu dovozců automobilů tvoří podíl nových dieselových automobilů na celkovém letošním prodeji 43,82 procenta, v případě ojetých vozidel evidujeme ještě mírně vyšší zájem: jejich podíl na našem letošním prodeji převyšuje 46 procent,“ dodává.
Na poptávce po vozech se vznětovým motorem se podle Karolíny Topolové
– prakticky vůbec nijak neprojevily ani dramatické výkyvy cenové hladiny pohonných hmot. „I když řidiči obecně vnímají diesely jako provozně hospodárnější alternativu, jejich odbyt byl prakticky totožný v červenci roku 2014, kdy ceny pohonných hmot kulminovaly, jako v únoru letošního roku, kdy byly o zhruba deset korun na litr nižší. Mezi cenou pohonných hmot a strukturou prodaných vozidel z hlediska jejich pohonu tedy není vůbec žádná korelace,“ řekla dále Karolína Topolová.
Vyšší hospodárnost vozů s dieselovým motorem je ovšem spíše jen zdánlivá
Podle únorové analýzy CarCost Index společnosti LeasePlan jsou celkové měsíční náklady na automobil se vznětovým motorem v České republice se zhruba 455 eury (asi 12 300 korunami) vyšší než v případě benzínového vozu, který řidiče přijde jen zhruba na 406 eur (11 tisíc korun). Nižší náklady na palivo (majitelé vozů s naftovými motory jsou v České republice zvýhodněni nižší sazbou spotřební daně z nafty) totiž celkem zřetelně převáží vyšší pořizovací cena a často také vyšší servisní náklady.
Od roku 2000 až dosud podíl naftových motorů v Evropě
– přesvědčivě rostl díky technologickým inovacím, které výrazně snížily jejich spotřebu, v celoevropském měřítku z 32 procent v roce 2000 až na loňských 53 procent. Zatímco Irsko a Portugalsko statistiku ženou nahoru, nizozemští řidiči dávají přednost benzínovým motorům. Česká republika je z tohoto hlediska v Evropě se současnými necelými 44 procenty spíše podprůměrná.