Z odpadkového koše do palivové nádrže

  • Projekt podporovaný značkou SEAT přeměňuje organický odpad na biopalivo
  • Mezi přínosy této iniciativy patří snížení emisí CO2 o 80 % a minimalizace odpadu
  • Biometan lze používat v jakémkoli vozidle s pohonem na zemní plyn

Všichni víme, že automobily mohou mít pohon na benzinu či naftu, elektrickou energii, zemní plyn, LPG, etanol nebo dokonce vodík. Existují však i další paliva z různých zdrojů, která by mohla být k pohonu automobilů využívána. SEAT nyní pracuje na tom, aby se mezi automobilová paliva zařadil i biometan, vyráběný z organického dopadu. To je cílem projektu Life Methamorphosis. Přeměna organického odpadu na plyn z obnovitelných zdrojů začíná v odpadkovém koši našich domácností a zahrnuje následujících 5 kroků:

Recyklace.

Každý obyvatel Barcelony vytváří 1,5 kilogramu odpadu denně. To znamená, že každý den vzniká 2,5 milionu kilogramů odpadu. A z toho je jen 40 % recyklováno. „Z veškerého organického odpadu dokážeme vyrobit biometan v množství, které umožní řidičům 10 000 vozů ujet 15 000 kilometrů za rok,“ zdůrazňuje Andrew Shepherd, inženýr značky SEAT, který vede projekt Methamorphosis. Biometan se vyrábí z organického odpadu z hnědých popelnic a z dalšího využitelného materiálu z šedých popelnic. Závod na třídění a likvidaci odpadu Ecoparc 2 v Barceloně přeměňuje všechny uvedené suroviny na biopalivo.

Přeměna.

Proces přeměny začíná, jakmile je v areálu Ecoparcu vytříděn veškerý organický odpad a umístěn do obrovských nádob pro anaerobní digesci. Každá z těchto nádob má objem 4500 metrů krychlových a s výškou 26 metrů je stejně vysoká jako 8poschoďová budova. Díky nepřítomnosti kyslíku se v nádobách spustí rozkladné procesy, mezi jejichž produkty patří plyny. O 30 dnů později je výsledkem bioplyn s 65% podílem metanu. „Tento bioplyn stále ještě nemá dostatečnou kvalitu k tomu, aby mohl pohánět motory vozidel SEAT, takže musí být rafinován,“ vysvětluje Shepherd. Organické zbytky, které nebyly přeměněny na bioplyn, naleznou uplatnění jako hnojiva. Všechno tak má své další využití.

Rafinace a stlačení.

V tomto kroku obsahuje směs plynů metan a oxid uhličitý. Směs plynných látek je však nutné dále rafinovat, aby dosáhla dostatečné kvality pro pohon automobilů. Inženýr značky SEAT zdůrazňuje, že „jednou z největších snah v našem projektu je zajištění nejvyšší kvality plynu. Praktickými testy čtyř vozidel na konci projektu zjistíme, jaký bude mít vliv na jejich motory výhradní používání našeho biometanu“. Po fázi rafinace se plyn stlačí a skladuje.

Plnění paliva.

Biometan je nyní připravený k použití v jakémkoli vozidle s pohonem na zemní plyn. Doplnění paliva na plnicí stanici projektu trvá méně než 3 minuty. „Tento biometan lze dodávat do sítě pro distribuci zemního plynu. Biometan má stejné chemické složení, takže může být používán přímo nebo ve směsi s konvenčním zemním plynem,“ říká Shepherd.

Rozjezd.

Pilotní projekt Methamorphosis vytváří dostatek biometanu pro testovací provoz čtyř vozidel. Ecoparc 2 však má potenciál vyrábět mnohem větší množství plynu. Pokud by byl veškerý bioplyn, získávaný v areálu Ecoparc 2, rafinován na biometan, mohlo by 3750 vozů SEAT Leon objet každý rok zeměkouli. „Tímto plynem z obnovitelných zdrojů hodláme bojovat proti mnoha vážným problémům současnosti, protože tím přispíváme k realizaci cirkulární ekonomiky a snižování množství odpadu a skleníkových plynů. V porovnání s benzinem je s výrobou a používáním biometanu spojeno o 80 % méně emisí CO2,“ dodává nakonec Shepherd. V současnosti jezdí na biometan tři vozy SEAT Leon a jeden vůz Arona. Vliv ekologického paliva na jejich motory bude zkoumán po ujetí minimálně 30 000 kilometrů s každým vozem.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...