Tyto výsledky natolik povzbudily vedení automobilky, že už v roce 1970 zahájilo rovněž export vozů s motory Wankel (prvními trhy byly Švýcarsko a USA). Počátkem sedmdesátých let vznikly paralelní řady cestovních automobilů Mazda 929 Luce, 616 Capella a 818 Savanna, dodávané rovněž s rotačními motory pod označením RX-4, RX-2 a RX-3. Ve všech třech řadách vzniklo celkem 760 193 vozů s motory Wankel, bez zajímavosti jistě není skutečnost, že se tehdy Wankelův motor montoval také do pikapů B-série (celkem 16 272 vozů).
Mazda 616 patří k přímým předchůdcům řady 626, nesoucí na japonském trhu dodnes tradiční jméno Capella. Představila se v květnu 1970 jako čtyřdveřový sedan a dvoudveřové kupé s čtyřválcovým motorem 1.6/55 kW, koncepce byla klasická s pohonem zadních kol, ale zadní tuhá náprava už byla odpružena vinutými pružinami. Později nabídku pohonných jednotek rozšířil čtyřválec 1.8/61 kW, ale bezesporu nejzajímavější byla Capella RX-2 s dvourotorovým motorem Wankel 2x 573 cm3 o výkonu 88,5 nebo 92 kW, takže s ním uháněla tenkrát neuvěřitelnou rychlostí až 190 km/h. Není divu, že se tyto vozy uplatnily také na závodní dráze, jak dokumentuje náš obrázek z depa mistrovství Evropy cestovních vozů 1976 na starém okruhu v Brně. V letech 1971 až 1978 vzniklo celkem 225 003 vozů Mazda RX-2.
Přestože se konstruktérům podařilo splnit emisní předpisy u motorů Wankel, zasáhla palivová krize let 1973/74 a rotační motory s příliš vysokou spotřebou neobstály. Mazda koncem osmdesátých let soustředila jejich výrobu jen na vysokovýkonné sportovní vozy RX-7, které v třetí generaci vyrábí v omezeném množství dodnes. U cestovních automobilů se znovu vlády chopil klasický pístový motor.
převzato z Mazdanews – jaro/léto ’99
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů Mazda
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.