Vývoj nového Citroëna WRC 2017 nabral na obrátkách ve Finsku

Finské cesty si zvolil Citroën Racing pro třetí testovací soustředění vývoje nového vozu World Rally Car 2017.

1citrtest900

Tentokráte si piloti Kris Meeke a Craig Breen vyzkoušeli jízdu v maximálních rychlostech i se slavným skokem

Mohli tak otestovat zejména aerodynamické vlastnosti. S širokými a rychlými cestami patří Finsko ve světě rally mezi nejoblíbenější. Pro vysoké rychlosti a náročnost číst trať se finské silnice řadí mezi nejnáročnější zvláště pro přítomnost skoků, při kterých auta doslova létají. Nebylo proto velkým překvapením, že si tým Citroën vybral pro další fázi vývoje právě Finsko. Po hrbolatém terénu v jižní Francii a blátivých tratích Portugalska, nabídlo Finsko ideální podmínky pro pokračování prověřování spolehlivosti a výkonu. Inženýři se velice podrobně zaměřili na aerodynamiku.

„Volnější předpisy FIA nám dávají možnost vyzkoušet mnohem více řešení než kdykoli předtím,“ říká projektový manažer pro FIA WRC 2017 Alexis Avril. „Karosérie originálního modelu musí být zamaskována a maximální šíře je 1875 mm. V tomto rámci máme hodně volnou ruku pro navrhování podběhů a nárazníků. Můžeme vyvíjet dveře, přívody vzduchu pro  chlazení zadních brzd a přidat difuzér…Paradoxně předpisy mnohem více omezují design zadního spojleru než nyní, ale jeho efektivita se zdesateronásobí další úpravou jeho umístění.“

Pracovat na aerodynamice závodního vozu

– je jako řešit komplexní rovnici na základě maximálního přítlaku, minimálního odporu a maxima chlazení. K dosažení tohoto cíle se inženýři Citroënu Racing dopracovávají podle standardní metodiky.

„Práci začínáme s pomocí CFD výpočtů, které nám ukážou možné volby,“ pokračuje Alexis Avril. „Spolupracovali jsme s designovým studiem Citroënu na tom, aby se závodní auto co nejvíce podobalo produkčnímu modelu. Podle získaných dat jsme postavili model a vyzkoušeli ho v aerodynamickém tunelu! Mezi jednotlivými testy jsme poskytli výpočty CFD inženýrům k doplnění o údaje z aktuálních testování a naopak.“

Tyto expertní výsledky jsou v dalším vývoji hojně využívány:

„Hodně jsme pokročili v našem pochopení principů a aerodynamického výkonu od roku 2013 a debutu ve WTCC programu. Ne vše se však dá z obou odlišných disciplín využít. Okruhové závody se s typickou systematičností neuplatní v rally sportu. Proto jsou tak důležité kompromisy.“

Zatímco aerodynamiku se daří rozvíjet podle CFD výpočtů a zkoušek v tunelu, testovací tábory pak slouží k ověřování pružnosti dílů. „Poruchovost je základním kamenem úrazu rally. Na blátě, kamenech a šotolině může velice snadno odpadnout prvek nebo dojít k blokaci přívodu vzduchu…,“ doplňuje Alexis Avril. „Pak musíte vše dělat znovu v různých podmínkách a hledat kompromis mezi spolehlivostí a výkonem.“

Více na:

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...