Sdružení automobilového průmyslu přináší tradiční přehled o výrobě a odbytu vozidel za období od 1. ledna do 31. března 2019.
Vyrobeno bylo celkem 370 616 ks silničních vozidel. I přes mírný kvartální pokles produkce (- 3,5 %) zaznamenali tuzemští finální výrobci nárůst ve třech ze čtyř sledovaných kategorií. Výrazný růst produkce registroval zejména tradiční domácí výrobce motocyklů JAWA. Pozitivně se ale vyvíjí také výroba i prodej autobusů. Celkově je přitom letošní březen historicky druhým nejúspěšnějším z hlediska produkce, když byl evidován meziroční nárůst o 4,4 %.
Osobní automobily
Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 363 052 vozů. To je o 3,8 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2018, ale vzhledem k tomu, že příčiny tohoto zpomalení se zdají mít krátkodobý charakter, ve druhém pololetí 2019 můžeme očekávat obrat k lepšímu.
Ve srovnání se stejným obdobím v roce 2018 se nejvíce dařilo kolínské TPCA s růstem výroby i exportu shodně o 4,7 % a nárůstem tuzemských prodejů dokonce o více než 18 %. Společnost TPCA vyrobila celkem 58 772 vozidel. Společnost ŠKODA Auto vyrobila v prvním kvartálu 231 280 vozidel, z nichž na vývoz jich putovalo přes 90 %. Nošovický Hyundai ve sledovaném období vyrobil 73 000 vozidel.
I přes menší pokles ve srovnání s prvním čtvrtletím předchozího roku se výrobcům dařilo od začátku nového roku postupně zvyšovat objem výroby i prodejů. V březnu bylo vyrobeno celkem 131 155 vozů, což znamená o 12,5 % více než v únoru a dokonce o 13,8 % více než v lednu.
Autobusy
Produkci i odbytu autobusů se nadále daří. Společnosti Iveco ČR a SOR Libchavy realizovaly společně se společností KH Motor CENTRUM Opava výrobu 1185 autobusů, což je o téměř 6,7 % více než vloni. Firma Iveco ČR vyrobila 1 108 ks autobusů, SOR Libchavy 72 ks autobusů. Oběma velkým výrobcům se dařilo v odbytu na tuzemském trhu – společnost SOR prodala meziročně o 16 autobusů více (+ 35,6 %), IVECO ČR o 70 kusů více (+ 269,2 %).
Motocykly
Jedinému výrobci na našem trhu, společnosti JAWA Moto, se podařilo výrazně navýšit výrobu i odbyt. Produkce 589 strojů znamená výrazný nárůst (+ 151,7 %), za kterým stojí především navýšení exportu (+171,4 %) zejména do zemí střední a jižní Ameriky, stejně jako růst domácích prodejů (+ 50,0 %)
Přívěsy a návěsy
V prvním čtvrtletí bylo v ČR vyrobeno celkem 5 790 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti stejnému období předchozího roku zvýšila o 274 kusů (+ 5,0 %), tuzemské prodeje vzrostly na 3 009 ks (+ 2,2 %) a export na 2 594 ks (+ 5,5 %). Produkce velkých přívěsů a návěsů je rozdělná mezi výrobce Schwarzmüller (441 vyrobených kusů) a Panav (101 kusů). Výrobě malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (5 248 vyrobených kusů, nárůst o 7,1 %), tak v tuzemských i zahraničních prodejích (+ 6,9 %, resp. + 6,4 %).
Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP, je v hodnocení výsledků optimistický: „Ačkoliv meziroční srovnání prvního čtvrtletí nevyznívá pro domácí produkci vozidel pozitivně, v prvních měsících tohoto roku můžeme pozorovat nárůst výroby ve všech kategoriích mimo osobní vozidla. Nakonec i celková letošní březnová výroba překonala při stejném počtu pracovních dnů tu loňskou o více než 4 % a historicky je druhou nejúspěšnější. Výrobcům se tak nadále daří v produkci i v odbytu v ČR i v zahraničí. To je dobrou zprávou nejen pro podniky působící v automobilovém výrobním řetězci v ČR. Na druhé straně, pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou a ostatními partnery zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského průmyslu a tudíž i celé české ekonomiky.“
* Výrobci nákladních automobilů působící v ČR, společnosti AVIA Motors s.r.o. a Tatra Trucks a.s., výrobní data nezveřejňují.