Výjezd na Ještěd

Na nejvyšší horu Lužických hor vede sice silnice, ale jen několik málo vyvolených mělo možnost vyjet po ní až nahoru.

Výjezd na Ještěd

Jestli pak víte kdo a kdy první vyjel automobilem na Ještěd? Nebudeme vás dlouho napínat – úspěšný textilní továrník, průkopník motorismu v Čechách a majitel prvního vozu (Benz Victoria) na našem území baron Theodor von Liebieg. Cílem jízdy, kterou uskutečnil 13. května 1901, bylo předvést veřejnosti kvality nového vozu Daimler, dovezeného z Německa. Cesta na vrchol 1012 metrů vysoké hory nad Libercem nebyla rozhodně procházkou růžovým sadem

.

Výjezd na Ještěd

V té době neexistovala pochopitelně žádná silnice, ale jen úzká horská cesta vyšlapaná od turistů, plná kamení a spadlých stromů. Nahoru vyjel plně obsazený Daimler bez problémů, mnohem náročnější byl sjezd dolů. Mechanické brzdy na zadních kolech měly co dělat. Chvílemi musel jeden z cestujících dokonce stát na zádi, aby částečně přenesl těžiště na zadní nápravu.

Výjezd na Ještěd

Tento heroický výkon si přesně o sto let později připomněla padesátka motocyklistů a automobilistů. Ze vzpomínkové jízdy v roce 2001 se pak stala tradice, která pokračovala i letos a byla součástí akce Dny Ještědu.

Výjezd na Ještěd

Omezené parkovací možnosti na samém vrcholu umožňují maximální účast zhruba pěti desítek historických strojů. Přednost tedy dostaly převážně předválečné stroje, z nichž nejstarší byl Humber „humberette“ s francouzským jednoválcem De Dion Bouton, postavený v roce 1913. Značnou pozornost budil ruský závodní speciál Frere z roku 1917, pečlivě renovovaný doktorem Janem Egidy. Právě u tohoto stroje se zastavovali návštěvníci snad nejvíc, aby vyluštili „neznámá“ písmena na chladiči. Nechyběla ani Praga Alfa z roku 1923 nebo o čtyři roky mladší Laurin&Klement/Škoda.1927. K zajímavým vozům patřil bezpochyby i americký Chandler z druhé poloviny dvacátých let.

Výjezd na Ještěd

„Zbytek“ startovního pole tvořily vozy českých značek Aero, Tatra, Praga či Škoda, v motocyklech převažovaly značky ČZ a Jawa, ale našly jsme i AJS, Norton, Harley-Davidson, BSA.

Výjezd na Ještěd

Musíme přiznat, že účast nás velice mile potěšila, neboť na tak malé akci jsme ani tolik pěkných veteránů nečekali. Nakonec zdolaly vrchol všechny stroje, i když některé doslova a do písmene s párou na chladiči.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...