V pátek 18. listopadu 2016 v podvečerních hodinách obdržela společnost SkyToll rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) ke své stížnosti na víkendové uzavření dodatků ke smlouvě o provozu systému elektronického mýta v České republice se současným provozovatelem.
„Odůvodnění rozhodnutí ÚOHS je celkem obsáhlé
Na rozdíl od ministerstva dopravy, které je schopno uzavřít kontrakt v hodnotě 6 mld. během víkendu, jsme si my na jeho důkladnou právní analýzu vyhradili více času. Na podání rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS má společnost SkyToll 15 dní, proto se k našemu dalšímu postupu detailněji vyjádříme později,“ říká Matej Okáli, CEO a předseda představenstva společnosti SkyToll, a dodává: „Nicméně již po prvním přečtení rozhodnutí je zřejmé, že ÚOHS výslovně konstatoval několikanásobné kruciální porušení zákona o veřejných zakázkách ze strany ministerstva dopravy a potvrdil, že byly splněny všechny zákonné podmínky pro uložení zákazu plnění smlouvy. ÚOHS jednoznačně shledal, že jednání ministerstva dopravy jakožto zadavatele bylo v rozporu s veřejným zájmem, kterým je především i řádné zadávání veřejných zakázek. Našemu návrhu na zákaz plnění smlouvy ÚOHS nevyhověl výlučně kvůli důvodům hodným zvláštního zřetele, nikoli pro neopodstatněnost našeho návrhu, protože v šetřeném případě byly ze strany ÚOHS výslovně zjištěny důvody pro uložení zákazu plnění smlouvy.“
Potvrzuje se tak očekávaný scénář
– před kterým odborníci varovali již před více než rokem, že totiž ministerstvo dopravy svou nečinností úmyslně docílí stavu, že prodlouží smlouvu se současným provozovatelem bez výběrového řízení a vše odůvodní časovou tísní a veřejným zájmem. „Říká se, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. V České republice ale evidentně platí, že když nic nedělá ústřední orgán státní správy, může ještě i následně porušovat zákony. Ministerstvo dopravy svým postupem dalo ostatním institucím jednoznačný návod, jak obcházet zákon o veřejných zakázkách,“ konstatuje Matej Okáli a dodává: „Naše rozhodnutí stěžovat si i u Evropské komise se tak jednoznačně ukazuje jako správné a opodstatněné.“
Anton Bódis, Manažer pro komunikační strategii a PR, SkyToll, a. s.