Volvo XC90 je vozem nové generace osobních SUV (sportovně užitkových vozů) s maximální bezpečností a pohodlím pro sedm cestujících, s pohonem všech čtyř kol vysoce výkonnými motory. Poprvé bylo představeno před dvěma měsíci na mezinárodním autosalonu v Detroitu.
Volvo XC90 působí robustně, mohutně, ale ne agresivně. Osobitý vzhled a příslušnost k vozům Volvo potvrzují především svislá přední část s tmavou maskou chladiče, kapota ve tvaru V, široká výrazná záď a charakteristická koncová světla. Tvary Volva XC90 jsou vyváženy výrazně skloněným čelním sklem, zkosenou hranou přídě i zádě, což podporuje jemný neagresivní dojem, který nenarušují žádné nestejnorodé prvky.
Prostor pro cestující byl co nejvíce posunut dopředu, tím se podařilo vytvořit prostorné a pohodlné sedmimístné SUV. Interiér Volva XC90 je vzdušný, prostorný a z kvalitních materiálů. Řidiči je k dispozici jedna z nejpřehlednějších a nejlépe ergonomicky navržených automobilových přístrojových desek na světě, přitom je jednoduchá a funkční.
Volvo Cars se při konstrukci Volva XC90 zaměřilo na nové oblasti bezpečnosti. Jednou z nich je ochrana proti převrácení vozidla a zvýšená bezpečnost posádky i v případech, kdy se vícekrát otočí „přes střechu“. Aby se snížilo nebezpečí převrácení vozu v extrémních podmínkách, je Volvo XC90 vybaveno kontrolním systémem RSC, který využívá snímač náklonu. Pokud je výsledný úhel tak velký, že hrozí reálné nebezpečí převrácení, aktivuje se DSTC (systém dynamické stability a regulace prokluzu). Systém na danou situaci reaguje snížením výkonu motoru a zabrzděním jednoho nebo více kol, až do okamžiku znovuobnovení stability a neutrálního, nebo mírně přetáčivého chování vozu. Stabilizační systém RSC, který měří také náklon karoserie, byl vyvinut na základě spolupráce společnosti Volvo a Ford Motor Company.
Všechna sedadla jsou vybavena napínači bezpečnostních pásů. Aby se snížilo riziko poranění hlavy o boční stěny vozidla, je Volvo XC90 vybaveno velkoobjemovými hlavovými airbagy (IC), které jsou speciálně přizpůsobeny pro případ převrácení vozidla. Cílem je snížit riziko poranění hlavy o vnitřní střešní panel nebo boční strany interiéru při převrácení vozidla na střechu. V případě XC90 jsou části střešní konstrukce vyztuženy extrémně tuhou ocelí ze slitiny boru, která je až pětinásobně pevnější než běžná ocel.
Aby se snížilo riziko poškození a zranění posádky menšího automobilu při jeho čelním střetu s Volvem XC90, jsou přední polonápravy Volva XC90 doplněny příčným nosníkem umístěným ve výšce nárazníků běžného osobního vozidla. To snižuje riziko poranění při čelních nárazech a stejně je tomu u nárazů do zadní části nebo boku vozidla. Příčný nosník v případě srážky naráží do ochranné konstrukce protijedoucího vozidla, aktivuje jeho deformační zónu a dává tak cestujícím protijedoucího vozu šanci na maximální možnou ochranu.
Volvo Cars je prvním evropským výrobcem aut, který nabízí možnost „nočního vidění“. Nový systém IR v XC90 umožňuje řidiči vidět až pětkrát dále, než je běžné při použití tlumeného světla. Speciální infrakamera reaguje na teplejší předměty, které pak znázorňuje na monitoru umístěném v zorném poli řidiče. Lze tak předcházet střetům především s chodci a zvířaty.
Volvo XC90 je vůz navržený pro všechny typy vozovek i počasí. Třebaže není speciálně určen pro jízdy mimo silnice, kombinace elektronicky řízeného pohonu všech čtyř kol a světlé výšky 22 cm vytvářejí dobré předpoklady i pro jízdu v lehčím terénu. Nová konstrukce podvozku zamezuje přenosu hluku od vozovky a převodovky do interiéru vozu. Nový systém řízení ZF zabezpečuje spolu s velmi širokým rozchodem kol (163cm) a dlouhým rozvorem (286 cm) mimořádnou stabilitu a spolehlivé a bezpečné vedení vozu i na silnicích horší kvality vyšší rychlostí.
Jednou z velkých předností Volva XC90 je elektronicky řízený pohon všech kol, vyvinutý v úzké spolupráci s renomovanou švédskou firmou Haldex. Systém pohonu kol pracuje zcela nezávisle na zásahu řidiče a síla je optimálně rozdělována mezi přední a zadní kola. Elektronicky řízený systém AWD zpracovává signály o prokluzu kol, pohybu volantu a brzdového i plynového pedálu. Při běžné jízdě na suché silnici je téměř všechen výkon přenesen na přední kola. Jestliže povrch vozovky a zvolený styl jízdy způsobují prokluz předních kol, je výkon úměrně převeden na zadní kola. Systém AWD se aktivuje v extrémně krátké době (po jedné sedmině otáčky kola). Je tak zaručena maximální přilnavost kola.
Volvo XC90 nabízí výběr ze tří celohliníkových motorů:
- Zážehový řadový šestiválec objemu 2,9 l s dvojitým turbodmychadlem má výkon je 272 k (200 kW), točivý moment je 380 N.m od 1800 1/min.
- Zážehový řadový pětiválec objemu 2,5 l s nízkotlakým turbodmychadlem má výkon 210 k (154 kW) a točivý moment 320 N.m od 1500 1/min.
- Řadový přeplňovaný vznětový pětiválec objemu 2,4 l s vysokotlakým vstřikováním má výkon 163 k (120 kW) a točivý moment 340 N.m při 1750 1/min.
Všechny uvedené motory splňují přísné emisní normy a vysoké nároky na ekonomický provoz. V evropských podmínkách zážehové motory Volva XC90 splňují již dnes normu EURO 4, která vejde v platnost až v roce 2005. Nový vznětový pětiválec firmy Volvo Cars je nejekologičtější pohonnou jednotkou na současném trhu a vyznačuje se vynikající hospodárností.
V případě XC90 byl kladen velký důraz na komplexnost programu, který by uspokojil cestující v průběhu jízdy. Proto Volvo vybavilo vůz audiosystémem Dolby Prologic II. Ten vytváří podmínky pro optimální vnímání zvuku i pro cestující na zadních sedadlech, kteří mají k dispozici vlastní kontrolní panel audiosystému. Do tohoto panelu mohou cestující zapojit sluchátka a poslouchat dle svého vlastního výběru bez ohledu na to, co je slyšet z reproduktorů vozidla.
Volvo XC90 nabízí více než audiozábavu. Kromě hudby si mohou cestující zpříjemnit cestu sledováním filmu. DVD přehrávač se sedmipalcovou obrazovkou může být umístěn ve střeše, odkud je vidět na obrazovku z druhé a třetí řady sedadel. Design je velmi kompaktní, funkce jsou dálkově ovládané a aby ostatní cestující nebyli rušeni, lze použít bezdrátových sluchátek. DVD přehrávač samozřejmě přehrává i nosiče CD.
Navigační systém RTI (Road and Traffic Information) je zajímavou součástí výbavy Volva XC90. Displej o rozměru 6,5 palce je zapuštěn do vrchní desky přístrojového panelu, odkud se vysune po stisknutí tlačítka na volantu. Displej navigačního systému zároveň slouží jako součást interaktivních funkcí ve Volvu XC90. Řidič se může pomocí integrovaného telefonu GSM připojit na internet nebo přijmout a odeslat e-mail. Interaktivní funkce dále zahrnují hlasový záznam, kdy řidič může pomocí mikrofonu ze sady handsfree nahrávat a poslouchat stručné poznámky. Interaktivní funkce budou zpočátku k dispozici pouze na evropském trhu. Všechny tyto systémy využívají digitálních, optických vysokorychlostních sítí.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.