Vlajkové lodi značky SEAT od modelu 1500 až po Tarraco

  • SEAT 1500 byl v 60. letech velkým španělským sedanem
  • SEAT 132 býval druhým nejhodnotnějším osobním vozem vyráběným ve Španělsku a prémiový sedan SEAT Exeo nabízel nejlepší poměr cena/výkon
  • V současnosti nahrazují prestižní sedany SUV, jakým je SEAT Tarraco

Rok 1963 přinesl po prvních letech existence značky SEAT, která vstoupila na trh s modelem 1400, zrození prestižního modelu SEAT 1500. Fanouškům luxusních vozů bylo ihned jasné, jaké automobily se nový SEAT 1500 snažil svými hranatými tvary, bohatou chromovanou výzdobou a diagonálními pneumatikami s bílými bočnicemi následovat… O sedmdesát let později převzala roli prestižních automobilů atraktivní SUV, jakým je SEAT Tarraco.

SEAT 1500: prostorná, komfortní, robustní a luxusní třída

SEAT 1500 nabízel kompaktnější rozměry a výhodnější cenu než tehdejší americké vozy. Přesto však poskytoval veškerý luxus a veškerou výbavu, o které tehdy mohli řidiči snít. Novináři o tomto voze hovořili jako o „šoférské limuzíně“ hodné politiků, vysoce postavených manažerů a dobře situovaných lidí. SEAT 1500 byl samozřejmě ideální také pro velké rodiny, protože díky třímístnému spojitému sedadlu vpředu nabízel šest sedadel pro přepravu většího počtu cestujících. A k mimořádnému prostoru přidával komfort a obrovský zavazadlový prostor. Nepřekvapí tedy, že SEAT 1500 byl rovněž oblíbeným modelem řidičů taxislužby a nejrůznějších oficiálních institucí.

Jeho spolehlivý motor se zdvihovým objemem 1481 cm3 (odtud označení modelu 1500) a ventilovým rozvorem OHV (OverHead Valve) dosahoval nejvyššího výkonu 72 k při 5200 min-1, což bylo při pohotovostní hmotnosti 1200 kg více než postačující. Novináři tehdy specifický výkon 50 k/l velmi oceňovovali. Pro porovnání, současný přeplňovaný motor 1.5 TSI v modelu Tarraco nabízí nejvyšší výkon 150 k (100 k/l) od 5000 min-1 a jeho maximální točivý moment je dvojnásobkem hodnoty poskytované modelem 1500, dostupným navíc již při 1500 min-1 oproti 3300 min-1 dávného předchůdce. SEAT 1500 měl zcela synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a řadicí páku umístěnou na sloupku řízení. SEAT 1500 umožňoval jízdu ustálenou rychlostí 120 km/h s využitím pouze jedné části dvojitého karburátoru, což významně snižovalo spotřebu paliva. SEAT 1500 měl díky palivové nádrži o objemu 60 litrů navíc dostatečný dojezd i pro výpravy až na konec světa.

SEAT 1500 nabízel rozsáhlou komfortní výbavu, která tehdy vyvolávala velkou pozornost. Její součástí byly mimo jiné větrné clony, sluneční clony nastavitelné i do stran, kosmetické zrcátko na sluneční cloně spolujezdce vpředu, uzamykatelná schránka před sedadlem spolujezdce vpředu, bodové svítilny pro cestující vzadu a středová loketní opěrka na zadních sedadlech. Výbava zahrnovala také prvky, které by nezůstaly bez povšimnutí ani dnes: například ukazatel tlaku motorového oleje, ostřikovače skla čelního okna ovládané nohou nebo ukazatel ujetých kilometrů připomínající rtuťový teploměr.

Bezpečnost byla vždy centrem zájmu značky SEAT. Brzdová soustava modelu 1500 proto zahrnovala čtyři kotoučové brzdy a výkonný brzdový posilovač. Motorističtí novináři považovali osvětlení za excelentní, a to se jednalo o původní verzi s jednoduchými světlomety, které byly v rámci rozsáhlé modernizace v roce 1969 nahrazeny dvojitými světlomety. SEAT téhož roku začal nabízet svůj první vznětový motor. Jednalo se o motor 1,8 litru s klidným během a mimořádnou spolehlivostí. S nepřímým vstřikováním paliva poskytoval nejvyšší výkon 46 k. Vzhledem ke zdvihovému objemu nesla tato verze nové označení SEAT 1800 Diesel. A dobová reklama slibovala „este vehículo le hará millonario en kilómetros“  („s tímto vozidlem se stanete milionářem v kilometrech“). O dva roky později, v roce 1971, přišel na scénu model SEAT 2000 Diesel, jehož dvoulitrový motor poskytoval nejvyšší výkon 55 k.

Model 1500 procházel nepřetržitou technickou evolucí. Z 400W dynama přešel v roce 1967 na alternátor a v této době se začala montovat také kola s připevněním 5 šrouby místo 4. V roce 1968 vzrostl kompresní poměr motoru na 9:1 a sběrné výfukové potrubí přešlo z šedé litiny na ocel – v podstatě se jednalo o rovné výfukové potrubí, o němž bychom dnes prohlásili, že je „inspirováno motoristickým sportem“.

Výbava však nikdy nezahrnovala hodiny, klimatizaci, ani stěrače skla čelního okna s dvěma rychlostmi stírání. Tyto nedostatky již byly v polovině roku 1972, kdy výroba modelu SEAT 1500 skončila, tiskem kritizovány. Řešení přinesl v dubnu 1973 nový SEAT 132.

SEAT 132: nenápadná revoluce

SEAT 132 byl kratší, lehčí a mnohem aerodynamičtější. Oproti modelu SEAT 1500 představoval obrovský pokrok a byl lépe připraven na požadavky své doby. Zatímco model 1500 umožňoval jet rychlostí 130 km/h, SEAT 132 měl nejvyšší rychlost až 170 km/h s motorem 1,8 litru a 160 km/h s motorem 1,6 litru (u této verze se pětistupňová převodovka dodávala na přání). Obě jednotky byly zážehové motory moderní konstrukce. Výjimečným byl ventilový rozvod DOHC (Double OverHead Camshaft) jako v prestižních sportovních vozech. Tento systém vyžadoval pečlivou výrobu, která byla mnohem nákladnější, přestože tehdejší novináři již odhadovali, že tak dobré řešení se v budoucnosti rozšíří, což se také stalo. Oba motory měly rozvodový řemen, který byl považován za nejmodernější řešení, přestože se musel měnit každých 40 000 nebo 50 000 kilometrů. Motor byl však díky němu mnohem tišší.

SEAT 132 pokračoval s klasickým uspořádáním, u něhož je motor uložen vpředu podélně a pohání zadní kola. Tuhá zadní náprava již neměla panhardskou tyč, protože model 132 dostal do vínku zcela nové zadní zavěšení s efektivnějším vedením kol. Pneumatiky již byly radiální konstrukce, což významně zlepšilo ovladatelnost a zvýšilo úroveň bezpečnosti.

Model 132 používal dvojité světlomety, přední stěrače měly matně černý lak, aby se od nich neodráželo světlo. Vůz měl vnější zpětné zrcátko a opěrky hlavy vpředu se dodávaly standardně. Mimochodem právě opěrky hlavy způsobily debaty o tom, zda neukolébávají řidiče ke spánku, a nezhoršují tak bezpečnost.

Komfort hrál u modelu 132 hlavní roli. Tehdejší média vyzdvihovala, že jsou sedadla modelu SEAT 132 ještě komfortnější než v modelu 1500. Byla velmi široká, čalouněná atraktivní, robustní tkaninou, která připomínala luxusní samet. Podvozek nepoužíval stabilizátory, a model 132 byl díky tomu velmi komfortní. Vzadu byl dostatek prostoru pro tři osoby, především pro jejich nohy, a výbava zahrnovala i středovou loketní opěrku (a samozřejmě také bodové svítilny, madla na stropě a loketní opěrky ve výplních dveří). Výbava byla bohatá, ale design byl střízlivý, nic strojeného, snad kromě ozdobného panelu z pravého vrstveného dřeva ořešáku na přístrojové desce.

SEAT 132 měl tak elegantní zevnějšek, se zapuštěnými klikami dveří a nádhernými koly bez středových krytů, že byl kritizován za to, že nemá dodatečné ochranné prvky na náraznících, pouze skvěle vypadající pás pryže. Ve verzi 2200 se vznětovým motorem z roku 1978 byl druhým nejhodnotnějším vozem na španělském trhu (také měl nejlepší provozní vlastnosti mezi španělskými vozy se vznětovými motory).

SEAT Exeo: ukázka důvtipu

SEAT opustil s ukončením výroby modelu 132 v roce 1980 segment D, resp. střední třídu. V roce 2008 nastala vhodná doba pro návrat. Nový model měl znovu podélně uložený motor, ale tentokrát byla nabídka motorů a převodovek mnohem širší. Na výběr byly tři zážehové motory ve výkonových verzích 102 k, 150 k a 200 k, plus tři vznětové motory 2.0 TDI s výkonem 120 k, 143 k nebo 170 k. SEAT Exeo měl robustní konstrukci, vyspělé bezpečnostní prvky a podvozek s efektivním víceprvkovým zavěšením zadních kol. Inženýři v Technickém centru SEAT vyvinuli specifické nastavení s komfortním charakterem a precizními jízdními vlastnostmi. Výsledkem byla klidná jízda a vynikající ovladatelnost, která dávala řidiči pocit jistoty.

SEAT Exeo měl jak skvělé atributy, tak i velmi atraktivní cenu. Například bezpečnostní výbava modelu Exeo zahrnovala kolenní airbag na straně řidiče. Postaráno bylo také o komfort díky střešnímu oknu se solárními články. U vozu zaparkovaného na slunci napájela elektrická energie ze střešního okna ventilační soustavu, která ochlazovala interiér. Díky tomu bylo komfortní teploty dosaženo s nižším výkonem klimatizace. A to vše bez vybíjení akumulátoru.

Životní cyklus modelu Exeo byl intenzivní. V roce 2009 byla na trh uvedena verze Exeo ST (zkratka pro SportsTourer) s karoserií kombi. Od té doby označují písmena ST verze kombi také u modelů Ibiza a Leon. V roce 2010 byla rozšířena nabídka motorů. Dvě varianty jednotky 1.8 TSI (120 k a 160 k) nahradily motor 1.8T s pěti ventily na válec. Výkon motoru 2.0 TFSI byl navíc zvýšen na 211 k. V roce 2011 následovala modernizace modelu SEAT Exeo s novými světlomety doplněnými o řadu diod LED, novou maskou chladiče a novým designem kol. V roce 2012 dosáhla varianta Ecomotive spotřeby paliva pouhých 4,5 l/100 km.

SEAT Tarraco: nyní nabízí nejvíc SUV

Úspěch kompaktního SUV Ateca potvrdil, že zákazníci hledají prostorné automobily s velkým zavazadlovým prostorem, rozsáhlou komfortní výbavou a nejvyšší úrovní bezpečnosti. A to vedlo ke zrození modelu Tarraco.

SEAT Tarraco je velké SUV se všemi atributy, které zákazníci požadují v roce 2020, a s veškerou přitažlivostí, díky níž stojí tento model na vrcholu produktové řady. K tomu samozřejmě přispívá i dynamický a emocionální design značky SEAT, který umocňují kola s průměrem ráfku až 20 palců. Tarraco má prostorný interiér s pěti nebo sedmi sedadly. Jeho hmotnost se však drží v mezích (1599 kg u pětimístné verze se zážehovým motorem). Zárukou vzrušující jízdy jsou výkonné motory, jejichž nabídka sahá u zážehových jednotek od 1.5 TSI 150 k až po 2.0 TSI 190 k a u vznětových jednotek zahrnuje motory 2.0 TDI o výkonu 150 k nebo 200 k. SEAT nabízí buď mechanickou převodovku, nebo sedmistupňovou převodovku DSG, a to v kombinaci s pohonem předních kol, nebo pohonem všech kol 4Drive. Zákazníci si však mohou dopřát také sportovnější verzi díky nedávno představenému modelu Tarraco FR. Tarraco je digitalizovaným a síťově propojeným vozem s výrazným designem interiéru a vysokou úrovní standardní výbavy. A jeho světlomety LED potvrzují to, co se již v 60. letech říkávalo o modelu 1500: „Excelentní světlomety, jak je u této značky zvykem.“ Jejich světlo ukazuje cestu i ostatním modelům v produktové řadě a zákazníkům prezentuje know-how značky SEAT.

Video k dispozici zde. 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...