Veteránská Zbraslav v sobotu

V sobotu 9.září se Zbraslav opět zaplní příznivci a majiteli historických vozidel při vzpomínkové jízdě jednoho z nejstarších závodů do vrchu Zbraslav – Jíloviště.

Zbraslav – Jíloviště, jeden z nejstarších automobilových a motocyklových závodů na světě, se jel poprvé v roce 1908 u příležitosti Pražského autosalonu. Tehdy se na Zbraslavské náměstí sjelo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Necelých šest kilometrů serpentin s průměrným stoupáním 3,5 procenta a maximálním devět procent projel nejrychleji Němec Joerns s osmilitrovým Oplem. Na prašné cestě dosáhl průměru 86 km/h.


Veteránská Zbraslav v sobotu

Pro malý zájem se repríza opakovala až v roce 1911 a přinesla úspěch automobilům Laurin & Klement, když ing. Otto Hieronymus překonal Joernsův čas o deset sekund. Největšího rozkvětu se ale dočkal slavný závod v třicátých letech, kdy byl součástí evropského šampionátu. Na souboj dvou tehdejších nejlepších vrchařů Hanse Stucka a Rudolfa Caraccioly se chodily dívat desetitisíce diváků. V roce 1930, kdy Stuck s Mercedesem zopakoval své prvenství z předchozího roku jich dorazilo z hlavního města autobusy, auty, vlakem, na kolech a parníky dobrých sto tisíc!

V posledním čtrnáctém ročníku, který se jel 31. května 1931, startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL (7,1 litru, 221 kW) vyrobeným v šesti kusech. Na slavného „Caratsche“ však nestačil. Jedenáct setin sekundy rozhodlo o vítězství Caraccioly, jehož rekord 2.42,7 min (průměr 123,8 km/h) nebyl už nikdy překonán. Čtvrté místo si tehdy mezi jezdci zvučných jmen vybojoval Jiří Kristián Lobkowicz s Bugatti. Mezi jezdci, kteří se zlatým písmem zapsali do listiny vítězů, najdeme z českých závodníků pouze Elišku Junkovou v roce 1926.


Po roce 1931 se už slávu závodu bohužel nikdy nepodařilo obnovit. Teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkové jízdy historických vozidel po části původní tratě ze Zbraslavi na Baně. Letos to bude v sobotu 9. září. Dopoledne (8.00 až 13.00 h) proběhne na náměstí výstava, od 13.00 hodin si to veteránisté „rozdají“ do kopce. Letos poprvé absolvují jezdci dvě jízdy pravidelnosti, přičemž v druhé musí dosáhnout stejného času. Pořadatelé VCC Praha očekávají na 160 automobilů a motocyklů z ČR, Německa, Rakouska, USA, Itálie a Slovenska.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...