Citroen C8 je vhodný nejen jako rodinný vůz, ale i pro podnikatele s možností odpočtu DPH. Přes svou velikost zejména při pohledu zepředu svým přátelským a veselým designem jako by mně Citroen C8 při přebírání k týdennímu testu vybízel: nastup s celou svou rodinou, svezu tě, se mnou si užiješ!
A tento pocit se ve mně po prohlídce interiéru C8 ještě znásobil. Interiér je větší než jsem předpokládal při pohledu na vůz zvenku. Sedm pohodlných sedadel – spíše křesel – lze variabilně uspořádat podle potřeby a nálady cestujících. (Při 3 sedadlech v třetí řadě se zvýší počet cestujících na osm.) Sedadla jdou i otočit, čímž vznikne prostředí jak pro posezení, pobavení a najedení, tak pro podnikatelské jednání. Přestože C8 je pouze o 27 cm delší než Citroen Evasion, o 2 cm širší a o 4 cm vyšší, je její vnitřní prostor podstatně větší. (Délka C8 472 cm, šířka 185 cm a výška 175 cm.) Při nastupování jsem ocenil zadní boční rozměrné posunovací dveře (elektricky posunovatelné za příplatek 22 500 Kč), které umožňují nastupování i z úzkého prostoru vedle vozu, který je zejména při parkování běžný. Nastupování do třetí řady sedadel je usnadněno jednoduše sklopnými krajními sedadly druhé řady. Zavazadlový prostor má objem 225 litrů při využití pouze pod jeho kryt, dá se postupně zvětšit podle potřeby posunem zadních sedadel a jejich sklápěním až na objem 2 948 litrů.
Ocenil jsem také maximální světlost vnitřního prostoru vozu. Zajímavé je nové uspořádání palubní desky s kruhovými analogovými sdělovači umístěnými uprostřed na palubní desce před předním sklem, jak je patrné z fotografie. Jsem samozřejmě zvyklý na umístění sdělovačů za volantem, proto jsem byl zvědavý, zda umístění sdělovačů uprostřed mně bude při jízdě vyhovovat a mohu říci, že přes nedůvěru jsem si na něj velmi rychle zvykl a nyní zastávám stanovisko, že sledování takto umístěných sdělovačů neodvádí více pozornost řidiče než při umístění sdělovačů za volantem. Řadící páka, umístěná na palubní desce je nejen blíže volantu, ale uvolňuje prostor na podlaze vozu. Na řazení s ní jsem si zvykl velmi brzo. Umístění ruční brzdy vlevo vedle sedadla řidiče pak prostor na podlaze ve středu vozu zcela uvolňuje.
Citroen C8 s motorem 2,2 HDi 16 V s pěti sedadly je dodáván ve středním stupni výbavy – SX za základní cenu včetně DPH 1 007 900 Kč, která obsahuje bohatou výbavu jak v oblasti pasivní i aktivní bezpečnosti tak komfortu cestujících. Tato základní výbava obsahuje mimo jiné: čelní a boční airbagy řidiče i spolucestujícího, průběžné hlavové/okenní airbagy pro všechny tři řady sedadel, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBD, posilovačem účinku při prudkém brždění AFU, automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR, automatickou klimatizaci s nezávislou regulací pravé a levé strany a vyhříváním zadní části interiéru, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných sklopných zrcátek s vyhříváním, audiosystém s rádiem a přehrávačem CD s odděleným displejem s ovládáním pod volantem. (Dvě sedadla ve třetí řadě jsou za příplatek 26 000 Kč, třímístné sedadlo třetí řady za 27 400 Kč – pak je Citroen osmisedadlový.)
Ve výběru pro C8 jsou tři benzinové a dva dieselové motory. Testovaný Citroen C8 byl vybaven čtyřválcovým naftovým motorem 2,2 HDi s šestnácti ventily s přeplňováním turbodmychadlem s proměnnou geometrií s přímým vysokotlakým vstřikováním common rail s výkonem 94 kW (130 k) při 4 000 ot/min. Tento motor dosahuje nejvyšší hodnotu točivého momentu 314 Nm již při 2 000 ot/min. Pětirychlostní manuální převodovka je dobře odstupňovaná a spolu s vysokou hodnotou točivého motoru při poměrně nižších otáčkách motoru mně umožňovala s Citroenem C8 v plném obsazení sedmi osobami (celkové hmotnosti dosahující 2,5 tuny) svižnou jízdu a docílení vyšších průměrných rychlostí i v značně členitém terénu s většími výškovými rozdíly. Zároveň mně tato skutečnost potvrdila moderní promyšlené konstrukční řešení podvozku, protože C8 dobře držela stopu a při jízdě s ní jsem měl i na silnicích se špatným povrchem pocit bezpečí a jistoty i při vyšších rychlostech. Samozřejmě k tomuto mému pocitu jistě přispělo vybavení C8 bezpečnostními systémy ABS, ESP a dalšími již výše uvedenými včetně technicky vhodně řešeným komfortním pérováním. Při jízdách jsem ocenil i velmi dobré odhlučnění motoru a podvozku od interiéru, což mně potvrzovala skutečnost, že jsem jako řidič dobře slyšel i rozuměl bavení cestujících a taktéž poslech radia anebo CD nebyl rušen.
Celkově lze zvolit motor C8 ze třech benzinových a dvou naftových motorů.
Benzinové: čtyřválcový 16ti ventilový motor objemu 2,0 l má maximální výkon 100 kW (kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 9,1 l/100 km), nový čtyřválcový 16ti ventilový motor objemu 2,2 l má výkon 116 kW (kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 9,7 l/100 km), a šestiválcový 24ventilový V motor o objemu 3,0 l má výkon 150kW (kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 11,0 l/100 km). S benzinovým motorem 3,0 l je možné zvolit i automatickou převodovku umožňující i sekvenční řazení.
Dieslové: mimo testovaný naftový motor 2,2 HDi je možné dodání C8 se čtyřválcovým 16ti ventilovým motorem 2,0 HDi s výkonem 79 kW (kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 7,2 l/100 km).
Interval výměny oleje byl prodloužen u benzinových motorů na 30 000 km, u naftových na 20 000 km. Proti prorezavění je dvanáctiletá záruka, na lak tříletá.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií