Skupina Stellantis oznámila, že dokončuje testování syntetických paliv (eFuels) u 28 rodin svých motorů. Cílem je urychlit potenciální snížení emisí uhlíku u 28 milionů vozů Stellantis se spalovacím motorem vyrobených v Evropě od roku 2014 (Euro 6). Toto opatření doplňuje závazek skupiny prodávat v Evropě od roku 2030 osobní vozidla výhradně s elektrickým pohonem.
Alternativní syntetické palivo eFuel vyráběné z CO2 zachyceného z atmosféry a z obnovitelné energie představuje doplňkové řešení pro snižování emisí uhlíku a boj proti klimatickým změnám.
Plošné zavedení paliv eFuel by majitelům vozů se spalovacím motorem nabídlo jednoduchou a cenově dostupnou možnost dekarbonizace, aniž by museli vyměnit vůz, modernizovat palivový systém motoru nebo čekat na instalaci nové sítě infrastruktury.
„Zintenzivňujeme naše úsilí v boji proti globálnímu oteplování a testujeme uhlíkově neutrální paliva jako doplňková řešení k posílení našeho komplexního přístupu k dekarbonizaci. I když i nadále pokračujeme v naší strategii elektrifikace, musíme zároveň najít účinná alternativní řešení, jak snížit emise CO2 stávajících 1,3 miliard automobilů se spalovacími motory,“ uvedl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.
Skupina Stellantis testuje a ověřuje kompatibilitu 28 rodin benzinových a naftových motorů vyrobených v letech 2014–2029. Přísný validační protokol zahrnuje mimo jiné testy emisí výfukových plynů, schopnosti startování, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, vedení a filtrů. Používání paliva eFuel ve 28 milionech vozidel ve vozovém parku skupiny by mohlo v letech 2025–2050 potenciálně snížit emise CO2 v Evropě o 400 milionů tun.
Výroba eFuel je příležitostí k přehodnocení energetické suverenity a přepracování mapy zdrojů energie podle dostupnosti větrných a solárních zdrojů, nikoliv podle míst těžby fosilních paliv, jak je tomu v současnosti.
Skupina Stellantis investuje do roku 2025 více než 30 miliard eur do elektrifikace a softwaru, aby mohla vyrábět elektromobily, které splní očekávání zákazníků. Zkoumá rovněž další řešení, jež jí pomohou pokračovat v úsilí o snižování emisí CO2 a dosažení cíle poskytovat čistá, bezpečná a cenově dostupná řešení mobility pro všechny.
Dlouhodobý strategický plán Dare Forward 2030 si klade za cíl snížit emise CO2 do roku 2030 na polovinu oproti roku 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality s jednociferným procentem kompenzace zbývajících emisí. Mezi hlavní cíle plánu Dare Forward 2030 patří také to, aby 100 % prodejů osobních vozidel v Evropě a 50 % prodejů osobních vozidel a pick-upů v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla, dosažení zdvojnásobení čistého obratu do roku 2030 (ve srovnání s rokem 2021) při zachování dvouciferné běžné provozní marže po celé desetiletí a do roku 2030 obsazení prvního místa v žebříčku spokojenosti zákazníků na všech trzích, a to jak z hlediska produktů, tak služeb.