Váš vůz z pohledu matematiky

  • Slavný profesor a YouTuber David Calle vysvětluje vzorec pro aerodynamiku, integrál rychlosti v zatáčkách a výpočet reakční doby
  • Za jízdou automobilu stojí nejrůznější vzorce, úkony a matematické i fyzikální výpočty
  • Všechny uvedené vzorce zaručují vozu požadované provozní vlastnosti včetně bezpečnosti a komfortu cestujících

Do automobilu obvykle usedáme se svou rodinou nebo přáteli. To však nejsou jediní cestující. Pomyslnými společníky při cestování jsou také matematici, jakým byl Pythagoras, nebo fyzici, jakým byl Newton. David Calle, ambasador společnosti SEAT pro vzdělávání a podporu mládeže, inženýr v oboru sdělovací techniky, hvězda YouTube a finalista globálního ocenění pro učitele v roce 2017, nám poskytl exkluzivní vysvětlení tří vzorců, které umožňují funkci našich vozidel. Nový způsob výuky ve službách automobilového světa.

Profesor, inženýr a YouTuber David Calle je ambasadorem společnosti SEAT pro vzdělávání a podporu mládeže

Newton nás vyzývá, abychom brzdili. Kdo by čekal, že jablko, které spadlo ze stromu nedaleko Isaaca Newtona, spustí jednu z nejproduktivnějších kariér v oboru fyziky? Newtonův první zákon, zákon setrvačnosti, je tím, co vede instruktory v autoškole k tomu, aby tak důsledně trvali na bezpečné vzdálenosti. „Pokud řídíte a najednou před vámi běží přes cestu kočka, a nemáte přitom jinou možnost, než pokračovat v jízdě přímým směrem, protože chybí prostor pro vyhýbací manévr, nezbývá vám nic jiného než brzdit,“ říká David. Podle prvního Newtonova pohybového zákona zůstává každé těleso v klidu nebo v rovnoměrném, přímočarém pohybu, není-li donuceno ke změně svého stavu působením vnější síly. „A touto vnější sílou je vaše noha na pedálu brzdy,“ vtipkuje učitel.

Během reakce jsme na brzdy ještě nešlápli, takže pokračujeme v jízdě. K výpočtu této reakční vzdálenosti stačí jednoduchá trojčlenka. Rychlost se vynásobí časem. Průměrná osoba zareaguje za 0,75 sekundy. Pokud tedy jedete rychlostí 120 km/h (33,33 m/s), pokračujete v tomto pohybu dalších 25 metrů, než konečně šlápnete na brzdu. Proto je důležité nepřekračovat rychlostní limity a zachovávat bezpečnou vzdálenost, „abyste mohli zachránit tu kočku“, směje se David.

K výpočtu vzdálenosti překonané během reakční doby postačí jednoduchá trojčlenka, v níž se rychlost vynásobí časem

V těchto případech je kromě včasného brzdění nejdůležitější detekovat překážky na vozovce s dostatečným předstihem. Proto automobily poskytují řidičům stále lepší viditelnost i při jízdě za tmy. Čtvrtá generace modelu SEAT Leon je vybavena světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, jejichž světlo je ještě jasnější a nabízí dosah až 70 metrů oproti 50 metrům ve starších modelech.

Aerodynamika s mocninnou závislostí. Když v roce 1921 vytvořil rakouský vynálezce Edmund Rumpler automobil ve tvaru kapky vody, dalo se předpovídat, že se aerodynamika stane pro výrobce automobilů posedlostí. Tato věda, která studuje pohyb vzduchu, je pro provozní vlastnosti vozidla klíčová. „Vůz s optimalizovanou aerodynamikou pojede rychleji, ale také bezpečněji a hospodárněji, protože bude mít nižší spotřebu paliva a emise CO2,“ zdůrazňuje Calle.

Tvarové řešení vozidla je ovlivněno aerodynamickými vzorci

Rumpler se vydal se svým extravagantním vozidlem správným směrem: „Opravdu, vozy s oblými, zužujícími se tvary jsou aerodynamičtější než automobily krabicovitějších tvarů, protože snadněji pronikají velkou stěnou vzduchu před sebou,“ říká profesor. Rozhodnutí o tvarovém řešení automobilu musí i tak být vždy podloženo aerodynamickými vzorci.

Tento fyzikální zákon v podstatě říká, že pokud se zdvojnásobí čelní plocha tělesa, zvětší se odpor vzduchu, který na něj působí, také dvojnásobně, zatímco při dvojnásobné rychlosti je odpor čtyřnásobný. „K tomu dochází, protože mezi čelní plochou a odporem existuje lineární závislost, zatímco závislost mezi rychlostí a odporem je mocninná,“ vysvětluje učitel. Čím rychleji jedete, tím těžší je překonávat sílu vzduchu, takže čelní plocha a tvary vozu musí pracovat ve váš prospěch.

Čím rychleji jedete, tím těžší je překonávat sílu vzduchu, takže čelní plocha tělesa a jeho tvary musí pracovat ve váš prospěch

Integrály jsou konečně k něčemu dobré. Vzpomeňme si, jak jsme jako studenti více než jednou bojovali s integrály a jejich příbuznými, derivacemi.  Vážně, k čemu jsou tyto výpočty v reálném životě dobré? „To je otázka, kterou jsem dostal už nesčetněkrát,“ přiznává Calle, „a odpověď nalezneme na jakémkoli závodním okruhu.“

Pokud chcete v případě závodu mezi dvěma jezdci vědět, kdo z nich projel zatáčku rychleji, je nejsnadnější změřit rychlost každého vozu v jednom nebo dvou bodech zatáčky a spočítat průměr, „ale to by nám poskytlo pouze statickou představu o jejich rychlosti“, říká Calle. Chceme-li zohlednit všechna data z každého bodu zatáčky, pak je integrál ideálním způsobem, jak se dopracovat k výsledku, protože je spojitým součtem nekonečného množství dat.

Integrál je užitečnou výpočetní operací, která umožňuje do výsledku zahrnout veškerá data z každého bodu zatáčky

Díky vyspělým telemetrickým systémům, které měří různé veličiny v reálném čase, je v současnosti snadné získávat data o rychlosti jízdy v každém bodu zatáčky nebo závodního okruhu. „Tato data vůbec nemusíme sčítat jednotlivě, stačí použít integrál celku a průměr výsledku každého jezdce nám prozradí, kdo zvítězil,“ vysvětluje profesor. Mimo motoristický sport se tento systém sledování rychlosti využívá také v oblasti bezpečnosti. To je i případem nového modelu SEAT Leon, který je vybaven adaptivním tempomatem (ACC) a systémem Travel Assist, který umožňuje asistovanou jízdu rychlostí až 210 km/h.

Telemetrie je systémem pro sledování rychlosti, který se využívá také pro zvyšování bezpečnosti

Jízda automobilem na základě čísel. To jsou jen tři z mnoha příkladů využití matematiky v konstrukci automobilu. „Nevidíme to, ale v automobilovém průmyslu probíhají hodiny a hodiny složitých výpočtů, které zajišťují výslednému vozu nejlepší možné provozní vlastnosti a především bezpečnost,“ říká nakonec David Calle. „A také komfort: například v konzole uspokojují všechny požadavky na informace a zábavu miliony kombinací jedniček a nul v binárním kódu,“ dodává. „Ale to je už jiný příběh.“

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...