V Toyotě pěčou pizzu a croissanty v první vodíkové peci na světě

Pracují v automobilce, a přesto uprostřed pracovního dne válejí těsto na pizzu. V Toyotě totiž začali testovat první kamenné pece poháněné vodíkem na světě. Vodík jako zdroj energie otevírá nejrůznější možnosti, a zdaleka nejen v dopravě. Velký potenciál má dokonce i v kuchyni.

Má totiž vysokou teplotu hoření, při němž se spojuje s kyslíkem a vytváří páru, díky níž jsou pokrmy na povrchu křupavé a uvnitř šťavnaté. Například houby a zelenina na grilu na dřevo nebo dřevěné uhlí mají tendenci vysychat, na vodíku se připravují rychleji a ponechávají si šťavnatost a lahodnou chuť.

Proč ale na vodíku začala vařit automobilka? „Vytvořit pocit, že vodík je součástí každodenního života, je prvním zásadním krokem ke vzniku vodíkové společnosti,“ popisuje Atsushi Shirakawa, vedoucí skupiny, která se v Toyotě podílí na vývoji prototypů.

Protože nám vodík stále připadá neznámý, měli jsme pocit, že jídlo a vaření je dobrou příležitostí, jak rozšířit obzory budoucí vodíkové společnosti,” vysvětluje důvod, proč Toyota společně s renomovaným výrobcem plynových spotřebičů Rinnai vyvinula a testuje první kamennou pec na světě poháněnou vodíkem.

Ocenily to hlavně děti

Poprvé ji společnosti představily veřejnosti na loňském veletrhu Japan Mobility Show, jehož návštěvníci tu mohli ochutnat čerstvě upečenou pizzu a croissanty. Ty se staly velkým hitem u dětí a mnohé z nich je chtěly znovu vyzkoušet nebo prozkoumat pec pro své školní projekty. „Je to poprvé, co děti projevily zájem o vodík,“ pochvalovali si tvůrci tohoto projektu.

Od té výstavy si moje děti žádají další rohlíky pečené na vodíku. Lidé si mohou myslet, že si v práci jen tak hrajeme na pizzaře, ale my jsme odhodláni připravit půdu pro vodíkovou budoucnost,” říká Tetsuya Nakajima z oddělení vývoje produktů. Vytvoření prvního varného spotřebiče na vodíkový pohon na světě s sebou zároveň přináší spoustu výzev. Například neexistují žádné bezpečnostní normy, ani certifikace zatím neexistují, a tak si v Toyotě na vše musí přijít sami.

Inspirováno lakováním karoserie

K vytvoření bezpečného vodíkového vařiče tým využil jak silné stránky značky Rinnai v oblasti spalovacích technologií, tak dlouholeté zkušenosti společnosti Toyota v oblasti výroby automobilů. Příkladem jsou technologie používané k řízení spalovacích pecí a sušáren laku při výrobě automobilů. Projekt také využíval technologie pro bezpečné dodávání a monitorování vodíku, které byly zdokonaleny při vývoji modelu Mirai s palivovými články.

Stavba první kamenné pece na vodíkový pohon na světě s sebou samozřejmě nesla i určitá rizika. Podle vývojové filozofie genba, na které Toyota staví, je však třeba rizika chápat, nikoli se jich obávat. „Kontrola za pochodu nám umožňuje vytvářet bezpečné výrobky. Všechno má svá rizika, ale klíčové je jim porozumět a dodržovat postupy,” říká Shirakawa.

Spolupráce obou společností přinesla mnoho nových poznatků a zkušeností. „Společnost Rinnai dokonale ví, co zákazníci hledají u spotřebičů na vaření, takže nás mohla vše naučit,“ shodují se členové týmu z Toyoty. Pracovníky Rinnai zase překvapila rychlost práce Toyoty. „Procesem pokus-omyl procházejí v krátkém časovém úseku. Přístup ,začít praxí‘ přináší poznatky, které vám pomáhají růst, a já mám pocit, že moje práce je efektivnější,” říká Shusaku Hayashi z oddělení pokročilého vývoje firmy Rinnai.

Vodíkové grily a kamado

Kamenná pec není jediným vyvíjeným vodíkovým vařičem. Na Rally Challenge a dalších motoristických závodech se objevil vodíkový gril, na kterém se ovšem jídlo nepřipaluje. Dalším v pořadí je vodíková varianta tradičních japonských vařičů kamado. 

Cílem všech těchto projektů je také zvýšit hodnotu potravin pomocí vodíku. Vzhledem k tomu, že vodík, klasický plyn a dřevěné uhlí mají jiné vlastnosti, mělo by být možné vybrat nejlepší formu energie pro konkrétní suroviny nebo pokrmy. To také přispívá k rozmanitosti způsobů, jak dosáhnout uhlíkové neutrality.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Proč si pořídit nové auto na operativní leasing

Proč si pořídit nové auto na...

Operativní leasing se v posledních letech stal jednou z nejoblíbenějších cest, jak si pořídit nové auto bez nutnosti investovat vysokou částku na začátku. Nabízí flexibilitu, předvídatelné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...