Během měsíce června bylo v Česku registrováno přes 1 500 nových osobních bateriových elektromobilů, jejich podíl dosáhl téměř 7 %, což jsou v obou sledovaných parametrech doposud nejvyšší hodnoty.
Celkem je na českých silnicích provozováno více než 27 600 bateriových elektrických vozidel kategorie M1, během první poloviny letošního roku se jejich počet zvýšil o 5 tisíc, k dispozici mají přes 5 200 veřejných dobíjecích bodů, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy.
Podruhé v historii bylo v Česku během jednoho měsíce registrováno přes tisíc nových osobních bateriových elektromobilů (BEVs). Doposud nejvíce registrací nových BEVs bylo evidováno v prosinci 2020 (1 159), tento výsledek byl tehdy ovlivněn především registracemi Škoda Enyaq (741), která byla uváděna jako novinka na trh. Během června tohoto roku byl tento dosavadní rekord překonán, když bylo v Česku registrováno více než 1 500 BEVs – významně se na tomto výsledku podílela Tesla, která si v uvedeném měsíci připsala 62% podíl na trhu, s odstupem a 8% podílem následovalo Volvo, Hyundai a Škoda (oba 5% podíl).
„Tesla má tradičně silný závěr kvartálů, v červnu registrovala přes 900 nových vozidel a připsala si 62% podíl na trhu s osobními bateriovými elektromobily. Z 954 registrovaných vozidel bylo 595 Tesla Model 3 a 359 Tesla Model Y. Nejvíce (31 %) BEVs bylo v červnu registrováno v hl. m. Praze, 15 % pak v Jihomoravském, 12 % ve Středočeském a 10 % v Moravskoslezském kraji,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Podle posledních veřejně dostupných informací z Národní rozvojové banky (NRB, stav k 25. červnu 2024) bylo od spuštění Záručního programu ELEKTROMOBILITA NRB podepsáno 1 954 smluv, 132 žádostí bylo schváleno (před podpisem) a 446 žádostí bylo v řešení.
Z celkem 5 201 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 778 běžných (72,6 % AC), 1 111 výkonných s rychlým dobíjením (21,4 % DC do 149 kW) a 312 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,0 %). „Ačkoliv současný stav dobíjecí infrastruktury u nás není vůbec špatný, určitě je zde prostor pro zlepšení, a to zejména pokud jde o podíl vysoce výkonných dobíjecích stanic. Na rozvoj tohoto typu dobíjení se do velké míry zaměřuje dotační Program Doprava 2021–2027 (OPD3) a věříme, že díky postupné realizaci projektů v příslušných výzvách tohoto programu dosáhneme v příštích třech letech dalšího zkvalitnění naší sítě dobíjecích stanic,“ uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra pro čistou mobilitu z Ministerstva dopravy.