U první čerpací stanice v ČR a to společnosti OMV byla načerpána 29. listopadu 2004

– čirá bezbarvá kapalina AdBlue – pohonná hmota pro nákladní vozidla sestávající z 32,5 % vodného roztoku močoviny.

Prvního čerpání AdBlue na čerpací stanici OMV Žešov u Prostějova proběhlo za velkého zájmu zástupce ministerstva životního prostředí České republiky, představitelů obou komor Parlamentu ČR, reprezentantů krajské i místní správy a významných zákazníků a obchodního partnerů OMV ČR.


Na první fotografii výdejový stojan s AdBlue v ČR na čerpací stanici OMV v Žešově u Prostějova s premiérovým zákazníkem, na prostřední fotografii GŘ OMV ČR Karel Slepicka při slavnostním přestřižení pásky a na třetí fotografii spolu s náměstkem ministerstva životního prostředí ČR Pavlem Labounkem slavnostně zahájují provoz prvního výdejního stojanu s AdBlue v ČR:

U první čerpací stanice v ČR a to společnosti OMV byla načerpána 29. listopadu 2004
U první čerpací stanice v ČR a to společnosti OMV byla načerpána 29. listopadu 2004
U první čerpací stanice v ČR a to společnosti OMV byla načerpána 29. listopadu 2004


Síť čerpacích stanic OMV je první v České republice a ČR třetí zemí v Evropě, která je tento produkt motoristům schopna nabídnout. Evropské emisní normy výfukových plynů jsou již více než deset let evropskou realitou. Předepisují i limitní hodnoty exhalací pro nákladní vozidla a autobusy. Se současnou Euro 3 je nyní v platnosti třetí novela těchto předpisů. S platností Euro 4 od roku 2005 a Euro 5 od roku 2008 budou opět sníženy limitní hodnoty oxidu dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC) a pevných částic (PM). Aby byly tyto nové normy splněny, nepostačí pouze samotná opatření uvnitř motoru. Proto byla vyvinuta technologie SCR (selektivní katalytická redukce), při které katalyzátor v kombinaci s redukčním činitelem AdBlue snižuje všechny škodliviny současně. Technologie SCR pracuje tak, že ve výfukovém systému vozidla je instalován keramický katalyzátor, který v kombinaci s AdBlue přemění oxidy dusíku na neutrální dusík (přirozenou součást vzduchu) a vodu. AdBlue je netoxická a pro manipulaci snadná chemikálie, proto natankovat ji do nádrže je stejně snadné jako naplnit nádrž naftou. AdBlue společně s technologií SCR znamená nejen mnohem vyšší šetrnost k životnímu prostředí, ale i snížení spotřeby paliva až o 7 %. Provozovatelé vozidel splňujících normy Euro 4 a Euro 5 budou například platit nižší daň z vozidla a od příštího roku zaplatí méně za mýtné v Rakousku a Německu.


Boris Horák

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...