Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI

Úsporné a výkonné naftové motory s přímým vstřikem paliva se v poslední době objevují u řady modelů osobních automobilů. Již na sklonku minulého roku měl tento motor premiéru ve větším modelu Citroenu – Xantii. V tomto roce je možné zakoupit i Citroena Xsaru se stejným motorem o obsahu 2,0 HDi.

Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI
Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI
Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI


Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI

Motor HDi v tomto úspěšném modelu Citroena nahradil osvědčený čtyřválec 1,9 Turbo D. Nový čtyřválcový naftový motor o obsahu 2,0 litry s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva Common Rail má nejvyšší výkon 66 kW při 4 000 ot/min. Na možnost svižné jízdy a bezpečné předjíždění má především vliv příznivý točivý moment tohoto motoru: v rozsahu 1 500 až 3 250 ot/min. neklesá točivý moment pod hodnotu 90 % nejvyššího točivého momentu, který je při 1 900 ot/min. 205 Nm. Oproti staršímu motoru 1,9 TD má nový motor o 25 % vyšší točivý moment, což se projevuje především v pružnosti motoru, ale i ve snížené spotřebě nafty až o 20 %.

Po spuštění motoru, mě motor HDi překvapil příjemným hlubším tónem a nízkou úrovní hluku pronikající do interiéru vozu a to jak při nižších i vyšších rychlostech vozu. Rozdíl hladiny hluku oproti benzinovému motoru je minimální. S tímto novým motorem HDi se mi jezdilo velmi pohodlně: motor již cca od 1 700 ot/min. velmi dobře akceleroval a při normální jízdě byla potřeba řazení z pětky na čtyřku minimální. Při potřebě rychlého předjetí motor po přidání plynu bez prodlení ochotně akceleroval. Při zařazené páté rychlosti na dálnici při 130 km se ručička usadila na něco málo přes 2 700 ot/min a motor si spokojeně předl. Při rychlosti 90 km/hod měl motor necelých 1 900 ot/min. Velmi potěšen jsem byl dosaženou průměrnou spotřebou. Při třetině ujetých kilometrech na dálnici, třetině na normálních silnicích a třetině v Praze jsem naměřil průměrnou spotřebu 5,3 litru nafty na 100 km. Jezdil jsem sice většinou jen sám, ale jezdil jsem velmi svižně: na dálnici maximální povolenou rychlostí a i na okresních silnicích jsem se snažil jet nejvyšší rychlostí v souladu s předpisy. Vedle pružnosti a hospodárnosti motoru je nutné kladně ocenit jeho sníženou úroveň emisí CO2 o jednu pětinu a i tu skutečnost, že se servisní intervaly prodloužily na 20 000 km. Tím se náklady na provoz vozu s tímto motorem dále snížily. Snížená spotřeba – to znamená větší dojezd a potřeba méně častějšího tankování. Prodloužení servisních intervalů pak znamená další úspory času při návštěvách servisů. A obě tyto skutečnosti pak nám také přinášejí snížení finančních nákladů na provoz,.


Týden s Citroenem Xsara s novým motorem HDI

K pohodlné jízdě nesporně přispělo celkové uspořádání prostorného interiéru karoserie: vhodné uspořádání všech sdělovačů a umístění všech ovládačů, pohodlná sedadla, možnost seřízení sedadla řidiče i výškově, elektrické ovládání pravého vnějšího zpětného zrcátka, elektrické ovládání předních oken, klimatizace a i pocit bezpečnosti vzhledem k airbagům řidiče i spolujezdce včetně airbagů bočních. Kladně též hodnotím příjemné osvětlení všech sdělovačů zelenou barvou, která ani po delší jízdě neunavuje oči. Na tachometru jsou červeně vyznačeny rychlosti 50, 90 a 130 km – připomíná to vhodně řidiči povolenou rychlost ve vesnici, mimo město a na dálnicích. Řízení a jízdu zpříjemnilo i lehké řazení rychlostí, vhodně dimenzovaný posilovač řízení a účinné brzdy s ABS. Veškerou uvedenou výbavu obsahuje akční model Xsary ve výbavě Seduction již v základní ceně, která je 520 000 Kč.

Model Citroen Xsary v provedení čtyřdveřový sedan je na našem trhu prodáván úspěšně již přes dva roky, Xsara v provedení Coupé a Combi (Break) pak od května 1998. V současné době je Xsara dodávána ve tří a pětidveřovém provedení, dále Coupé a combi. Poměrně široká možnost je ve výběru motorů. Z benzinových jsou to čtyřválce 1,4i, 1,6i, 1,8i a 2,0i a dále výše popsaný naftový motor 2,0 HDi.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...