Motor HDi v tomto úspěšném modelu Citroena nahradil osvědčený čtyřválec 1,9 Turbo D. Nový čtyřválcový naftový motor o obsahu 2,0 litry s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva Common Rail má nejvyšší výkon 66 kW při 4 000 ot/min. Na možnost svižné jízdy a bezpečné předjíždění má především vliv příznivý točivý moment tohoto motoru: v rozsahu 1 500 až 3 250 ot/min. neklesá točivý moment pod hodnotu 90 % nejvyššího točivého momentu, který je při 1 900 ot/min. 205 Nm. Oproti staršímu motoru 1,9 TD má nový motor o 25 % vyšší točivý moment, což se projevuje především v pružnosti motoru, ale i ve snížené spotřebě nafty až o 20 %.
Po spuštění motoru, mě motor HDi překvapil příjemným hlubším tónem a nízkou úrovní hluku pronikající do interiéru vozu a to jak při nižších i vyšších rychlostech vozu. Rozdíl hladiny hluku oproti benzinovému motoru je minimální. S tímto novým motorem HDi se mi jezdilo velmi pohodlně: motor již cca od 1 700 ot/min. velmi dobře akceleroval a při normální jízdě byla potřeba řazení z pětky na čtyřku minimální. Při potřebě rychlého předjetí motor po přidání plynu bez prodlení ochotně akceleroval. Při zařazené páté rychlosti na dálnici při 130 km se ručička usadila na něco málo přes 2 700 ot/min a motor si spokojeně předl. Při rychlosti 90 km/hod měl motor necelých 1 900 ot/min. Velmi potěšen jsem byl dosaženou průměrnou spotřebou. Při třetině ujetých kilometrech na dálnici, třetině na normálních silnicích a třetině v Praze jsem naměřil průměrnou spotřebu 5,3 litru nafty na 100 km. Jezdil jsem sice většinou jen sám, ale jezdil jsem velmi svižně: na dálnici maximální povolenou rychlostí a i na okresních silnicích jsem se snažil jet nejvyšší rychlostí v souladu s předpisy. Vedle pružnosti a hospodárnosti motoru je nutné kladně ocenit jeho sníženou úroveň emisí CO2 o jednu pětinu a i tu skutečnost, že se servisní intervaly prodloužily na 20 000 km. Tím se náklady na provoz vozu s tímto motorem dále snížily. Snížená spotřeba – to znamená větší dojezd a potřeba méně častějšího tankování. Prodloužení servisních intervalů pak znamená další úspory času při návštěvách servisů. A obě tyto skutečnosti pak nám také přinášejí snížení finančních nákladů na provoz,.
K pohodlné jízdě nesporně přispělo celkové uspořádání prostorného interiéru karoserie: vhodné uspořádání všech sdělovačů a umístění všech ovládačů, pohodlná sedadla, možnost seřízení sedadla řidiče i výškově, elektrické ovládání pravého vnějšího zpětného zrcátka, elektrické ovládání předních oken, klimatizace a i pocit bezpečnosti vzhledem k airbagům řidiče i spolujezdce včetně airbagů bočních. Kladně též hodnotím příjemné osvětlení všech sdělovačů zelenou barvou, která ani po delší jízdě neunavuje oči. Na tachometru jsou červeně vyznačeny rychlosti 50, 90 a 130 km – připomíná to vhodně řidiči povolenou rychlost ve vesnici, mimo město a na dálnicích. Řízení a jízdu zpříjemnilo i lehké řazení rychlostí, vhodně dimenzovaný posilovač řízení a účinné brzdy s ABS. Veškerou uvedenou výbavu obsahuje akční model Xsary ve výbavě Seduction již v základní ceně, která je 520 000 Kč.
Model Citroen Xsary v provedení čtyřdveřový sedan je na našem trhu prodáván úspěšně již přes dva roky, Xsara v provedení Coupé a Combi (Break) pak od května 1998. V současné době je Xsara dodávána ve tří a pětidveřovém provedení, dále Coupé a combi. Poměrně široká možnost je ve výběru motorů. Z benzinových jsou to čtyřválce 1,4i, 1,6i, 1,8i a 2,0i a dále výše popsaný naftový motor 2,0 HDi.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas