Tři grandiózní červnové závody značky Dunlop – maximální výkony, zápal a triumfy

  • Závody Isle of Man TT, Le Mans a Nürburgring 24 Hodin se jedou jeden po druhém v průběhu pouhých tří týdnů
  • Tři závody na veřejných komunikacích důkladně prověří hranice lidí i techniky
  • Tři závody, které povzbuzují otevřenou konkurenci na poli výkonných pneumatik
  • Všechny staví před značku Dunlop náročný logistický a technický úkol

Puristé motoristického sportu často nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy byly závody jako třeba Formule 1 ještě nesešněrované předpisy, divoké a nepředvídatelné. Do moderního motoristického sportu se podle nich postupně vplížily přísnější regulace a všednost. V jeho kalendáři se však stále ještě najdou události, které zůstávají spíše na pokraji než v tomto hlavním proudu, a tři největší se letos budou konat v rozmezí pouhých tří týdnů. Díky dvěma čtyřiadvacetihodinovým maratonům – v Le Mans a na Nürburgringu – a navíc i čistému adrenalinu na Isle of Man TT se letošní červen stává měsícem skutečných závodů pro opravdové závodníky. Není žádným překvapením, že jako značka, která se zrodila více než před 130 lety s jediným cílem – vyhrávat, Dunlop zůstává přímo v centru dění všech tří závodů.

V průběhu pouhých tří týdnů nyní Dunlop čeká dodávka a servis více než pěti tisíc pneumatik pro všechny tři závody. Jeho pneumatiky se na nich utkají v přímém souboji s pneumatikami jiných značek, protože týmy, řidiči i jezdci nemají povinnost jezdit na předepsaných pneumatikách a mohou si značku vybírat. A je to právě soutěživý duch, který Dunlop žene dál do vývoje pneumatik, na kterých se dá jezdit ještě razantněji a rychleji než na těch loňských.

Isle of Man TT

Závod Isle of Man TT se od svého zrodu před více než stoletím prakticky nezměnil. A nikde jinde také neprocházejí jezdci, motorky a pneumatiky srovnatelně těžkou zkouškou.

Ostrov v Irském moři si pěstuje hrdou nezávislost, takže si může sám spravovat všechno důležité – na venkovských veřejných cestách se třeba úplně obejde bez jakéhokoli omezování rychlosti. Při závodu na trase v délce 59 kilometrů tak jezdci mohou prohřmět ospalými vesnicemi jako nikde jinde a bleskurychle zdolávat úseky podél řek a na vřesovištích v okolí hory Snaefell. Na trase je sice čeká velmi mnoho zrádných zatáček, přesto je to celkově trasa šíleně rychlá – loni Peter Hickman na pneumatikách Dunlop nastavil rekord okruhu na 216 km/h. Jezdci projíždějí většinu trasy na plný plyn a čtvrtý, pátý nebo šestý rychlostní stupeň, řítí se vpřed klopenými zatáčkami a musí se přitom vyhýbat stromům, živým plotům a sloupům pouličního osvětlení.

Výběr správných pneumatik je na TT rozhodující. Mimořádně vysoká průměrná rychlost a několik skoků v rychlosti přes 150 mil za hodinu představují jak pro směs, tak i konstrukci pneumatiky obrovskou zátěž. Dunlop je nejúspěšnější značkou v celé historii TT a zabral si pro sebe posledních 13 vítězství v kategorii Senior TT, ale vzhledem k otevřené konkurenci pneumatik musí každým rokem přicházet s něčím novým. Letos se zaměřil na vývoj směsi, která se dokáže rychleji rozehřát, což má zásadní význam pro lepší sebedůvěru jezdců, kteří se hned za startovní čárou závodu v chladném ránu vydávají na sjezd Bray Hill.

Závodní týden, jemuž předchází několik dní cvičných jízd, zahajují a uzavírají jízdy vytuněných superbiků o objemu 1000 kubíků, které mohou podávat výkon až 200 koní a na nejrychlejších úsecích dráhy se řítit rychlostí až 320 km/h. Většina jezdců soutěží také v dalších dvou hlavních třídách – se stroji třídy Supersport s objemem 600 kubíků a tisícikubíkovými motorkami Superstock.

Pneumatiky Dunlop se s výjimkou dvou zúčastnily všech závodů TT od jejich začátku v roce 1907. Jen během posledních 15 let si jezdci vybrali Dunlop, aby zaznamenali 60 vítězství a odnesli si 150 míst na stupních vítězů ve všech třídách, včetně superbiků, supersportů, superstocků., ale i v závodech motorek s plně elektrickým pohonem TT Zero.

Vysoké rychlosti na okruhu TT přispěly k vytvoření technologie ‘JLB’ značky Dunlop. Konstrukce bezešvého pásu omezuje rozpínání pneumatiky v důsledku odstředivých sil při vysokých rychlostech z patnácti na pouhé tři milimetry. Přínosem technologie JLB je tak plynulejší ovládání, stabilita při jízdě vpřed a omezené kmitání – to vše představuje pro silniční jezdce na pneumatikách Dunlop velikou výhodu.

Le Mans 24 Hodin

Na Le Mans má Dunlop pozoruhodnou historii. Od prvního vítězství značky v roce 1924 stály vozy obuté do pneumatik Dunlop na nejvyšším stupni celkem 34krát – častěji než v případě jakékoli jiné značky.

Od vítězství vozů Bentley ve dvacátých letech, éru Jaguaru D v letech padesátých a velkolepých soubojů mezi Porsche a Ferrari v letech šedesátých je Dunlop součástí těla i duše Le Mans. Osmdesátá léta, léta slávy Porsche 956/962 a Jaguaru řady XJR mu pak přinesla dokonce ještě více celkových vítězství.

V posledních letech se Dunlop zaměřil na extrémně konkurenční třídu LMP2, protože díky vyrovnaným kvalitám vozů je možné přesně srovnávat výkonnost jednotlivých pneumatik. Ročník 2018 byl svědkem osmého vítězství značky Dunlop v této kategorii za sebou, přesto nesmí usnout na vavřínech, jak vysvětluje ředitel pro motoristický sport Ben Crawley: „Konkurenci si vyloženě užíváme. Pohání náš tým, aby každým rokem přicházel s novými pneumatikami. Letos na Le Mans představujeme pneumatiky s dále zdokonalenou konstrukcí. Posloužily již k vítězství na Mistrovství světa FIA endurance v Sebringu a Jean-Eric Vergne na nich dosáhl nového rekordu ve Spa. Byl o 1,8 sekundy rychlejší než v roce 2018, což dokládá, že výsledkem vývoje jsou skutečně stále výkonnější pneumatiky.”

LMP2 je nejpočetněji zastoupená třída; z celkem 62 vozidel je jich do ní na letošním závodě, který se uskuteční 15. a 16. června, přihlášeno celkem dvacet. Polovina z nich pojede na pneumatikách Dunlop. Předpisy povolují celkem tři závodní hladké pneumatiky a dvě pneumatiky pro případ deště, které musí splňovat požadavky všech týmů Dunlop. Stejné specifikace pneumatik, které se používají na Le Mans 24 Hodin, musí osvědčit svou výkonnost také na všech závodech FIA Mistrovství světa endurance a evropských okruzích Le Mans a musí si poradit s teplotou na trati jak pod 10 °C (jako letos ve Spa), tak i přes 40 °C.

Crawley objasňuje týmovou práci, která za tím stojí: „Nejprve mimo sezónu vyvíjíme dezény, s týmy pak provádíme jejich testy a teprve na jejich základě stanovíme vybrané směsi a konstrukce pro nadcházející sezónu. Konstruktéři značky Dunlop a závodní týmy velmi těsně spolupracují na co nejjemnějším doladění celého nastavení, aby bylo možno z každého konkrétního vozu a kombinace řidičů dostat skutečně to nejlepší. Zvolené odpružení a tlak nahuštění přímo ovlivňují výkonnost, jak pokud jde o rychlost, tak i výdrž pneumatik. Časy zvládnutí okruhu v Le Mans jsou rok od roku kratší, ale samotná rychlost je jen jedním z požadavků kladených na pneumatiky. Dunlop navrhuje směs pro různorodé podmínky, a právě komunikace a spolupráce mezi řidiči, konstruktéry a týmem našich techniků a jejich odborná způsobilost je vlastním klíčem k vítězství. Práce jednotlivých členů a jejich týmová souhra jsou přitom stejně důležité jako technický vývoj produktů.“

Nürburgring 24 Hodin

Pro Formuli 1 moc rychlá a příliš nebezpečná. Přesně tohle říkali řidiči v roce 1976 o Nordschleife na Nürburgringu. Ale i o 40 let později je okruh stále dějištěm pravděpodobně nejtvrdšího motoristického světového závodního maratonu, který trvá celý den a celou noc.

Dlouhá, těsná, rychlá a nebezpečná 25kilometrová trať je posledním okruhem, který se ještě nepodařilo zkrotit a na němž je stále ještě povoleno pořádat závod automobilů jakéhokoli myslitelného formátu.

„Trať je velmi staromódní, velice náročná,” vysvětluje Crawley. „Závod se stal bojištěm všech velkých výrobců. Špičkové týmy, včetně týmu Phoenix Audi, si ve své snaze dosáhnout úspěchu vybrali Dunlop, ale pneumatikami zásobujeme různé týmy i ve všech dalších třídách, které tvoří tak rozmanité závodní pole zahrnující třeba i vozidla třídy cestovních aut TCR Touring Car.”

Je jen málo závodů, v nichž jsou výrobci pneumatik ve startovním poli zastoupeni v tak velkém počtu, takže Dunlop na něm musí měřit síly prakticky s každý možným konkurentem v oboru.

Také na řidiče klade Nordschleife trvalý tlak. Při přejíždění z jednoho pruhu do druhého při využití dostupné přilnavosti je při provozu na okruhu, zejména vzhledem k velmi rozdílné rychlosti vozidel mnoha různých tříd, velmi náročné zvládat všechny změny náklonu a výšky tratě a také její měnící se povrch. Velmi početné startovní pole je rozděleno do mnoha tříd, jimž vévodí vozy protagonistů skupiny GT3. Běžnější vozy tříd GT a cestovních vozů rovněž řídí většinou týmy, které jsou pravidelnými účastníky série VLN endurance, která probíhá na okruhu Eifel během celého závodního roku.

V celé své historii přinesl závod pro Dunlop mnoho úspěchů. Značka si na něm připsala 18 celkových vítězství. V první čtyřech ročnících triumfovala díky jménům jako Hans Stuck (1970), Helmut Kelleners (1972) a Niki Lauda (1973) v řadách vítězů. A během této dekády nenechala žádného jiného výrobce, aby se podíval na první příčku stupně vítězů. Nejčerstvější vítězství značky Dunlop je z roku 2017, kdy Connor De Phillippi, Kelvin van der Linde, Markus Winkelhock a Christopher Mies uzmuli vítězství jen dvě kola před koncem závodu.

Vedle závodu 24-hodin má Dunlop skvělou historii také přímo na Nordschleife. Oficiální rekordní čas na okruhu (jen na Nordschleife, nikoli na delší dráze pro velké ceny, na níž se jezdí i 24h) pochází ještě stále z roku 1983, kdy nebožtík Stefan Bellof popohnal obávané Porsche 956 na pneumatikách Dunlop k rekordnímu času 6.11,13. Experti na motoristický sport to ještě dnes pokládají za jedno z největších kol v celé sportovní historii.

Za úspěchem stojí týmová práce

Závodní pneumatiky Dunlop jsou dílem mnohonárodního týmu. S expertními návrháři v městech Birmingham (Spojené království), Colmar-Berg (Lucembursko), Montlucon (Francie) a Hanau (Německo) značka na závody vynakládá obrovské přeshraniční úsilí. Pneumatiky se na každý ze závodů dopravují v nápadné koloně žlutých náklaďáků a jejich paddocky se během června změní na tři nejrušnější rychlopřezouvárny pneumatik na světě.

Monumentální červnová „triáda“ je sice pro Dunlop vrcholem závodní sezóny, ale současně jde jen o tři z více než 300 automobilových a motocyklových závodů, kterým značka Dunlop poskytuje služby. Je to závod, který nikdy nekončí a běží od ledna až do prosince.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové návěsové pneumatiky Dunlop SP247 na celoroční provoz s nízkými kilometrovými  provozními náklady

Nové návěsové pneumatiky Dunlop SP247...

Značka Dunlop představuje novou řadu návěsových pneumatik SP247, která vozovým parkům nabízí širší celoroční využití, vysoký kilometrový proběh a nízké náklady na kilometr. SP247...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vítězit na rozmanitějším terénu: Dunlop uvádí na trh zcela nové Geomax MX53

Vítězit na rozmanitějším terénu:...

Velmi vysoká výkonnost na širší škále různých terénních podmínek než v případě předchozích pneumatik MX52. Navrženy pro udusaný povrch se skvělým záběrem ve středně těžkých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na prahu nové éry adventur: Dunlop uvádí na trh pneumatiky Trailmax Meridian

Na prahu nové éry adventur: Dunlop...

‚Escape from the ordinary‘ – extrémní užitné vlastnosti pro silné adventure motorky Výrazný dezén běhounu si mimořádně dobře poradí s jízdou za sucha, za mokra i v terénu ‚Stronger...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dunlop Sport Classic už druhým rokem vítězí v testu vintage pneumatik časopisu Auto Bild Klassik

Dunlop Sport Classic už druhým rokem...

Německý automobilový časopis Auto Bild Klassik[1] ocenil pneumatiky Dunlop pro oldtimery prvním místem ve svém každoročním testu historických „vintage“ pneumatik Dunlop Sport Classic porazily...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dunlop SportSmart Mk3: testy prokázaly vyšší přilnavost na mokru i na suchu

Dunlop SportSmart Mk3: testy prokázaly...

Obrovský pokrok vývojového týmu společnosti Dunlop Zlepšení přilnavosti na mokru o 20 %, na suchu o 23 %  Lepší přilnavost za mokra i za sucha v duchu nekompromisního přístupu Společnost...