Toyota úspěšně otestovala a začala využívat v reálném provozu čtyři nákladní vodíková vozidla pro rozvoz dílů z evropského logistického centra Toyota Parts Centre Europe v belgickém Diestu. Díky stabilní spotřebě vodíku, která umožňuje dojezd přes 400 km, ušetřila na emisích přes 80 000 kg CO₂ ve srovnání s dieselovými nákladními vozy.
Od května najely vozy více než 80 000 km na trasách Diest, Amsterdam, Rotterdam, Lille, Kolín nad Rýnem ve čtyřech zemích, přičemž využily devět vodíkových čerpacích stanic.
Toyota tím uvádí do praxe svou vizi, že vodík je jedním z energetických zdrojů, které mohou přispět k dosažení uhlíkové neutrality. V logistických operacích přechází z dieselových nákladních vozidel na nákladní vozidla s palivovými články.
Kapacita vodíku byla maximalizována instalací sedmi nádrží za kabinou a integrací vysokoteplotního chladicího systému do nádržové věže. Pečlivě vybrané elektromotory a vysokonapěťové baterie zajišťují optimální výkon na logistických trasách společnosti Toyota.
Chystá se ještě vyšší výkon a lepší účinnost
Do budoucna Toyota počítá se zvýšením efektivity nákladních vozidel s palivovými články pomocí modulu Toyota Fuel Cell Module 3. generace, který nabízí vyšší výkon a lepší účinnost.
Ukázaly se ale i problematické body, kterými jsou omezená dostupnost čerpacích stanic a kolísání ceny vodíku od 9,90 eur do 18 eur za kg.
„Zavedení nákladních vozidel s palivovými články je výsledkem týmové práce založené na spolupráci Toyoty a partnerů. Od identifikace strategických logistických tras až po integraci našeho systému palivových článků do podvozku DAF byl každý krok poháněn společnou inovací a cílem,“ uvedl technický ředitel společnosti Hydrogen Factory Europe Eugene Reginald.
K prodloužení dojezdu dojde zvýšením tlaku v nádrži na 700 barů. Usiluje se také o zkrácení doby doplňování paliva pomocí dvojitého výdejního zařízení. Dalším krokem bude zavedení nejžádanějších specifikací pro logistické operace, včetně spacích kabin, konfigurací s nízkou ložnou plochou a přepravníků automobilů s nízkou kabinou.
V roce 2015 se Toyota zavázala k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 ve všech svých výrobních závodech, v celé své produktové řadě a v celém životním cyklu vozidel. V Evropě tuto ambici urychluje a usiluje o dosažení uhlíkové neutrality do roku 2040.
Společným nepřítelem je uhlík
„Toyota si klade za cíl dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality ve svém evropském dodavatelském řetězci. Plán začíná zkouškami nákladních vozidel na palivové články, bateriových elektrických vozidel, biopaliv, vlaků atd. s cílem snížit emise CO₂ o 33 procent do roku 2030. Nákladní vozidlo VDL na palivové články je prvním krokem na této cestě,“ uvedl senior manažer Hydrogen Factory Europe Charles Ollivier.
Strategie Toyoty se řídí jasným principem: společným nepřítelem je uhlík, nikoli konkrétní technologie pohonu. K rychlému a globálnímu snížení emisí musí přispět všechny zdroje energie.
Toyota v současné době upřednostňuje těžká nákladní vozidla jako jeden z nejúčinnějších způsobů využití vodíku v dálkové přepravě, tedy segmentu, který má potenciál pomoci zvýšit poptávku po rozšiřování infrastruktury. Testuje svou třetí generaci palivových článků, které jsou určeny pro těžká vozidla a vyznačují se výrazně vyšší účinností, odolností a poměrem výkonu k hmotnosti, což otevírá nové příležitosti pro průmyslové partnery.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií