Toyota si v posledních padesáti letech budovala v mezinárodních automobilových soutěžích stále silnější pozici.
Pro rok 2007 vyvinula Toyota svůj nový vůz pro F1 označovaný jako TF107:
Tato vášeň pro motoristický sport začala již v roce 1957, kdy se poprvé objevil vůz Toyota Toyopet Crown na Rallye Austrálie. V roce 2007 tak Toyota může oslavit 50 let své aktivní účasti v motoristickém sportu.
Za poslední půl století Toyota nashromáždila v soutěžích po celém světě mnoho cenných titulů a vítězství. Toyota byla jednou z prvních automobilek, která si uvědomila důležitost kategorie Formule 3, a v letech 1976 a 1977 tyto soutěže zcela ovládla. Firma rovněž stála za několika šampionáty značky Toyota, například uznávaným Toyota Atlantic Championship v Severní Americe nebo pohárem Yaris Cup v Evropě.
Dnes se Toyota pravidelně účastní soutěží v Japonsku, zejména v kategorii GT (mistr roku 2006 v kategorii týmů / řidičů). V loňském roce pak Toyota se značkou Lexus ovládla soutěže Grand American Rolex Series ve Spojených státech, kde dosáhla sedmi vítězství, včetně slavné závodu 24 hodin v Daytoně (1.-2. místo). Před několika týdny zvítězil vůz Lexus v ročníku 2007 této soutěže již podruhé. Letos se Toyota dále zúčastní jedné z nejoblíbenějších sérií závodů na světě, NASCAR Nextel Cup v U.S.A., kde nasadí tři týmy a šest soutěžních vozů. Na mezinárodním poli se Toyota v neposlední řadě zúčastní závodů Formule 1. Bude se jednat již o šestou sezónu této značky.
Z úspěchů Toyoty v mezinárodních automobilových soutěžích můžeme jmenovat dva tituly IMSA GTP ve Spojených státech (1992-1993) s celkově 26 vyhranými závody, včetně hlavních tradičních soutěží Sebring 12 hodin a Daytona 24 hodin, nebo dvojitý titul pro řidiče-výrobce ve světové soutěži vozů CART (nyní ChampCar) s Cristianem da Mattou.
Toyota dosáhla velkého úspěchu i na závodech Indy 500 ve Spojených státech, jedné z nejprestižnějších světových soutěží. Na 400 000 diváků si v roce 2003 mohlo vychutnat hned dvojí úspěch týmu Penske – vítězství pro Gila de Ferrana, za kterým následoval Helio Castroneves. Toyota umístila celkem šest svých řidičů do desítky nejlepších, z toho čtyři bodovali mezi pěti nejlepšími, a tak Toyota na konci sezóny získala titul IRL (Indy Racing League).
Toyota skutečně zazářila v soutěžích rallye, kde získala tři světové tituly mezi výrobci (1993-94-99), čtyři světové tituly pro řidiče – Carlos Sainz (1990 a 1992), Juha Kankkunen (1993) a Didier Auriol (1994), dále dva evropské tituly – Armin Schwarz (1996) a Henrik Lundgaard (2000), jeden titul z Asie/Tichomoří (1990, Carlos Sainz) a čtyři tituly z oblasti Středního východu – M. Bin Sulayem (1986-87-88-90). Celkem Toyota dosáhla 43 vítězství v rallyových soutěžích v rámci mistrovství světa a mnoha titulů v různých národních soutěžích po celém světě.
Poté, co Toyota v roce 2000 v Německu postavila první laboratoř určenou pro kategorii Formule 1 se tato firma začala připravovat na dosud největší výzvu v oblasti motorsportu. Toyota se na rozdíl od řady jiných výrobců nespokojila s pouhým získáním nebo naopak poskytnutím motoru některému ze stávajících týmů, a vytyčila si cíl zcela na vrcholu motoristického sportu. Toyota začala zcela na zelené louce a sestavila vlastní tým, který vytvořil zcela nový vůz, podvozek, převodovku a motor, a dostal se tak do prestižní společnosti automobilových výrobců jako je např. Ferrari.
Tým Toyota si okamžitě vytvořil jméno ziskem prvního bodu již v prvním závodě (Velká cena Austrálie v roce 2001). Tým Panasonic Toyota Racing doposud získal druhé pole position, šesté umístění na stupních vítězů, 1 nejrychlejší okruh, vedl 37 okruhů a celkem skóroval 145 bodů. Firma si nicméně uvědomuje, že k etablování v soutěžích Formule 1 nestačí pouhých pár let.
Ve své šesté sezóně v závodech Formule 1 Toyota plánuje soustavně získávat další body. Pro rok 2007 vyvinula Toyota svůj nový vůz pro F1 označovaný jako TF107 jako odpověď na změny v předpisech pro soutěžní vozy Formule 1, jako např. obsah válců motoru. Tým Toyota se svými řidiči, Ralfem Schumacherem z Německa a Jarnem Trullim z Itálie, se chystá na své první vítězství v závodech F1.
Technické specifikace TF107
Karoserie | Výlisek z uhlíkových vláken, voštinová konstrukce |
Palivová nádrž | Bezpečnostní ATL |
Zavěšení kol vpředu | Uspořádání s dvojitým lichoběžníkem z uhlíkových vláken, řídicí a spojovací tyče z uhlíkových vláken |
Zavěšení kol vzadu | Uspořádání s dvojitým lichoběžníkem z uhlíkových vláken, táhlo a spojovací tyč z uhlíkových vláken |
Tlumiče pérování | Penske |
Kola | BBS z kované hořčíkové slitiny |
Pneumatiky | Bridgestone Potenza |
Brzdové třmeny a hlavní brzdové válce | Brembo |
Brzdové obložení | Hitco (karbon/karbon) |
Řízení | Řízení Toyota s posilovačem |
Volant | Volant Toyota z uhlíkových vláken s instrumentací Magneti Marelli |
Sedadlo řidiče | Konstrukce z uhlíkových vláken, profilované podle řidiče |
Zadržovací systém řidiče | Takata |
Systém HANS řidiče | konstrukce Toyota |
Elektronické systémy | Toyota / Magneti Marelli |
Převodovka | Sedmirychlostní plus zpětný chod |
Rozvor náprav | 3090 mm |
Celková délka | 4530 mm |
Celková výška | 950 mm |
Celková šířka | 1800 mm |
Celková hmotnost | 600 kg včetně řidiče a kamery |
Jednou z největších událostí F1 v sezóně 2007 bude zcela jistě návrat Velké ceny Japonska na závodní okruh Fuji. Toyota tento okruh zakoupila v říjnu roku 2000 a v souladu s nejnovějšími standardy FIA jej upravil architekt Hermann Tilke.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií