Automobil Toyota Prius dosáhl ve své třídě nejlepšího výsledku 34 bodů a vůbec nejvyšší hodnocení v oblasti ochrany dětí
- Toyota Prius vyrovnala dosud nejvyšší hodnocení v Euro NCAP v rámci svého segmentu
- při hodnocení ochrany dětí získal vůz rekordních 43 bodů a 4 hvězdičky
- Prius je zatím prvním automobilem s hybridním pohonem, který byl testován v Euro NCAP
- důmyslná technická řešení u tuhé a zároveň odlehčené konstrukce vozu
- obrovské množství simulovaných počítačových crash testů
- dalších 125 skutečných crash testů potvrzuje optimální pasivní bezpečnost vozu
- Prius je po modelech Avensis a Corolla Verso třetím pětihvězdičkovým automobilem značky Toyota
- špičkový hráč v oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti
Toyota Prius, která je prvním automobilem s hybridním pohonem, jenž byl kdy testován v rámci Euro NCAP, prošla vítězně nejpřísnějšími crash testy. Automobil získal 34 bodů a vyrovnal dosud nejvyšší udělené hodnocení ve své třídě a zajistil si tak maximální ocenění pěti hvězdičkami.
Prius navíc získal 43 bodů v novém hodnocení ochrany dětí, což je dosud nejvyšší počet udělených bodů. Dosáhl toho díky standardnímu dětskému zádržnému systému ISOFIX se třemi úchyty a inteligentní konstrukci dětské sedačky.
Vysoká úroveň standardní bezpečnostní výbavy, jež přispěla k tomuto pětihvězdičkovému výsledku, zahrnuje osm airbagů, u vozů Toyota ojedinělý systém dvoufázového varování nezapnutých bezpečnostních pásů, panel pro ochranu kolen a dokonce i zapuštěné tlačítko pro spouštění motoru.
Kromě toho, že je Toyota Prius velmi silná v oblasti pasivní bezpečnosti, je vybavena takovými prvky aktivní bezpečnosti, které nenajdete u žádného jiného automobilu na trhu. Tato jedinečná kombinace staví Prius po stránce celkové bezpečnosti na vrchol segmentu D.
Chytrá technická řešení:
Od počáteční vývojové fáze bylo uskutečněno velké množství počítačových simulací crash testů, aby byla vyvinuta taková struktura karoserie, která by nabízela optimální vyváženost mezi nízkou hmotností a ochranou při nárazu. Konstruktéři tak mohli od samého začátku projektu zaujmout správný směr vývojového procesu.
Pro dosažení této po všech stránkách důležité rovnováhy mezi nízkou hmotností a odolností je 45 % karoserie Priusu vyrobeno z vysokopevnostní oceli. Kromě toho se poprvé ve světě automobilového průmyslu v klíčových bodech karoserie, jako je středový sloupek, kombinuje ultravysokopevnostní ocel s technologií lisování za tepla.
K potvrzení údajů ze simulovaných crash testů se uskutečnil program 125 skutečných crash testů. Toto množství podstatně převyšuje počet zkoušek, které se obvykle při vývoji nového modelu uskutečňují.
Zaměření na bezpečnost v běžném životě
Během vývoje nového Priusu se inženýři zaměřili na bezpečnostní problémy „skutečného reálného světa“, jako je bezpečnost dětí a bezpečnost posádky při střetu dvou vozidel s různou hmotností a velikostí.
Nárazy vozidel s odlišnou velikostí a hmotností tvoří většinu běžných typů nehod v Evropě, takže Prius při testování narážel do mnohem větší Toyoty Land Cruiser. Obě vozidla jela rychlostí 50 km/h. Výsledkem je, že cestující v Priusu se mohou těšit nejvyšší možné úrovni bezpečnosti při skutečných nárazech zepředu, z boku a zezadu.
Kvůli nárazům zezadu byla zvětšena tuhost karoserie a zesílena struktura opěradla sedadla. Prius je také vybaven sedadly Toyota WIL (Whiplash Injury Lessening), která chrání cestující před hyperflexí krční páteře. Německý autoklub ADAC zařadil sedadla WIL mezi deset nejlepších různých systémů zabraňujících hyperflexi krku.
Elektrický okruh s vysokým napětím a palivová nádrž jsou při nárazu maximálně chráněny. Akumulátor hybridního pohonu je připevněn nad zadní nápravou, což je v případě kolize nejbezpečnější místo. Čidlo Circuit Break Sensor okamžitě přeruší v případě čelního nárazu okruh vysokého napětí. Zasáhne dokonce ještě předtím, než se plně aktivují airbagy. Při výrobě palivové nádrže se používá nová odlehčená plastová multiplexová struktura s maximální odolností vůči nárazu. Palivová nádrž těsní dokonce i po nárazu vozu SUV zezadu rychlostí 50 km/h.
Špičková aktivní bezpečnost v daném segmentu
Toyota Prius vyniká v segmentu D nejen pasivní, ale i aktivní bezpečností – je standardně vybavena takovými prvky, které jsou v této kategorii zcela ojedinělé: elektronicky řízeným brzdovým systémem (ECB2), elektrickým protiprokluzovým systémem (E-TRC) a pokročilým stabilizačním systémem Vehicle Stability Control Plus (VSC+).
Moderní elektronicky řízený brzdový systém ECB2 (Electronically Controlled Braking) používá pedálem aktivované elektronické snímače, které ovládají hydrauliku brzd. Tento systém oproti obvyklým zařízením vytváří nejen větší brzdný tlak, ale je také o 17 % lehčí.
Prius je první automobil na světě, který je vybaven elektrickým protiprokluzovým systémem E-TRC (Electric Traction Control). Tento systém ovládá prokluz kola prostřednictvím ECB2 a elektromotoru s velkým točivým momentem, který je součástí hybridního synergického pohonu. E-TRC rovněž eliminuje počínající smyk automobilu, na který řidič ve většině případů nedokáže včas zareagovat.
Se systémy ECB2 a E-TRC je propojen stabilizační systém VSC+ (Vehicle Stability Control Plus), který je jedním z nejvyspělejších na světě. Pracuje s elektrickým systémem posilovače řízení EPS (Electric Power Steering System), který k obvyklému systému řízení stability přidává podpůrný systém řízení, který řidiči v krizových situacích pomáhá co nejlépe využít výkonového potenciálu automobilu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas