Na tokijském autosalonu předvedla Toyota velkoprostorový šestimístný model HV-M4, první hybridní automobil s pohonem všech kol. Přední kola koncepční studie pohání prostřednictvím bezstupňové převodovky buď zážehový motor 2.4 nebo elektromotor. Na zadní nápravě je druhý trakční elektromotor, který při brzdění pracuje jako generátor a dobíjí akumulátory.
Při běžné jízdě je točivý moment klasického motoru přenášen na přední kola, přičemž elektronická řídící jednotka sleduje stav dobití akumulátoru. Při poklesu pod stanovenou mez se začnou dobíjet. Během akcelerace se zapojí přední elektromotor získávající energii z akumulátoru. Pokud síla dvou předních jednotek nestačí, např. při předjetí, zapne se ještě zadní elektromotor pohánějící zadní kola.
Pokud vůz není zcela vytížen a jede velmi pomalu či z mírného kopce, potom slouží k pohonu pouze přední elektromotor. Jakmile dojde k prokluzu předních kol, omezí přední elektromotor točivý moment zážehového agregátu k předním kolům a předá přebytečnou energii zadní jednotce, která samočinně zapne pohon zadních kol. Inteligentní řídící jednotka využívá při jízdě pouze nezbytně nutné množství energie. Toyota HV-M4 s pohonem všech kol tak využívá palivo dvakrát efektivněji než stejně velké automobily. Jízdu ulehčuje systém ITS, který např. využívá radarové detekce překážek, varování před nebezpečnými místy podle navigačního programu nebo kamery místo zpětných zrcátek.
Zvolená kombinace zážehového motoru a elektromotoru má navíc řadu výhod v podobě radikálního snížení emisí a odstranění častého dobíjení akumulátorů. Hybridní systém akumulátory dobíjí samočinně během jízdy, takže nevyžaduje externí dobíjení, ale naopak slouží jako mobilní generátor pro napájení jiných spotřebičů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií