Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004

Ve znamení vysokého výkonu a ochrany životního prostředí

Prototyp Toyota Prius GT odhaluje nejsmělejší stránky hybridní technologie


Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004
Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004
Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004


Toyota hodlá přesvědčit návštěvníky letošního pařížského autosalonu, že maximální výkon a ochrana životního prostředí se v automobilové konstrukci vzájemně nevylučují. Dokladem je koncept vozu Toyota D-4D 180 Clean Power, který je vybaven nejvýkonnějším a nejekologičtějším vznětovým motorem ve své kategorii.


Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004

Toyota Land Cruiser, jeden z nejúspěšnějších modelů kategorie SUV, se představí s inovovanou pohonnou jednotkou 3.0 D-4D, která se kromě lepších výkonových parametrů a charakteristiku točivého momentu v nižších otáčkách může pochlubit nižší spotřebou paliva a nízkým obsahem škodlivých emisí ve výfukových plynech.

Světovou výstavní premiéru bude mít v Paříži rovněž prototyp Toyota Prius GT. Tento automobil odvozený od sériového modelu Prius je ukázkou budoucího potenciálu hybridní technologie, která při nízkých emisích nevylučuje ani extrémní výkonové parametry.

Toyota D-4D 180 Clean Power Concept


Toyota na „ Le Mondial de l´Automobile“ 2004

Toyota D-4D 180 Clean Power concept naznačuje možnosti moderní dieselové technologie. Ultramoderní vznětový motor objemové kategorie 1,9 – 2,2 l, který se nachází pod kapotou tohoto vozu, se do sériové produkce dostane v průběhu příštího roku a bude se jednat o pohonnou jednotku s nejlepšími výkonovými parametry a nejnižšími emisemi ve své třídě.

Inovativní motor koncepční studie Toyota D-4D 180 Clean Power concept vnáší do objemové kategorie 1,9 – 2,2 l zcela nový význam pojmu „Clean Power“: je nejvýkonnější, má nejlepší točivý moment a díky unikátnímu systému Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) i nejnižší obsah NOx a pevných částic ve výfukových plynech na světě.


Srdcem zařízení Toyota D-CAT je DPNR (Diesel Particulate Nox Reduction System) a nový piezo-elektrický systém vstřikování common-rail. K této špičkové technologii jsou plně integrovány další řídicí systémy a zařízení, které společně přispívají ke konečné redukci emisí ve výfukových plynech.


Čtyřválcový motor Toyota D-4D disponuje výkonem 180 koní (130 kW), který je v kategorii pohonných jednotek objemu 1,9 až 2,2 l zcela ojedinělý a který je dosažitelný pouze u vznětových vidlicových šestiválců. Totéž platí o točivém momentu s maximální hodnotou 400 N.m. Nekompromisního souladu mezi maximálním výkonem a ochranou životního prostředí bylo možné dosáhnou pouze špičkovou dieselovou technologií, včetně unikátního systému Toyota D-CAT.

Inovovaný model Toyota Land Cruiser


Třílitrový turbodiesel D-4D modelu Toyota Land Cruiser byl vylepšen novým systémem vstřikování common rail, modernějším turbodmychadlem a především novým systémem Swirl Control System. Tyto modifikace přinášejí lepší výkonové charakteristiky motoru, zvláště v nízkých otáčkách, a přispívají k lepší ovladatelnosti vozu v terénu. Navíc zvyšují trakční schopnosti automobilu, jeho tažnou kapacitu, a to ve všech případech při redukci spotřeby paliva a emisí ve výfukových plynech.


Díky těmto úpravám vzrostl točivý moment na 410 N.m v rozmezí 1600 až 1800 1/min, čímž se agregát 3.0 D-4D stal z hlediska točivého momentu nejlepším čtyřválcovým motorem na trhu. Navíc 90 % maxima točivého momentu je k dispozici již při 1500 1/min. Kromě toho vzrostl i největší výkon motoru, a to o 3 k (2 kW) na 166 koní (122 kW) při 3400 1/min.


Pohonná jednotka 3.0 D-4D je nyní standardně pro všechny verze vozu vybavena novou šestistupňovou manuální převodovkou. Zvýšená pozornost při vývoji této převodovky byla kladena nejen na její minimální hmotnost a malé stavební rozměry, ale také na zlepšenou funkci a rychlost řazení.


Stávající čtyřstupňová samočinná převodovka byla nahrazena novým inteligentním pětistupňovým „automatem“ s funkcí AI-SHIFT, který svou činnost adaptivně přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a kvalitě povrchu vozovky. Konstrukce převodovky obsahuje lineární elektromagnetický ventil, který ve spojení s řídící jednotkou motoru zajišťuje plynulé řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Nová pětistupňová samočinná převodovka bude standardně nabízena v kombinaci se zážehovým motorem 4.0 V6 a na přání se bude dodávat i do verzí s výše uvedeným motorem 3.0 D-4D.


Nové převodovky a další inovace u motoru 3.0 D-4D výraznou měrou přispívají ke snížení spotřeby paliva a výfukových emisí. U verze se samočinnou převodovkou klesla kombinovaná spotřeba paliva o 13 % (9,0 l/100 km) a emise CO2 byly redukovány o 12 %, z 277 na 243 g/km.


Toyota Land Cruiser se může pochlubit dalšími inovacemi, zejména v oblasti bezpečnosti. Ve výbavě vozu nyní najdeme například nový posilovač brzd či dvojčinný varovný systém nezapnutého bezpečnostního pásu spolujezdce na předním sedadle. Toyota Land Cruiser je rovněž vybavena i nejnovějším navigačním systémem.

Světová premiéra Toyoty Prius GT


Toyota Prius GT, vysoce výkonný prototyp odvozený od sériové verze vozu, se představí v Paříži ve své světové výstavní premiéře. Prius GT je dokladem vyspělé hybridní technologie a zároveň dokumentuje veškeré výhody a univerzálnost tohoto systému pohonu, jenž přináší nízké emise a ochranu životního prostředí. Spalovací motor 1,5 l propojený s elektromotorem disponuje výkonem 145 koní, což je hodnota, kterou se může pochlubit málokterý současně nabízený zážehový či vznětový motor zdvihového objemu 1,5 l. Jmenovitý litrový výkon se blíží hodnotě 100 k/l.


Výrazného zvýšení jízdních výkonů dosáhli konstruktéři vozu jednoduchými úpravami. Motor, elektromotor, generátor a akumulátory jsou naprosto shodné jako u sériové verze modelu Toyota Prius. Upraveny byly tlumiče, vinuté pružiny a příčné zkrutné stabilizátory tak, aby se zlepšila ovladatelnost vozu a jeho stabilita. Hybridní akumulátory byly z důvodu optimálního rozložení hmotnosti přesunuty nad zadní nápravu. Toyota Prius GT používá stejné pneumatiky s vynikající přilnavostí jako sportovní model Toyota Celica.


Interiér vozu byl maximálně odlehčen a vybaven dvojicí sportovních sedadel, čtyřbodovými bezpečnostními pásy a ochrannou bezpečnostní klecí. Výsledkem je celková hmotnost pouhých 1120 kg, což je o 180 kg méně než u sériové verze vozu.


Větší výkon a nižší hmotnost zaručují Toyotě Prius GT vynikající jízdní parametry, včetně pozoruhodného zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,7 s. V běžném provozu je spotřeba paliva a úroveň emisí u verze Prius GT takřka shodná jako u mnohem těžšího a méně výkonného sériového modelu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz