Goodwoodský „Festival rychlosti“, který se konal ve dnech 7.- 9. července 2006 dal příležitost několika desítkám tisíců příznivců sportovních automobilů spatřit na improvizované závodní trati skutečné klenoty ze světa automobilového sportu. Japonská Toyota se zde prezentovala nejen významnými sportovními modely, ale pozvala také špičkové závodní jezdce. Hvězdou japonské značky Toyota byl legendární Bjorn Waldegard, švédský soutěžní jezdec, který dokázal ve své kariéře vyhrát 16 podniků Mistrovství světa a navíc získal 4 vítězství na proslulé Rallye Safari. Bjorn Waldegard se narodil v roce 1943 a za volant soutěžního vozu usedl v roce 1962. V roce 1981 podepsal smlouvu na účast v týmu Toyota Team Europe. V rámci Mistrovství světa automobilových soutěží startoval na 95 podnicích a 35krát skončil na pódiovém umístění.
Na festivalu v Goodwoodu ukázal své jezdecké umění ve voze Toyota Celica GT-Four (ST 165). Tento úspěšný soutěžní model se pravidelně objevoval na automobilových soutěžích v letech 1988 až 1991. Vrcholem sportovních výsledků této soutěžní verze modelu Celica byl rok 1990, kdy s ním Bjorn Waldegard vyhrál náročnou Rallye Safari a vynikající španělský jezdec Carlos Sainz s ním dokonce získal mistrovský titul. Toyota Celica GT-Four (ST 165) byla vybavena řadovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem DOHC o objemu 1998 ccm s výkonem 269 koní a maximálním točivým momentem 380Nm / 4400ot./min. (v úpravě pro tehdejší novou skupinu A). Vůz měl pohon všech kol a šestistupňovou manuální převodovku X-Trac.
Druhý prezentovaný soutěžní vůz z letošního Goodwoodu, který se proslavil pod uměním Švéda Waldegarda byla Toyota Celica Twin-Cam Turbo. S tímto slavným japonským vozem letos startoval na festivalu Antony Walker. Model Celica Twin-Cam Turbo byl postaven v roce 1985 a ve stejném roce vyhrál s Waldegardem za volantem Rallye Pobřeží Slonoviny. O rok později skončil na 2.místě v Rallye Safari (jezdec Lars Eric Torph), poté byl přepracován na atmosférickou verzi a prodán v roce 1987 do Peru. Odtud se vrátil zpět současnému majiteli.
Třetí z prezentovaných modelů na letošním festivalu v Goodwodu byla Toyota Celica Turbo GTO z roku 1987 v okruhové úpravě pro americkou sérii IMSA. V roce 1983 vstoupila Toyota do závodů IMSA poté, co v kalifornském týmu Dana Gurneye vyvinuli zadní pohon modelu Celica pro sérii GTU, která sdružovala vozy s objemem menším než 3,0 litru. Po vynikajících výsledcích, kdy okruhová Celica v této úpravě desetkrát zvítězila a v 17 závodech dosáhla pole-position se v roce 1986 přepracovala pro sérii GTO. V této kategorii měly vozy již motory s objemem nad 3000ccm. Po ročním vývoji získal americký jezdec Chris Cord s vozem Toyota Celica Turbo GTO nejen mistrovský titul v jednotlivcích, ale také pohár konstruktérů. Vůz disponoval řadovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem DOHC o objemu 2090ccm s výkonem 456 koní. Zajímavostí konstrukce vozu byla aplikace tehdy nových materiálů (uhlíková vlákna, chrom-molybdenová ocel,…). V Goodwoodu startoval s tímto vozem bývalý týmový kolega Chrise Corda, Američan Denis Aase.
Formulové vozy Toyota byly zastoupeny dvěma exponáty. Toyota RALT RT1 dominovala v roce 1978 v britském mistrovství F3, kdy získala 13 vítězství. Za tímto úspěchem stála tehdy rodící se hvězda brazilského automobilového sportu a později několikanásobný mistr světa F1 Nelson Piquet. Vůz měl celohliníkové šasi s ocelovou konstrukcí a osazen byl řadovým čtyřválcem o objemu 1996ccm. Ten disponoval výkonem 170 koní. Historický exponát představil v Goodwoodu současný jezdec evropské série F3, Japonec Kazuki Nakajima.
Novodobou éru Toyoty ve formuli 1 zastupoval třetí jezdec týmu Panasonic Toyota Racing, Brazilec Ricardo Zonta, který se zde objevil za volantem monopostu F1 Toyota TF 105 z loňského roku.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.