Thiry: „Na asfaltu se brzdí jinak“

Jako ryba ve vodě se na všech površích pohybuje Bruno Thiry. V týmu Škoda Motorsport má pověst asfaltového specialisty, ale i na šotolině dokáže být pořádně rychlý.

Novým členem továrního týmu Škoda se stal pro letošní sezonu populární Belgičan Bruno Thiry, jenž se v kolotoči světových rallye pohybuje už hezkou řádku let. Za tu dobu vystřídal několik vozů, nyní startuje se Škodou Octavia WRC Evo 2.


  • Proč máte asfalt raději?
    „Začínal jsem na něm jezdit v Belgii a šotolinové soutěže mě potkaly až později. Ačkoliv jsem udělal pár dobrých výsledků i na prašných erzetách, vždy se už budu cítit lépe na pevném povrchu.“

  • Liší se vaše jezdecká technika na asfaltu a na šotolině?
    „Na šotolině brzdím levou nohou a na asfaltu naopak pravou. Šotolinové erzety vyžadují složitější ovládání vozu a jezdec se na nich musí velmi rychle přizpůsobovat novým podmínkám. Jezdecká technika na suchém asfaltu je podobná okruhovému závodění, kdy musíte projíždět zatáčky ideální stopou. Štěrkové rychlostní zkoušky se rychle mění a po projetí několika prvních vozů bývají plné kamenů a bláta. Podmínky však mohou být odlišné i na asfaltu, takže také na něm hrají důležitou roli informace testovacích jezdců, kteří trať projedou několik hodin před uzavřením. Špičkový jezdec se musí udržovat ve vynikající fyzické kondici po celý rok. Uvědomte si, že třeba v Řecku nebo v Africe jezdíme dlouhé rychlostní zkoušky v extrémních podmínkách. Na asfaltu také na pilota působí nemalé přetížení.“

  • Hraje na suchém asfaltu velkou roli správný výběr pneumatik?
    „Ano, ale vždy jde o kompromis. Nemohu přece počítat s tím, že pojedu padesát kilometrů jen po suché silnici. Musíme tedy vybrat optimální složení pláště pneumatiky s ohledem na její přilnavost a výdrž. Právě ve Španělsku, kde je většinou povrch dost drsný, to platí více než kde jinde. Tvrdá guma sice vydrží déle, ale automobil na ní nemá stoprocentní stabilitu. V tomto ohledu jsou vlastnosti nových pneumatik Michelin úžasné. Jejich přilnavost a výdrž je dnes mnohonásobně lepší, než na kterých jsme jezdili před pěti lety.“

  • Jaké jsou technické změny na Škodě Octavii WRC před soutěží, která se jede pouze na asfaltu?
    „Snížili jsme světlost vozu a tím dosáhli lepší ovladatelnost. Ve Španělsku jsme jeli na osmnáctipalcových kolech a měli větší brzdové kotouče s předními brzdovými třmeny, chlazenými vodou.“

  • V seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích jsou letos zařazeny čtyři asfaltové rallye. Mají kromě povrchu i jiné společné vlastnosti?
    „Vůbec ne. Monte Carlo se jezdí v zimě a alpské silnice jsou při této soutěži jen málokdy suché. Letos se střídal sníh se sněhovou břečkou a ledem. Korsická rallye zase vede po úzkých cestách a na San Remu tvoří kulisu ranní mlhy a dešťové přeháňky na úpatích hor. Ze všech čtyř soutěží je asi relativně nejčistší právě Katalánská rallye.“
  • Související články

    Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

    Výjimečné partnerství: Závodní tým...

    Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

    Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

    Jozef Kabaň se podepíše pod design...

    Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

    Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

    Štafl slavil triumf na historické Vltavě

    Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

    Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

    Francouzské otevření nové sezony

    Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

    Volvo bude mít díky bioplynu první...

    Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...