Test: Škoda Superb 1.9 Tdi – pohodlí a spotřeba

Škodovácké turbodiesely představují velice zdařilou kombinaci vysokého výkonu a minimální spotřeby.

Test: Škoda Superb 1.9 Tdi - pohodlí a spotřeba
Test: Škoda Superb 1.9 Tdi - pohodlí a spotřeba
Test: Škoda Superb 1.9 Tdi - pohodlí a spotřeba
Test: Škoda Superb 1.9 Tdi - pohodlí a spotřeba


Vrchol výroby mladoboleslavské automobilky představuje bezpochyby Škoda Superb, a to nejen dnes, ale také už koncem třicátých let. Za poslední čtyři roky si vybudoval pevnou pozici v segmentu vyšší střední třídy.


Poprvé se sedan objevil na autosalonu ve Frankfurtu 2001 a hned vzbudil pozornost hlavně prostorem na zadních sedadlech. Vycházel z podvozkové platformy tehdejšího VW Passat, ovšem prodloužené, a to včetně rozvoru na 2803 mm.


Výrazným designerským prvkem jsou o 6 cm delší zadní dveře než přední a s velkým úhlem otevření. Na zadních sedadlech si může člověk pohodlně natáhnout nohy, případně si dát i nohu přes nohu. Jako by byl ušit na míru manažérům, obchodníkům či státníkům. Ideální automobil pro každého, kdo se vozí rád vzadu.


Něco však za něco. Bohatý prostor je však trochu na úkor zavazadlového prostoru. Někomu připadá malý, ale nám připadalo jeho 462 litrů dostatečných (Octavie má 560 l).


V současné době si může zákazník vybrat ze tří výbav a šesti pohonných jednotek. Z nabízených zážehových motorů (s výkonem od 115 k/2.0 přes 150 k/1.8 T až do 193 k/2.8 V6) a vznětových (od 100 k/1.9 TDi přes 130 k/1.9 TDi až do 163 k/2.5 TDi) jsme sáhli po osvědčeném turbodieselu 1.9, jehož 100 koní by se mohlo zdát málo. Opak je pravdou. Ačkoliv je ze všech turbodieselů nejméně výkonný, tak při dlouhé cestě se ukázalo, že papírové hodnoty nejsou všechno.


Přeplňovaný vznětový čtyřválec s proměnnou geometrií lopatek lze točit až do pěti tisíc, pak zasáhne omezovač. Při našich cestách se ručička otáčkoměru nejčastěji pohybovala v rozmezí od dvou do třech tisíc. Díky točivému momentu 250 N.m dosaženého už při 1900 otáčkách nevyžaduje plynulá jízda častého řazení. I na pětku můžete jet v pohodě padesátkou, aniž by motor protestoval.


Svoji konkurenci poráží nejen zmíněným místem na zadních sedadlech, ale i spotřebou. Průměrná se pohybovala kolem 5,5 litru na sto kilometrů, teprve při svižnější jízdě, pokud to ovšem hustota provozu dovolovala, se vyšplhá k šesti litrům. To si na 1,5 tuny těžký a skoro pět metrů dlouhý automobil zasluhuje jedničku. Řazení pětistupňové převodovky jde lehce a přesně.


Další absolutorium zaslouží sedadla. Ani po tisícovce kilometrů nás nic nebolelo a po malém odpočinku bychom byli schopni pokračovat dál. Svezení je víc než pohodové. Kontakt s vozovkou do interiéru takřka neproniká. Jen jsme pozorovali mírnou náchylnost k bočnímu větru. Komfortní jízdu pozitivně ovlivňuje nejen rozvor, ale také víceprvková přední náprava, díky níž je ovládání lehké a přesné. Vzadu je osvědčená koncepce klikové nápravy vyznačující se malou prostorovou náročností. O bezpečnost se starají v základu mj. čtyři airbagy, případně další dva za příplatek a také trojité výztuhy ve dveřích.


Modelový rok 2006 dostal do vínku nové prvky v nabídce mimořádné výbavy, potahové materiály a kola z lehkých slitin. Pocit luxusu umocňuje nový chromovaný rámeček střední mřížky předního nárazníku. Za příplatek si můžete objednat vyhřívané čelní sklo, které se při teplotě minus pět stupňů rozmrazí během dvou minut.


Zajímavostí je také síťový program v podobě sady tří sítí umožňující rozdělit zavazadlový prostor na několik částí a zároveň zafixovat zavazadla.


Drobnými úpravami prošel brzdový systém. Optimalizací chlazení předních brzd získal vyšší účinnost, která se projeví zvýšeným komfortem při extrémním brzdění a delší životností brzdových kotoučů.

Základní údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1896 cm3
Výkon: 74 kW (101 k)
Točivý moment: 250 N.m. při 1900 ot/min
Rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,2 s
Spotřeba – město: 7,1 l
– mimo město: 4,6 l
– průměrná: 5,5 l
Rozměry – délka 4805 mm
– šířka: 1765 mm
– výška: 1470 mm
Rozvor: 2805 mm


Testovaný model v základní výbavě Classic přišel na 669 000 Kč, přičemž cenové rozpětí modelů Superb se pohybuje od 619 900 Kč (2.0 Classic) až po 1 049 900 Kč (2.5 TDi Elegance).

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - AutoPalace partnerem na cestách herečky Evy Holubové a Holubice Agency

AutoPalace partnerem na cestách herečky...

Automobilová dealerská skupina AutoPalace oznámila dlouhodobé partnerství s významnou českou herečkou Evou Holubovou, která si v rámci této spolupráce převzala na pražském Spořilově nový...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové generace vozů Kodiaq a Superb úspěšně dokončily testy v extrémně nízkých teplotách za polárním kruhem

Nové generace vozů Kodiaq a Superb...

Nové generace modelů Škoda Superb a Kodiaq úspěšně prošly intenzivním testováním v mrazech za polárním kruhem. Funkce, kvalita a odolnost vozů byly sledovány při teplotách až -30 stupňů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda Hispano-Suiza: Znovuzrození prvorepublikového skvostu

Škoda Hispano-Suiza: Znovuzrození...

Československá legenda se vrátila. Po 95 letech mladoboleslavská automobilka zrekonstruovala jeden z nejcennějších a nejluxusnějších vozů své historie, Škodu Hispano-Suiza z roku 1928. Dnes ji...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Historické vozy Laurin & Klement nebo Enyaq, který vozil papeže

Historické vozy Laurin & Klement...

22 automobilů, 5 motocyklů a dokonce jedno jízdní kolo. Stroje z úplných počátků značky Škoda ze začátku 20. století, unikátní podélný řez závodního vozu Škoda Fabia WRC, ale také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda Enyaq RS iV pokořila 7,351 km dlouhým driftem na ledě dva rekordy

Škoda Enyaq RS iV pokořila 7,351 km...

Škoda vytvořila s SUV modelem Enyaq RS iV, druhým čistě elektrickým sportovním vozem značky Škoda, dva oficiální světové rekordy v driftu na ledě. Komisař Guinessovy knihy rekordů potvrdil...