Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Parkovací brzda zvládá roli nouzové brzdy a řídicí systém pomáhá s rozjezdy do kopce.

Luxusní limuzína Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem. Vyniká mj. promyšleným využitím moderních elektronických systémů i v prvcích, u kterých by to laik nečekal. Příkladem může být originální konstrukce parkovací brzdy…


Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Audi A8 je prvním modelem značky Audi, který dostal elektromechanickou parkovací brzdu. Ta se ovládá malou páčkou, umístěnou na středovém tunelu vedle páky voliče převodovky, obdobně jako konvenční mechanické systémy – tedy vytažením páčky nahoru se brzda aktivuje, stlačením ovladače se vůz odbrzďuje.

Z pohledu řidiče je ale mnohem příjemnější nechat pracovat citlivou elektroniku a využívat výhod automatického uvolňování parkovací brzdy. Při rozjezdu se zatažená parkovací ruční brzda samočinně uvolňuje. Řídicí mechanismus parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, směr jízdy, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka ovládá činnost parkovací brzdy, a to tak, že například ani rozjezdy do kopce nepůsobí řidičům žádné problémy: Je-li motor vozu v chodu a řidič má zapnutý bezpečnostní pás, uvolňuje se parkovací brzda tak citlivě a postupně, že ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu. Rozjezd je naprosto plynulý.


Elektronický „mozek“ parkovací brzdy se navíc „učí“ za jízdy rozpoznávat aktuální situaci, a tak se ovládání parkovací brzdy přizpůsobí například i situaci, kdy vůz táhne těžký přívěs – i tuto okolnost zohlední řídicí jednotka parkovací brzdy při rozjezdech do kopce.


Ochranný systém parkovací brzdy myslí také na krajní situace, takže pokud by např. řidič nechtěně uvolnil páčku ruční brzdy na středovém tunelu, nehrozí žádné nebezpečí: Brzdy vozu se fyzicky uvolní pouze v případě, že je současně sešlápnutý také brzdový pedál.


Elektromechanická parkovací brzda se dokáže zhostit i náročné role nouzové brzdy. Pokud by z jakýchkoli důvodů chtěl řidič za jízdy použít parkovací brzdu k nouzovému zastavení, stačí pouze aby zatáhl za ovládací páčku na středovém tunelu. Tím vyšle nouzový signál do řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému ESP a ta už zařídí, aby se v hydraulickém okruhu kotoučových brzd vozu zvýšil ve zlomcích sekundy tlak na úroveň potřebnou k efektivnímu zpomalení, resp. zastavení. Při tom se současně aktivují všechny přidružené regulační funkce a zařízení, jako jsou protiblokovací systém brzd ABS a elektronický dělič brzdných sil EBV, takže ani nouzové brzdění nevede ke ztrátě stability.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...