Motory Citroënu DS4
– vybavené moderními technologiemi jsou silné, mají výrazný točivý moment a poskytují velké potěšení z řízení, a přitom jsou úsporné a šetrné životnímu prostředí.
Tři benzínové motory
– v nabídce modelu Citroën DS4, jsou výsledkem spolupráce s BMW Group®. Tato řada motorů, pojmenovaná „EP“, má objem 1 598 cm3. Všechny jsou vybaveny moderními účinnými technologiemi, takže poskytují ten nejlepší možný poměr mezi výkony, pohodlím a spotřebou.
Motor VTi 120:
Tento základní benzínový motor vozů DS4 dosahuje výkonu 88 kW (120k CEE) při 6 000 ot/min. Jeho maximální točivý moment činí 160 Nm při 4 250 ot/min. Motor trvale nabízí vysoký točivý moment: 90 % jeho maximální hodnoty je k dispozici mezi 2 500 a 5 750 ot/min. Jeho smíšená spotřeba činí 6,2 l/100 km, emise 144 g CO2 / km.
Označení VTi znamená „Variable valve lift and Timing injection“, neboli variabilní systém časování vstřikování. 16 ventilů tohoto motoru s hliníkovým blokem a hlavou pohání hřídele se sacími a výfukovými vačkami s variabilním časováním vstřikování.
Sací válce mají navíc proměnlivý zdvih, takže je možné postupně měnit jejich maximální zdvih podle přání řidiče, za účelem na jedné straně minimalizace paliva a na druhé straně snížení emisí škodlivin.
Spojení těchto 2 atributů – vačkového hřídele s variabilním časováním vstřikování a proměnlivého zdvihu ventilů – zlepšuje výkonnost motoru. Výsledkem je zvýšení reakčnosti vozu díky vyššímu točivému momentu, a to především v nejčastějších podmínkách provozu (s částečným zatížením).
Motor THP 155:
– nabízí díky přímému vstřikování paliva a použití turbokompresoru maximální výkon 115 kW (155 k CEE) při 5 800 ot/min. a maximální točivý moment 240 Nm při 1 400 ot/min. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4 000 ot/min. Tato vlastnost zaručuje pohodlné řízení srovnatelné s řízením vozů s naftovými motory řady HDi, a to v nízkých a středních otáčkách, 156 Nm je navíc k dispozici již od 1 000 ot/min. DS4 s šestistupňovou převodovkou má ve smíšeném režimu spotřebu 6,5 l/100 km a vykazuje emise CO2 ve výši 149 g/km.
Motor má několik technických zvláštností, díky kterým dosahuje s ohledem na objem válců obdivuhodných výsledků. Použitá technologie srovnatelná s technologií downsizing, již značka používá u svých naftových motorů, přináší značnou výhodu v porovnání s konvenčními atmosférickými motory.
Motor THP 155 (Turbo High Pressure) využívá sekvenční přímé vstřikování s napájením pomocí vysokotlakého elektronického čerpadla. Tato mechanika je spojená s turbokompresorem a vačkovým sacím hřídelem s proměnlivým zdvihem ventilů.
Hlavní specifika této verze jsou následující:
- Přímé vstřikování, které umožní spojit specifický vysoký výkon s nízkou spotřebou. Vysokého tlaku je dosaženo díky čerpadlu namontovanému na konci vačkového sacího hřídele. Jeho maximální hodnota 120 bar umožní tryskám vstřikovat směs přímo do spalovací komory, a to bočně, aby se mohla rovnoměrně rozprostřít. Objemový poměr je 10,5:1.
- Turbokompresor typu Twin-Scroll, jehož zvláštností je, že ve výfukovém kolektoru seskupuje výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3). Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se citelně sníží doba odezvy. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000 ot/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 0,8 bar. Turbo pracuje již od 1 000 ot/min.
- Hlava motoru se dvěma vačkovými hřídeli, přičemž sací hřídel využívá plynulého variabilního časování ventilů. To umožnilo zlepšit točivý režim při nízkých otáčkách, ale také optimalizovat spotřebu a emise škodlivin.
- Olejové čerpadlo s řízeným průtokem, které zajišťuje pouze nezbytné promazávání pro optimální fungování mechaniky. Systém mazání navíc doplňuje výměník voda/olej, zabudovaný do filtru, který řídí termostat zajišťující rychlejší ohřev a řízení teploty na správné úrovni, a to i při vysokém namáhání.
- Dělená skříň motoru s odděleným blokem válců a blokem ložisek z hliníkové slitiny, která zaručuje vysokou pevnost a potlačení akustických projevů.
Motor THP 200:
– nabízí současně vysoký výkon, značný točivý moment v široké škále otáček, přizpůsobenou úroveň hluku, nízkou spotřebu paliva a emisí CO2 a radost z řízení na nejvyšší úrovni.
Tento motor s maximálním výkonem 147 kW (200 k) dostupným při otáčkách od 5 500 do 6 800 ot/min je ve své kategorii tím nejlepším, co je v nabídce. Maximální hodnota točivého momentu kulminuje na 275 Nm. Tato hodnota je k dispozici v široké škále otáček, od 1 700 do 4 500 ot/min. Spotřeba ve smíšeném režimu 6,4 l/100 km i emise CO2 (149 g/km) jsou na vysoce konkurenceschopné úrovni.
Zvláštností této verze motoru THP 200 je, že spojuje moderní technologie používané jak u motorů VTi 120, tak u THP 155, a současně k nim přidává své zvláštní specifika. Můžeme se zmínit především o následujících bodech:
- Přímé vstřikování paliva: Výhodou využití přímého vstřikování paliva je lepší spalování, kterého se dosahuje jemnějším a přesněji dávkovaným vstřikováním paliva, a díky lépe řízenému vstřikování snížení množství nespáleného paliva. Výsledkem je lepší spalování, snížení emisí škodlivin a spotřeby paliva. Maximální tlak je i zde 120 bar. Objemový poměr je udržen na hodnotě 10,5:1, což je nejlepší kompromis mezi výkony a emisemi.
- Proměnné časování sacích a výfukových ventilů: Proměnného časování dvou vačkových hřídelí motoru THP 200 se dosahuje pomocí mechanismů na zajištění posunu, umístěných na konci vačkových hřídelí, které se řídí elektricky, každý zvlášť. Toto proměnné časování optimalizuje točivý moment motoru v nízkých a středních otáčkách a zajišťuje výkon při vyšších otáčkách.
- Sací ventily s proměnným zdvihem: Použitá technologie umožňuje postupně měnit zdvih obou sacích ventilů. Zdvih se může pohybovat v rozsahu 1 – 10 mm, čímž se mění množství směsi vstřikované do každého válce. Zdvih závisí na mnoha parametrech jako jsou otáčky motoru a poloha pedálu akcelerace. Konečným cílem je omezit pumpování pístů a tím zlepšit termodynamickou výkonnost. Snížení dosažené společným použitím proměnného časování vačkových hřídelí a proměnlivého zdvihu sacích ventilů je cca 6 % u spotřeby paliva a tedy i emisí CO2.
- Turbokompresor typu Twin-Scroll: Technologie Twin-Scroll seskupuje stejně jako u motoru THP 155 výfukové potrubí do párů (válce č. 1-4 a 2-3). Díky tomu je možné výfukové plyny optimálně kombinovat a zajistit extrémně účinnou reaktivitu turbíny, čímž se u nízkých otáček zvýší točivý moment o přibližně 20 Nm a citelně se tak sníží doba odezvy. Přeplňování je znatelné již od 1000 ot/min. Turbína se může otáčet rychlostí až 200 000 ot/min. a vyvinout tlak, který je elektronicky pomocí spouštěcího ventilu omezen na 1,2 bar. Technologie Twin-Scroll umožňuje rovněž lepší rovnováhu mezi ventily, snížení spotřeby a emisí a také vyšší výkon u vysokých otáček, a to o přibližně 15 kW (20 k).
- Olejové čerpadlo s řízeným tlakem a průtokem: Princip tkví v regulaci tlaku a průtoku oleje podle otáček motoru pro zajištění co nejvyšší možné účinnosti. Touto regulací se rovněž omezí změny spojené s teplotou oleje především při studeném motoru a sníží se energie, kterou čerpadlo spotřebuje. Řízení snižuje spotřebu o přibližně 1 – 2 %. Systém mazání navíc doplňuje výměník voda/olej, zabudovaný do filtru, který řídí termostat zajišťující rychlejší ohřev a řízení teploty na správné úrovni, a to i při vysokém namáhání.
- Odpojitelné vodní čerpadlo: Odpojitelné vodní čerpadlo snižuje energii nutnou k jeho fungování. Je v provozu tak, aby udržovalo teplotu chladicí kapaliny v rozmezí nutném pro zajištění nejlepšího výkonu. Tato technologie snižuje spotřebu paliva o přibližně 1 %.
- Velmi příjemná úroveň hluku: Hluku motoru THP 200 byla věnována velká péče. Na výsledku se podíleli i odborníci v oblasti akustiky. Pro lepší výsledek zlepšuje za určitých podmínek hlučnost motoru THP 200 i technologie „Sound Systém“. Tento systém vydává při akceleraci různé harmonické zvuky. Vibrující membrána spojená se systémem sání vzduchu vydává při akceleraci stejně jako u hudebního nástroje zvláštní tlumenější zvuk. Tento zvuk vytváří a zesiluje jej pokles tlaku, k němuž dochází ve zvláštním akustickém potrubí. Při jízdě se hluk vrátí k normálnímu režimu pro lepší komfort posádky.
Naftové motory technologie HDi:
Citroën je průkopníkem v oblasti technologie využívající u naftových motorů přímé vstřikování, které nabízí již od konce roku 1998. Dnes prodává pouze motory s touto technologií. Pravidelným vylepšováním se značka stále udržuje na nejvyšší úrovni mezi automobilovými výrobci.
Vůz Citroën DS4 je nabízen se dvěma těmito motory, HDi 110 nebo HDi 160, spojenými s filtrem pevných částic.
Motor HDi 110
– používaný u mnoha modelů značky od Citroënu C3 po C5, prošel nedávno výrazným vývojem, jehož cílem bylo snížení ekologické stopy a zlepšení výkonů. S objemem válců 1 560 cm3 dosahuje při 3 750 ot/min výkonu 82 kW (112 k), maximální točivý moment činí při 2000 ot/min 270 Nm (285 Nm díky funkci „overboost“, která je dočasně využívaná při výrazné akceleraci).
Díky vývoji této mechaniky (snížení objemového poměru na 16:1, zvýšení maximálního tlaku společné rampy (common rail) na 1 650 bar, nové pětiotvorové vstřikovače, nový GR ventil, nové písty, atd.) se podařilo snížit emise škodlivin a spotřebu paliva a emisí CO2, zvýšit výkonnost a současně i točivý moment.
Motor HDi 110, který je spojený výhradně s šestistupňovými převodovkami, je k dispozici buď v manuální verzi (spotřeba ve smíšeném režimu 4,7 l/100 km a emise 122 g CO2/km), nebo v pilotované manuální verzi v mikrohybridní technologií e-HDi. V této konfiguraci dosahují emise 114 g CO2/km a spotřeba paliva 4,4 l/100 km. Mikrohybridní verze e-HDi bude několik měsíců po svém uvedení na trh k dispozici s mechanickou převodovkou.
Motor HDi 160:
Tento motor o objemu 1 997 cm3, který byl nedávno upraven a zasazen nejdříve do vozu Citroën C5, je vybaven systémem společné vstřikovací rampy 3. generace vyvíjejícím tlak až 2 000 bar. Výkon motoru dosahuje 120 kW (163 k) při 3 750 ot/min, jeho maximální točivý moment je 340 Nm při 2 000 – 3 000 ot/min. Spotřeba paliva je ve smíšeném režimu 5,1 l/100 km a emise CO2 jsou 134 g/km. Je spojen s šestistupňovou mechanickou převodovkou.
Mikrohybridní technologie e-HDi: nejvýkonnější systém na trhu
Mikrohybridní systém e-Hdi je u vozu Citroën DS4 spojen s motorem HDi 110 a pilotovanou manuální šestistupňovou převodovkou BMP6, později se objeví i u běžné manuální převodovky.
Tato technologie, která je nejlepší na trhu, nabízí mnoho výhod: tichý chod, rychlost, zachování palubních funkcí a fungování při teplotách do -5 °C.
Tato mikrohybridní technologie využívá funkci Stop&Start druhé generace. Systém je vybaven alternátorem/startérem nebo reverzibilním alternátorem s optimalizovanými výkony. Výkon zařízení se zvýšil o 70 % oproti předchozí variantě a dosahuje 2,2 kW, je opatřeno i výkonovou elektronikou.
K rychlému a spolehlivému nastartování dojde během 400 ms, což je o polovinu rychleji než s běžným startérem. Hluk byl potlačen použitím řemene místo ozubeného převodu u tradičního startéru.
Absence vibrací při startování i uvedení motoru do pohotovostního režimu je důsledkem použití dvojitého setrvačníku, utěsnění dávkovače vzduchu a rychlejšího dosažení volnoběžných otáček.
Pomocné palubní zařízení e-booster umožňuje zesílit elektrické napájení alternátoru pomocí přebytečné kapacity, připojované dočasně do série k akumulátoru. Toto zařízení přináší několik výhod:
- zvýšení předávané energie za účelem zlepšení kapacity opětovného nastartování, až do teplot -5 °C ;
- podpora palubní sítě s naprostou jistotou o množství energie, kterou si odebírá startér, umožňující udržet funkce světlometů, stěračů nebo i autorádia… ;
- funkce optimalizace dobíjení akumulátoru a přebytečné kapacity pomocí rekuperace energie po uvolnění pedálu akcelerátoru a při zpomalování, s lehkým navýšením brzdění motorem.
Citroën DS4 je navíc vybaven vodotěsnou baterií, která je dimenzována tak, aby vydržela až 600 000 spouštěcích cyklů.
Optimalizované nápravy vozu DS4:
Citroën DS4 je vybaven přední nápravou typu pseudo-McPherson a zadní nápravou s deformovatelnou příčkou ve verzi používané již u vozu C4, ale se specifickým nastavením a mechanismem. Podvozek je stejný jako u vozů střední třídy (C4, C4 Picasso, Berlingo). Úpravy zajistily vozu DS4 přesné jízdní vlastnosti a vyšší dynamiku oproti modelu C4.
Celkově jsou jízdní vlastnosti Citroën DS4 obdivuhodné. Nápravy velice přesně reagují na řízení: Citroën DS4 se dostane tam, kde ho řidič chce mít, a poskytuje pocit, že silnice je na dosah rukou a nohou. Pocity, které řidič za volantem zažívá, jsou shodné s pocity řidiče za volantem kupé. Tlumení je účinné, aniž by byl vůz nepohodlný. Citroën DS4 dodává chuť udělat si radost, vydat se na cestu a dostat z jízdy to nejlepší.
Největším vývojem prošly u přední nápravy tlumiče, pružiny a torzní stabilizátor. Flexibilita pružin se snížila o přibližně 10 %, tlumiče jsou pevnější a torzní stabilizátor se zvětšil z 23 na 23,5 mm.
Úpravy zadní nápravy se týkají především příčky, pružin a tlumičů. Tuhost příčky se oproti C4 zvýšila o přibližně 25 %, flexibilita pružin se snížila o 7 – 10 % a i tlumiče jsou zde specifické.
Úpravou prošly rovněž pneumatiky, které se přizpůsobily na jedné straně motorům a na druhé straně průměru použitého ráfku. V nabídce jsou čtyři různé pneumatiky, všechny značky Michelin®: 215/60 R 16 Energy Saver, 215/55 R 17 Primacy, 225/45 R 18 Pilot Sport 3 a konečně 225/40 R 19 Pilot Sport 2.
Kola od 16 do 19 palců:
– všechna kola jsou litá. V sériové výbavě jde o šestnáctipalcová kola určená pro základní úroveň výbavy (Chic), pro druhou úroveň výbavy (So Chic) jsou určená sedmnáctipalcová kola a pro třetí úroveň (Sport Chic) osmnáctipalcová. U každé úrovně lze využít i kola větší, až devatenáctipalcová, přičemž tato největší jsou vyhrazena pro motory HDi 160 a THP 200.
Řízení:
Elektrohybraulický posilovač řízení vozu Citroën DS4 byl specificky vykalibrován, aby řidič zažíval výraznější pocity. Nedávná C4 poskytuje vynikající komfort a současné výborné předávání údajů o řízení. U DS4 je posilovač řízení ještě o něco silnější, poskytuje více informací, což souvisí s nastavením nápravového sytému z hlediska tlumení i pružnosti.
Přímý poměr převodu rychlostí 16,2:1 a nové principy fungování ventilů zajišťují vozu DS4 vyšší hbitost. U DS4 jsou k dispozici tři principy fungování ventilů: standardní, specifický pro motor HDi 160 a konečně třetí, sportovnější, vhodný pro verze HDi 160 s devatenáctipalcovými koly a motorem THP 200.
Brzdění:
Brzdné ústrojí Citroënu DS4 uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky. Síla i odolnost vůči zahřívání byly zvoleny tak, aby vyhovovaly klidným i sportovnějším řidičům. Nejvýkonnější verze HDi 160 s devatenáctipalcovými koly a motorem THP 200 jsou opatřeny předními vzduchem chlazenými kotouči o průměru 340 mm a kotouči o průměru 290 mm na zadní nápravě.
Výbava a služby
– v nabídce u vozu DS4 splňují očekávání, která vzbuzuje jeho styl a motorizace. Týkají se bezpečnosti, pohody, komfortu nebo podpory při řízení.
Bezpečnost
CITROËN eTouch
Citroën DS4 je opět jasnou konkretizací kreativní technologie značky. Jejím zosobněním je služba Citroën eTouch, která nabízí 4 služby:
- Tísňové volání Citroën s lokalizací vozu: volba bezpečnosti – V případě nehody nebo zdravotních potíží uživatele silničního provozu stačí stisknout tlačítko „SOS“ a spojit se s operátorem tísňové linky Citroën. Ten identifikuje vůz, lokalizuje jeho polohu a v jazyce země, kde je vůz registrován, se spojí s posádkou. Pokud je to nutné, vyšle na místo příslušnou složku záchranného systému. V případě silnějšího nárazu spojeného s aktivací airbagů se volání spustí automaticky. Díky této nové službě již vozy Citroën C4, C5 a DS3 získaly hodnocení EuroNCAP Advanced. Tato cena je potvrzením závazky značky věnovat se kreativním technologiím, které jsou užitečné pro každodenní provoz.
- Asistenční volání Citroën s lokalizací vozu: volba klidu – V případě poruchy stačí stisknout tlačítko s logem Citroënu a uživatel je spojen s asistenční službou. Operátor identifikuje a lokalizuje volání a získá základní diagnostiku vozu. Zkrátí se tak čas nutný k zajištění pomoci a doba samotného zásahu
- Citroën EcoDriving: volba ochrany životního prostředí – Díky této nové službě vůz předává údaje o spotřebě paliva přímo do osobní složky MyCitroën na internetu nebo do iPhonu – s aplikací Citroën eTouch – kde si uživatel může přečíst rady a triky, jak snížit spotřebu paliva a emise CO2.
- Citroën Virtuální servisní knížka: volba transparentnosti – Tato služba je také k dispozici prostřednictvím osobní složky MyCitroën na internetu nebo v iPhonu – s aplikací Citroën eTouch. Uživatel dostává informace o termínech údržby a kontrol, které je nutné na voze provést, a upozornění, která jsou mu zasílána v reálném čase.
Sledování mrtvého úhlu
Tento bezpečnostní prvek posiluje podpůrné prvky řízení, které má řidič vozu Citroën DS4 k dispozici. Cílem systému sledování mrtvého úhlu je upozornit řidiče na to, že se v mrtvém úhlu vozu nachází jiný vůz. Systém funguje na obou stranách vozu, pomocí 4 čidel zabudovaných do všech 4 „rohů“ vozu. Systém je schopen zjistit přítomnost vozu, motorky či kola, které se nacházejí ve vzdálenosti do 3,5 metru kolem boku auta, což přibližně odpovídá šířce jízdního pruhu, a až do vzdálenosti 5 metrů za zadní nárazník. O přítomnosti jiného vozu informuje oranžová dioda, která se rozsvítí ve zpětném zrcátku na příslušné straně vozu. Systém se spouští stisknutím tlačítka na palubní desce, které si po každém vypnutí motoru ukládá zvolenou polohu do paměti.
Varování před neúmyslným překročením dělicí čáry
– je jedno z řešení pro překonání snížení bdělosti, které je odpovědné za část dopravních nehod, především na dálnicích.
Tento systém „čte“ pomocí infračervených čidel zabudovaných v předním nárazníku plné i přerušované čáry na vozovce a varuje řidiče, pokud se vůz vychýlí z dráhy. Systém funguje při rychlosti nad 80 km/hod a lze jej odpojit. Pokud dojde k vychýlení bez aktivace zapnutí směrového světla, je řidič na toto vychýlení upozorněn vibrací sedáku na straně odpovídající překročení dělící čáry.
Detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách
– má několik výhod. První z nich se týká bezpečnosti posádky, ale také osob a předmětů vně vozu, které mohou být zasaženy při prasknutí pneumatiky. Pokles tlaku o 0,3 bar u některé z pneumatik je oznamován zvukovou i zrakovou výstrahou. Pokles tlaku o 0,6 bar, což je spíše synonymem pro prasknutí, je navíc doplněno rozsvícením kontroly Stop. Další výhodou tohoto systému je to, že vybízí majitele vozu k dodržování doporučeného tlaku vzduchu. Při správně nahuštěných pneumatikách dochází navíc ke snížení spotřeby a emisí CO2, opotřebení a hluku a řidič i posádka si mohou užít lepších jízdních vlastností vozu Citroën DS4.
Přisvícení do zatáček a samonatáčecí bixenonové světlomety
Celá modelová řada vozů je vybavena funkcí přisvícení do zatáček, které zajišťují osvícení „do rohu“. Tato funkce, spojená s mlhovými světlomety, zajišťuje přisvícení do úhlu 75° nalevo i napravo od vozu. Díky této funkci řidič dobře vidí, kam jede, a systém je velice užitečný například při parkování na neosvětleném místě s překážkami nebo při orientaci na křižovatce uprostřed přírody. Automatické přisvícení do zatáček, které lze odpojit, se aktivuje s ohledem na: rychlost vozu, úhel natočení volantu, zapnutí směrovky.
Citroën DS4 může být vybaven samonatáčecími bi-xenonovými světlomety, které zvyšují osvětlení a tím zlepšují bezpečnost a komfort řízení. Tyto světlomety, jejichž barva se blíží dennímu světlu, výrazně snižují zrakovou únavu a díky silnějšímu výkonu zlepšují výhled a jistotu zpozorování případných nebezpečí. Světelný kužel je rovněž natáčecí a směřuje ve směru zatáčky. Úhel natočení světlometů, který je větší na vnitřní straně zatáčky, může dosahovat až 15°. Mají na něj vliv: rychlost vozu a úhel natočení volantu. Funkce je aktivní v poloze potkávacích i dálkových světel.
Asistent pro rozjezd do svahu
– je u všech vozů modelové řady, výrazně ulehčuje manévry ve svahu. Systém umožňuje udržet Citroën DS4 při sklonu svahu nad přibližně 3 % po dobu několika vteřin od uvolnění brzdového pedálu na místě, takže řidič získá čas na sešlápnutí pedálu akcelerátoru a rozjetí vozu.
Intelligent Traction Control
– je velmi praktické zařízení pro případ zhoršení počasí. Jde o protiprokluzový systém, jenž je účinnější než tradiční systémy. Systém je neustále v pohotovostním režimu, funguje samostatně a pomáhá řidiči především na zasněžených a zledovatělých cestách. Tato funkce se nesnaží při prokluzování hnacích kol snížit akceleraci, ale neustále hledá co nejlepší přilnavost a povoluje umírněné prokluzování kol. Díky tomuto řízenému prokluzování hnacích kol může řidič pokračovat v jízdě ve většině případů, kdy by zůstal dřív zablokovaný, světlá výška vozu navíc usnadňuje jízdu ve vysokém sněhu. Systém sice zcela nedosahuje účinnost vozu s pohonem všech 4 kol, ale většinu zákazníků uspokojí, zvláště pokud je vůz opatřen zimními pneumatikami.
Tempomat a omezovač rychlosti
– jsou programovatelné. Kromě tradičního použití zde lze prostřednictvím palubního počítače nebo autorádia (podle dané verze výbavy) předem naprogramovat 5 různých rychlostí dle svých zvyklostí nebo platných omezení a následně je velmi snadno používat. Tato funkce nejen že usnadňuje používání, ale také řidiči umožňuje lépe se soustředit na řízení.
Indikátor změny převodového stupně
– nabízí funkci, která řidiče upozorní na optimální moment pro zařazení převodového stupně, čímž značka reaguje na vzrůstající zájem zákazníků o spotřebu paliva a emise skleníkových plynů. Indikátor změny převodového stupně je v nabídce u všech vozů modelové řady s mechanickou převodovkou, kromě motoru THP 200. Řidič vidí na displeji uprostřed otáčkoměru číslo převodového stupně, který má zařadit, aby bylo jeho řízení úspornější.
Tato technologie, která je vhodná především pro moderní motory s vysokým točivým momentem již u nízkých otáček, informuje řidiče, že je možné zařadit na převodovce vyšší převodový stupeň. V některých případech mu může dokonce poradit jeden nebo dva stupně přeskočit (například z trojky na pětku), což lze provést bez jakéhokoliv rizika z hlediska bezpečnosti nebo mechaniky. Řidič si zachovává při volbě rychlostních stupňů svobodu a nemusí se pokyny systému řídit.
Měření volného místa k zaparkování
Systém spojený s parkovacím asistentem informuje řidiče o tom, zda může využít prostor k parkování, který si vybral. Fungování je velmi snadné: když si chce řidič změřit nějaké místo pro parkování, stačí stisknout příslušné tlačítko na volantu a spustit směrovku na straně, kam chce zaparkovat. Poté přejede kolem tohoto místa rychlostí do 30 km/hod. na středovém displeji se následně objeví jedno ze tří následujících hlášení:
- parkování je možné,
- parkování je obtížné, v případě, že místo je o 40 – 70 cm delší než délka vozu DS4,
- parkování se nedoporučuje, pokud je dostupné místo menší než délka vozu DS4 + 40 cm.
Navigace s uvedením maximální povolené rychlosti
Navigační systém eMyWay, kterým je Citroën DS4 vybaven, nabízí řadu různých funkcí. Je spojen s displejem vysokého rozlišení a nabízí velmi zřetelné a přesné 2D/3D vyobrazení. eMyWay používá harddisk o kapacitě 30 GB s veškerými potřebnými informacemi.
Z dostupných funkcí a informací lze připomenout uvádění maximální povolené rychlosti na příslušné silnici, kompatibilitu s iPodem s možností přečíst různé formáty (ACC, FLAC, OFF, OGG a WMA) a audio streaming Bluetooth, jež umožňuje poslech hudebních souborů uložených v mobilním telefonu.
Sedadla s elektrickým ovládáním a masážní funkcí
Pro zvýšení tradičního komfortu vozů značky mají cestující na předních sedadlech k dispozici funkci masáž, kterou si mohou dle přání spustit, a zlepšit si již tak vynikající kvalitu sezení přidáním relaxačního uvolnění, které je obzvlášť vítané při dlouhých cestách.
Automatická klimatizace
– u Citroënu DS4 nabízí řadu funkcí určených pro zlepšení komfortu posádky. Spouští se tlačítkem AUTO na klimatizaci, má tři režimy (lehký, střední a intenzivní), které jsou zobrazeny pomocí jedné, dvou nebo tří rozsvícených diod na tlačítku.
Při krátkodobém zastavení posádka ocení funkci REST, která udrží ventilaci ve voze po několik minut po vypnutí motoru.
A konečně je tato klimatizace vybavena filtrem s aktivním uhlím, který výrazně snižuje vniknutí venkovních škodlivin do kabiny vozu.
Audio systém
Citroën DS4 je vybaven audio systémem se softwarem umožňujícím lepší rozložení zvuku do prostoru, výsledkem je věrná reprodukce zvuku, který je dobře rozprostřen do celé kabiny. Tento systém využívá tři různé zpracování zvuků:
- software rozkládající hudbu a hlas rovnoměrně po celém prostoru kabiny,
- technologie rozložení zvuku do prostoru, přinášející pocit přesnosti a opravdovosti,
- autentický zvuk opravující nepřesnosti způsobené fyzickými limity reproduktorů a omezeními kabiny, pro navrácení plnosti a zřetelnosti zvuku.
Ještě náročnější zákazníci mají krom toho možnost využít luxusnější nabídky, kterou je systém vyvinutý s firmou DENON®, jež v kabině vytváří ještě reálnější, soudržnější a věrnější zvuk a reprodukuje veškeré zvuky v horních i spodních frekvencích slyšitelného spektra. V pravém obložení zavazadlového prostoru je nainstalován subwoofer.
Zásuvka 230 V
Citroën DS4 je kromě tradiční USB zásuvky a zásuvky 12 V vybaven i zásuvkou na 230 V, která je zabudovaná do přední středové loketní opěrky a umožňuje zapojení elektrického přístroje s výkonem do 120 W. Díky výřezu na boku opěrky je možné nechat opěrku zavřenou a přitom je zde místo pro elektrický kabel. Zásuvka může sloužit pro nabití notebooku, fotoaparátu nebo při zastavení i pro použití elektrického holicího strojku.
Elektrická parkovací brzda
Citroën DS4 může být vybaven elektrickou parkovací brzdou, která je plně automatická a uvolní se po rozjetí vozu, ihned, jakmile motor vyvine na hnací kola lehký točivý moment, a automaticky se zatáhne po vypnutí motoru. Řidič ji může zatáhnout i ručně pomocí páčky na centrální konzole.
Plní povinné bezpečnostní funkce a při zatažení nahrazuje hlavní brzdu; ESP v tom případě zůstává aktivní, aby nedošlo k uvolnění vozu. Krom toho je posádka upozorněna zvukovým signálem, pokud by měla být brzda zatažena a není, například když se otevřou dveře u řidiče a přitom je motor v chodu.
Osobní nastavení barev sdruženého přístroje a polyfonních zvuků
Pomocí tlačítek na volantu lze nastavit několik kategorií barev a zvuků:
- osvětlení okraje i středu všech 3 ciferníků sdruženého přístroje, v odstínech od světle béžové po tmavě modrou,
- polyfonní zvuky (směrovka, nezapnuté bezpečnostní pásy, parkovací brzda, atd.) s následujícími 4 kategoriemi zvuků: „Classic“, „Crystal symphony“, „Jungle fantasy“ a „Urban rythmic“.
Black Panel
Tato funkce řidiči umožňuje snížit intenzitu osvětlení kabiny a zajistit si tak větší komfort. Pomocí tlačítku na volantu se ztlumí veškeré osvětlení týkající se informací pro posádku, zůstane rozsvícený jen rychloměr a kontrolky světel, které musí být podle předpisů rozsvícené neustále. Z bezpečnostních důvodů se zapnou nebo zůstanou viditelné výstražné nebo bezpečnostní kontrolky a informace.
Některé displeje se však mohou rozsvítit při úpravě nastavení, například údaje spojené s tempomatem/omezovačem rychlosti nebo s nastavením teploty klimatizace. Řidič si dále může zvolit intenzitu a zbarvení sdruženého přístroje.
Panoramatické čelní sklo
– přináší do interiéru výjimečné prosvětlení. Když je sluneční clona v maximálně zasunuté poloze, je zorný úhel směrem nahoru 45°, což poskytuje pozoruhodný výhled připomínající řadu C4 Picasso nebo novou C3. Řidič i spolujezdec mají k dispozici vlastní pevnou clonu, aby se chránili před případně příliš silným světlem. Po přesunutí clony do krajní přední polohy je čelní sklo klasické velikosti.
Využití zelených materiálů a recyklace po uplynutí životnosti:
Cílem konstruktérů Citroënu DS4 bylo omezit ekologickou stopu použitých materiálů a dopad na životní prostředí využitím „zelených materiálů“ místo plastů fosilního původu. Použité zelené materiály, tvořené ze 40 % přírodními materiály a z 60 % recyklovanými materiály, představují 15 % z 200 kg celkové hmotnosti polymerů (tj. plastů) ve voze DS4.
Zelené materiály se dělí do tří skupin:
- recyklované plasty,
- materiály přírodního původu (dřevo, rostlinná vlákna, atd.),
- biomateriály (polymery jiného než petrochemického původu, z obnovitelných zdrojů).
Tyto biomateriály jsou použity na zhruba třiceti dílech nebo funkcích jako je větrací mřížka, blatníky, zadní nárazník, koberečky nebo zadní kryt zavazadlového prostoru.
Na ekologickou stopu má vliv i recyklace na konci životnosti vozu.
Pro dosažení recyklovatelnosti byly striktně zvoleny přednostně materiály, o nich je známo, že je lze recyklovat, ale byly použity i plasty jen jednoho druhu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”