Světová premiéra Citroënu C1 na autosalonu v Ženevě

Čtyřsedadlový úsporný 3-dveřový a 5-ti dveřový hatchback v podrobném popisu.

Tato dnešní informace je podrobnější – je určeně i pro ty, kteří uvažují o zakoupení tohoto vozu, který je vyráběn v novém závodu v Kolíně. Výroba již byla zahájena. V prodeji na našem trhu bude pravděpodobně od června 2005.

Světová premiéra Citroënu C1 na autosalonu v Ženevě
Světová premiéra Citroënu C1 na autosalonu v Ženevě
Světová premiéra Citroënu C1 na autosalonu v Ženevě


Citroën C1 je veselý, atraktivní a kompaktní vůz o délce 3,4 metru. C1 splňuje nejen vysoká kritéria kladená na kvalitu, jízdní vlastnosti a úspornost, ale i na bezpečnost cestujících.


C1 je doplňkem aktuální modelové řady malých městských vozidel Citroën, tvořené modely C2, C3 a C3 Pluriel. Malé rozměry, atraktivní cena a funkčnost řadí C1 na špičku svého segmentu. S touto ucelenou řadou společnost Citroën odpovídá na četná a různorodá očekávání zákazníků kupujících malá městská vozidla. V Evropě tvoří segment malých městských vozidel 30 % celkových prodejů. S několika novými modely, které byly uvedeny na trh od roku 2002, zvyšuje společnost Citroën stále svůj podíl na trhu. Modelů C2, C3 a C3 Pluriel se na celosvětovém trhu v roce 2004 prodalo více než 518 000 vozů Citroën v tomto segmentu.


S délkou 340 cm a šířkou 160 cm je Citroën C1 obratný ve městském provozu při jízdě i zaparkování na malém prostoru. Šířka včetně zrcátek je 185 cm, výška 146 cm a rozvor 234 cm.


Převodové poměry jsou zvoleny pro zajištění rychlé odezvy nezbytné pro příjemný městský provoz. Prostor v interiéru z pohledu vnějších rozměrů je skutečně až překvapivý. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici dostatek prostoru v oblasti loktů a hlavy, cestující na zadních sedadlech mají dostatečný prostor pro nohy i nad hlavou. Měnit objem zavazadlového prostoru je velmi snadné, C1 má mnoho přístupných a praktických úložných prostor.


Citroën C1 je nabízen za přiměřenou cenu. Vyznačuje se rovněž hospodárným provozem díky omezeným nákladům na opravy i úsporným motorům. Vysoce úsporný benzinový motor 1.0i (68 k) a naftový motor 1.4 HDi (54 k) jsou ideální pro městský provoz a mají dostatečný výkon, aby umožnily bezpečný provoz vozidla C1 na dálnicích a mimoměstských komunikacích.


Jízdní vlastnosti modelu C1 vyhovují jak městskému, tak mimoměstskému provozu. Podvozek vozu zajišťuje solidní jízdní vlastnosti a účinně přispívá k aktivní bezpečnosti. C1 je také vybavena dalšími špičkovými bezpečnostními prvky: ve standardní výbavě jsou přední kotoučové brzdy s ventilovanými kotouči, systémy ABS s EBD, CSC (Cornering Stability Control) stabilizující vozidlo při zatáčení s brzděním a čelní airbagy řidiče a spolujezdce. Na výběr jsou dvě převodovky: manuální a automatická (SensoDrive). Model je nabízen ve dvou úrovních výbavy.


Design modelu C1 ve 3-dveřové a 5-ti dveřové verzi je originální a atraktivitní. Obě verze modelu C1 charakterizuje zakřivená přední část s velkým nárazníkem, výrazně zaoblená kapota a vysoko umístěné světlomety, jejichž křivky vozu propůjčují přátelský vzhled. Při pohledu ze profilu vyjadřuje třídveřová verze C1 svůj dynamický potenciál. Výrazné plynulé boční linie jsou zvýrazněny tvarem zadního bočního okna a zadním blatníkem. Zadní boční dveře pětidveřové verze mají originální tvar, který zasahuje dozadu ke světlům. Tento prvek vyvažuje přední a zadní část a opticky zvětšuje vnější rozměry vozu. Ačkoli je křivka zadních oken výraznější než u třídveřové verze, dynamické linie profilu jsou zachovány. Cestující na zadních sedadlech mají velmi dobrý výhled. Obě verze C1 sdílí zadní část s rozsáhlým prosklením. Zadní okno, navržené v maximálním rozměru, se klene nad celými dveřmi zavazadlového prostoru. Zadní světla tvoří přirozený celek s nárazníkem.


Interiér vozidla C1 je jednoduchý a originální. Například panel ovládacích prvků topení je vyroben z průhledného materiálu. Když jsou rozsvícená světla vozidla, kruhový displej je podsvícen oranžově v harmonii s přístrojovou deskou a podsvícením audiosystému. Originální přístrojová deska, doplněná o „kruhově“ tvarované výdechy ventilace typické pro malé vozy značky Citroën, umožňuje snadné ovládání. Kruhový sdružený přístroj je instalován na sloupku řízení pro lepší čitelnost, dle stupně výbavy je doplněn o externí otáčkoměr. Sdružený přístroj slouží jako rychloměr a zobrazuje většinu obvyklých kontrolek (kontrolky ukazatelů směru, světlometů a údržby/varovné kontrolky). Ovládací prvky u tříramenného volantu svým pojetím odpovídají celkovému designu interiéru a umožňují intuitivní ovládání. Pokud jde o volitelnou výbavu, může být C1 vybaveno integrovaným rádiem s přehrávačem CD, jehož čelní panel kopíruje křivky středové konzoly, aby bylo dosaženo harmonického vzhledu.


Citroën C1 vystavuje v závislosti na úrovni výbavy na odiv dvoubarevné textilní nebo velurové čalounění sedadel. Barevně sladěné obložení dveří dodává kabině elegantní vzhled. Barva karoserie tím prostupuje do interiéru. K dispozici je osm barev karoserie, z toho je pět metalických: modrá d’Argon, modrá Damas, černá Caldera, šedá Carlinite a šedá Gallium. Další tři jsou pastelové: žlutá Ra, červená Scarlet a bílá Lipizan.


Opěradla sedadel C1 mají optimalizovanou tloušťku. Jsou navržena tak, aby byl maximálně zvětšen disponibilní prostor uvnitř vozidla, bez omezení komfortu a bezpečnosti. Opěradlo předního sedadla poskytuje proto více centimetrů vzácného prostoru mezi koleny cestujících na zadních sedadlech a opěradlem předního sedadla. Sedadla jsou navržena tak, aby poskytla maximální komfort v městském provozu a aby byla přizpůsobena řidičům všech postav a výšky. Sedadla jsou také nekompromisní v bezpečnosti. Přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy určují standard pro tento segment, pokud jde o ochranu proti podklouznutí. Mohou být vybavena bočními airbagy, aby byla zvýšena ochrana cestujících při bočním nárazu.


Zavazadlový prostor vozidla C1 má ve své základní konfiguraci pod vnitřním krytem 139 litrů. Jednoduchou demontáží vnitřního krytu zavazadlového prostoru a jeho umístěním do zadní části zavazadlového prostoru se zvětší zavazadlový prostor na 200 litrů. Po sklopení opěradla zadních sedadel (nedělené, nebo dělené v poměru 50/50, v závislosti na stupni výbavy) se objem zavazadlového prostoru až po střechu zvětší na 751 litrů u 5-ti dveřové verze a 712 litrů u 3-dveřové verze. Rezervní kolo stejného rozměru jako běžné kolo je uloženo pod podlahou zavazadlového prostoru.


Citroën C1 má 12 úložných prostorů v palubní desce, středové konzole a dveřích. Vzadu jsou k dispozici další úložné prostory pod bočními předních dveřích okny. Pětidveřová verze vozidla C1 má výklopná okna, která na rozdíl od posuvných oken poskytují dostatečný prostor pro úložné schránky, které jsou téměř tak velké jako schránky přední.


Pro snadné manévrování ve městě a jisté ovládání ve vysokých rychlostech může být model C1 vybaven elektrickým posilovačem řízení, kombinovaným s výškově nastavitelným volantem. Účinek elektrického posilovače řízení se přizpůsobuje rychlosti vozidla a má malý vliv na spotřebu paliva, protože elektromotor posilovače řízení pracuje pouze při pohybu volantem.


Pokud jde o pasivní bezpečnost, je model C1 vybaven celou škálou moderního vybavení k ochraně řidiče a spolucestujících na předním i zadních sedadlech:

  • Čelní airbagy jsou součástí standardní výbavy. Airbag spolujezdce o objemu 90 litrů může být deaktivován, když na přední sedadlo spolujezdce umístíte dětskou sedačku.
  • Dva boční airbagy (objem 9 litrů), integrované v předních sedadlech jako součást standardní výbavy od druhé úrovně výbavy, chrání hrudník.
  • Volitelné dva okenní airbagy o objemu 24 litrů poskytují ochranu hlavy cestujícím na předních a zadních sedadlech.
  • Sloupek řízení se zasune o 73 mm, aby omezil náraz hrudníku řidiče do volantu.
  • Horní část mechanismu pedálů je konstruována tak, aby v případě nárazu bylo omezeno posunutí pedálů směrem do interiéru vozidla.
  • Všechna čtyři sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Přední sedadla jsou vybavena pyrotechnickými předpínači bezpečnostních pásů, aby byl omezen tlak na hrudník v případě nárazu.
  • Upevňovací úchyty Isofix jsou k dispozici ve verzích se zadním sedadlem s děleným opěradlem v poměru 50/50.
  • Zadní dveře mají dětskou pojistkou.

Kromě široké palety bezpečnostní výbavy má model C1 novou platformou navrženou tak, aby vyhověla nejpřísnějším nárazovým testům:

  • Příď a záď vozidla jsou vybaveny konstrukcí s vestavěnými deformačními zónami, připojenou ke dvěma absorbérům a výztužnému nosníku.
  • Pomocný rám a A-sloupky jsou konstruovány tak, aby absorbovaly energii jejím přenesením směrem dozadu.
  • Výztužné tyče ve dveřích, příčník v palubní desce a vysoké podélníky chrání cestující v případě nárazu.

Model C1 je zkonstruován tak, aby byly výrazně sníženy náklady na opravy a doba nutná k opravě v případě nárazu nízkou rychlostí. Tohoto cíle je dosaženo:

  • nosníkem předního a zadního nárazníku s oddělitelným absorbérem energie ponechávaným na přední konstrukci a na malých tuhých podélnících na zádi. Absorbéry nárazu jsou kalibrovány na 8 tun, konstrukce a podélníky na 10 tun. To jsou více než průměrné hodnoty v segmentu, které činí 6,5 tuny a 8 tun;
  • designem kapoty a světlometů umístěných mimo nárazník;
  • upevněním světlometu, které se při nárazu ulomí;
  • upevněním předního a zadního nárazníku, které se snadno demontují, aby byly chráněny přední blatníky a zadní dveře;
  • vysoko umístěným zadním nárazníkem, aby nedošlo k poškození dveří zavazadlového prostoru.

Omezení následků srážky s chodcem. Vozidlo C1 bylo také zkonstruováno tak, aby byly omezeny následky možné srážky s chodcem:

  • Je vybaveno dvěma absorbéry nárazů: jedním v horní části přídě a jedním v dolní části, aby bylo omezeno zranění nohou.
  • Tvar a izolace kapoty jsou navrženy tak, aby mnohem účinněji absorbovaly energii.
  • Závěsy a zámek kapoty a blatníky jsou tvarovány tak, aby byly při nárazu méně agresivní.

C1 je městské vozidlo, s kterým je možné také bezpečně jezdit po dálnicích. Jeho motory mají dostatečný výkon pro tento způsob používání. Moderní motory splňující normu EURO 4 a nízká hmotnost vozidla C1 zajišťují nízkou spotřebu paliva.


Nový benzinový motor 1.0i (68 k) dodávaný společností Toyota je tříválcový model (čtyři ventily na válec) a nabízí jednu z nejvyšších úrovní úspory paliva ve svém segmentu. Kombinovaná spotřeba činí 4,6 l/100 km. Jeho nízké emise CO2 (109 g/100 km) jsou také oproti konkurentům výjimečné. Pokud jde o výkon, je to rychle reagující motor s rovnoměrnou dodávkou výkonu. Maximální výkon je 50 kW (68 k) při 6000 ot./min a točivý moment je 93 Nm při 3600 ot./min. Motor je vybaven také variabilním časováním ventilů (VVT), aby bylo optimalizováno plnění válců při všech otáčkách.


Naftový motor 1.4 HDi (54 k), zkonstruovaný koncernem PSA Peugeot Citroën má nejvyšší výkon 40 kW (54 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 130 Nm při 1750 ot./min. Díky pružnému točivému momentu, který je k dispozici již při nízkých otáčkách motoru, je vozidlo C1 příjemné řídit ve městě, kde se vozidlo často zastavuje a rozjíždí. Tento motor je ideální pro intenzivní městské používání a pro cestování, protože jeho spotřeba paliva je velmi nízká: 4,1 l/100 km v kombinovaném cyklu.


Model C1 se naftovým motorem je vybaven manuální převodovkou shodnou s převodovkou montovanou do verzí s benzinovým motorem. Tyto 5-ti stupňové převodovky vyvinuté společností Toyota jsou zkonstruovány s cílem maximálně snížit spotřebu paliva. Vyžadují speciálně vyvinutý olej s nízkou viskozitou.


Stejně jako C2, C3 a C3 Pluriel, je i model C1 s benzinovým motorem k dispozici s převodovkou SensoDrive, která nabízí mnoho výhod:

  • uvolněná městská jízda kombinující pohodlí automatické převodovky s potěšením z řízení s manuální převodovkou, díky páce voliče sekvenčního řazení,
  • atraktivní cena,
  • bezpečnost při řízení. Řidič nikdy nemusí pustit volant. Aktuální převodový stupeň a režim používání jsou zobrazeny na sdruženém přístroji.

S ohledem na specifikace C1 byla na převodovce SensoDrive provedena řada úprav za účelem zvýšení uživatelského komfortu. Nové jsou převodové poměry, chybí řazení páčkami pod volantem. Automatický režim převodovky je indikován písmenem E pro Easy: připomínka, že model C1 je vozidlem, se kterým je snadné žít. M signalizuje manuální řazení (Manual), N neutrál (Neutral) a R zpátečku (Reverse). Když svítí světla vozidla, jsou Easy a Reverse žluté, zatímco Neutral je zelený a Manual červený. Převodovka je zkonstruována pro snadné manévrování ve městě, což ilustruje snadno řaditelná zpátečka, nepatrné „popojíždění“ při nízkých rychlostech a řazení v automatickém režimu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz