Špatně vybraná ojetina vás přijde v opravách i na statisíce

Až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy.

Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách

– nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. U jednoho z prověřovaných vozů se tyto dvě položky vyšplhaly na 335 000 korun. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. To a mnohem více zjistil server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ.

Nejvíc můžete prodělat na opravách

V porovnání dvojic typově podobných vozů se průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 000 korun, a to za pouhé tři roky provozu.  „Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo vs. BMW 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ komentuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Podobně „nebezpečnou“ položkou jsou možné zanedbané opravy, v překladu to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 000 korun nebo spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.

Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodává Prošek. Desítky tisíc korun číhají vedle již zmíněného především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. „Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“

Proti tomu jen menší roli, při srovnání podobných vozů a motorů

– hraje amortizace či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek nás totiž spíše zajímají silnější motory s vyšší spotřebou. Tyto vozy si na druhé straně lépe zachovávají hodnotu.

Položka – Průměrný rozdíl za 3 roky

  • Amortizace – 9 834 Kč
  • Spotřeba – 11 145 Kč
  • Provozní údržba – 13 127 Kč
  • Opravy – 60 204 Kč
  • Zanedbaná údržba – 30 338 Kč

Kolik si tedy skutečně připlatíme za prémiové značky?

Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW 1 a Opel Astra H je po šesti letech jen 45 000 korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o 8 000 levněji. Za provoz BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí jen 52 000 korun.  Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 000 korun více.

„Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší

Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.

Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky

Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za téměř 50 000 korun, zatímco u Citroenu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.

„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.

Čím větší, tím dražší

Porovnali jsme dvě dvojice menších rodinných vozů. Kromě toho jsme srovnali dva oblíbené větší vozy, vzali jsme si na paškál oblíbené kategorie MPV a menších SUV. Modelovali jsme tříletý a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 kilometrů. Stranou jsme nechali značky Škoda a VW, které jsou specifické například díky pomalejší amortizaci.

Je jasné, že s velikostí jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí kolem 350 000 korun – tedy zhruba 4 800 korun měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8 000 korun měsíčně.

Vůz – Provoz za 6 let

Menší vozy pro rodinu: (šestiletý provoz za cca 350 000 Kč)

  • Opel Astra H – 324 000 Kč
  • BMW 1 (E87) – 368 000 Kč
  • Audi A3 – 337 000 Kč
  • Ford Focus II – 340 000 Kč

Větší vozy: (na šest let si připravte 600 000 Kč)        

  • Ford Mondeo – 546 000 Kč
  • BMW 5 (E60) – 614 000 Kč

MPV: (záleží, co pořídíte, do 400, ale taky 550 tisíc Kč          

  • Citroen C4 Picasso I – 399 000 Kč
  • Ford S Max – 565 000 Kč

Menší SUV: (100 000 Kč na rok je běžný výdaj)       

  • Hyundai ix34 – 543 000 Kč
  • BMW X3 – 663 000 Kč

(provozní náklady jsou uváděny včetně amortizace za 6 let, bez nákupní ceny)

O datech:

Server Sauto.cz ze své databáze zhruba 70 000 aut, která je největší v ČR, vybral pět dvojic vozů, které lidé často hledají a vzájemně porovnávají. Výpočty nákladů jsou založeny na datech společnosti JiTiS CZ. Ta provozuje informační systém pro motoristy, který kalkuluje náklady na vlastnictví a provoz, údržbu a opravy osobních automobilů. Data se čerpají z rozsáhlých databází cen náhradních dílů a servisu, povinného ručení a pneumatik, do úvahy se bere spotřeba a amortizace

Výpočty pro více než 20 000 modelů osobních automobilů jsou interaktivní a přístupné na webových stránkách

 www.jitis.eu

Jednoduše si zadáte vozidlo

  • jeho cenu, stav kilometrů a obdržíte přehled zanedbané péče a celkové provozní náklady na další roky. Postupně si můžete zadat, kolik ročně najedete, zapsat již provedené opravy, případně stav opotřebení pneumatik, brzd apod. Výpočet se pak přepočítá a to včetně reálné spotřeby, pojištění, výběru kvality náhradních dílů a podobně. Výsledkem je pak hodnota TCO – Total Cost of Ownership – Celkové předpokládané náklady na držení a provoz automobilu.

V TCO je započtena i spotřeba, ceny náhradních dílů, práce servisu, povinné pojištění, amortizace, poplatky za STK a řada dalších položek tvořících provozní výdaje toho kterého konkrétního vozidla tak, jak je staré, kolik má najeto, jak je opotřebované a případně udržované.

Systém JiTiS CZ přebírá data z provozu vozidel, z rozsáhlých databází náhradních dílů a jejich cen, z cen práce u různých značek, ale například i to, kde je vozidlo provozováno. Výpočet pro Slovensko či Německo ukáže tedy velmi rozdílná čísla.

Zdroj:  Sauto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...