Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Od včerejšího dne do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru otestují své vlastní nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit.

Shell Eco-marathon Europe, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, byl včera zahájen

Na 200 soutěžních týmů zde bude usilovat o to, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají.

Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu, který se koná od 22. května do 24. května 2008, se zúčastní 200 týmů studentů z celé Evropy. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.

Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. „Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzinovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost,“ řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.

V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.

Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů:

  • Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP „L. Bucci“ v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
  • Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
  • Tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídící páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
  • Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.

Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. „Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu,“ vysvětluje Vincent Tertois.

Jednoduchý přehled základních prvků, které ovlivňují efektivitu paliva a produkci emisí vozů:

  • Váha: Čím nižší váha vozidla – tím efektivnější využití paliva.
  • Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení dle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu a přispívá tak k maximální efektivitě.
  • Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména pak prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu a tím bylo efektivněji využito palivo.
  • Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídících manévrů, které zvyšují spotřebu paliva..

Partnery evropského Shell Eco-marathonu jsou vedle společnosti Shell další přední světové společnosti, které poskytují soutěžním týmům v jejich klání odbornou podporu před i v průběhu vlastního závodu.

O Shell Eco-marathonu

Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat mladé designéry a inženýry z celého světa k vývoji nových přístupů k udržitelné mobilitě. Mezi základní cíle patří:

  • Povzbudit a podporovat inovace a nápady na efektivnější spotřebu paliv a budoucí moderní dopravu
  • Pomáhat technickým institucím získat talenty pro své odborné technické kurzy
  • Propagovat technické obory mezi mladými lidmi z celého světa

Od roku 1985 jsou studenti z celé Evropy i mimo ni vyzýváni, aby v rámci svých studií navrhli a postavili vozidlo, které ujede maximální vzdálenost při spotřebování co nejmenšího množství paliva a při vyprodukování co nejmenšího množství emisí.

Studenti mohou do soutěže přihlásit dva různé typy vozidel: „Prototypy“ nebo tzv. „UrbanConcept“:

  • Prototypy jsou výsledkem kreativity a představivosti studentů a obvykle jsou navrženy jako aerodynamická vozidla v rámci futuristického designu výhradně za účelem maximalizace úspornosti díky lehkým materiálům a aerodynamice.
  • Vozidla „UrbanConcept“ jsou postavena podle klasických kritérií automobilu určeného pro běžný provoz, a proto se jim mnohem více podobají. Od roku 2003, kdy byla tato kategorie poprvé zavedena, její popularita roste exponenciálním tempem.

Za dobu své existence se stal Shell Eco-marathon opravdovou mezinárodní iniciativou s doprovodnými událostmi, které se konají v Evropě i v Americe. Od 10. do 13. dubna 2008 se Shell Eco-marathon Americas konal v California Speedway ve Fontaně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První u nehody – dokážete pomoci ve stresu?

První u nehody – dokážete pomoci ve...

Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli laiků záchranářů. Vliv...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...