Seat Formula: Hladina adrenalinu stoupá

Už necelých pět sekund po startu blikne na digitálním rychloměru téhle žluté rakety na kolech číslice 100. Ovšem jenom na okamžik, protože 240 divokých koní v motoru Seatu Formula jej dokáže rozjet až na 235 km/h. Tenhle ryzí sportovec dokáže nabídnout zážitky, nad kterými se tají dech i nejzkušenějším motoristickým gurmánům.

Seat Formula: Hladina adrenalinu stoupá

Pouhý rok poté, co Seat na autosalonu v Ženevě představil fascinující sportovní prototyp Bolero se španělská automobilka letos v březnu do Ženevy vrátila, aby se pochlubila novou studií supersportovního vozu Formula. Dvoumístný otevřený model se jízdními vlastnosti a výkony vyrovná okruhovým závodním vozům, jeho výbava a ovládání však počítají i s běžným využíváním v normálním silničním provozu. Atraktivní prototyp Seat Formula je dílem evropského designerského centra, sídlícího v Barceloně, které pracuje pro automobilky Seat, Audi a Volkswagen.

Jízdní vlastnosti prototypu Seat Formula jasně dokládají, že jeho tvůrci mu jméno nezvolili jen tak náhodně. Dvoulitrový zážehový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, umístěný uprostřed hliníkového skeletu, je vybavený pětiventilovou technikou. Maximální výkon motoru 147 kW (240 k) stačí konceptu Formula k dosažení rychlosti 235 km/h. Mohutný točivý moment motoru 295 Nm, dosažitelný v rozmezí otáček 2100 až 4800 min-1, má největší zásluhu na doslova raketovém zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,8 s.


Přeplňovaný motor přenáší svůj výkon na přední kola prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky Sportronic, která je odvozena od převodovky úspěšného soutěžního vozu Seat Cordoba WRC. Řidič může volit dvojí ovládání převodovky: Buď prostřednictvím krátké řadicí páky na středové rouře skeletu, nebo pomocí dvou malých páček těsně pod věncem volantu.


Také zavěšení kol 394 cm dlouhého prototypu se zřetelně odvolává na techniku používanou u monopostů formule 1. Působivé jsou především horizontálně umístěné tlumiče zavěšení předních kol Penske, hrdě vystavené na odiv ve výřezu přední kapoty. Seat Formula obouvá na své šestipaprskové ráfky z lehkých slitin rozměru 7,5 J x 20 dvacetipalcové nízkoprofilové pneumatiky (205/45 R20 vpředu, 255/35 R20 vzadu).


Konstruktéři studie Seat Formula se snažili o vytvoření co nejtužší a zároveň nejlehčí karoserie. To se jim podařilo především díky využití hliníku při stavbě jeho prostorového rámu. Hojné zastoupení v nosných strukturách i povrchových dílech mají také kompozitní materiály a plasty. Díky tomu činí pohotovostní hmotnost vozu jenom 900 kg. Zajímavým technickým detailem je zadní aerodynamické křídlo, které se samočinně vysouvá ze svého uložení v zádi vozu při překročení rychlosti jízdy 50 km/h. Vyvolaný aerodynamický přítlak pak zlepšuje držení vozu na silnici.


Interiér konceptu Seat Formula je spartánsky strohý, přesně tak, jak se od vozů této kategorie žádá. Dvojice cestujících však rozhodně netrpí nepohodlím. Výrazně tvarované anatomické sedačky jsou příjemné jak na pohled, tak při sportovní jízdě, kdy se postarají o dokonalé držení těla. Možnosti praktického využití vozu zvyšuje i kompaktní klimatizační jednotka, kterou lze namontovat do nosných struktur vozu. Pod kapotou studie Seat Formula se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 100 l, což charakteru a poslání vozu plně vyhovuje.

převzato ze Seat magazínu jaro-léto 1999

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...