Pouhý rok poté, co Seat na autosalonu v Ženevě představil fascinující sportovní prototyp Bolero se španělská automobilka letos v březnu do Ženevy vrátila, aby se pochlubila novou studií supersportovního vozu Formula. Dvoumístný otevřený model se jízdními vlastnosti a výkony vyrovná okruhovým závodním vozům, jeho výbava a ovládání však počítají i s běžným využíváním v normálním silničním provozu. Atraktivní prototyp Seat Formula je dílem evropského designerského centra, sídlícího v Barceloně, které pracuje pro automobilky Seat, Audi a Volkswagen.
Jízdní vlastnosti prototypu Seat Formula jasně dokládají, že jeho tvůrci mu jméno nezvolili jen tak náhodně. Dvoulitrový zážehový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, umístěný uprostřed hliníkového skeletu, je vybavený pětiventilovou technikou. Maximální výkon motoru 147 kW (240 k) stačí konceptu Formula k dosažení rychlosti 235 km/h. Mohutný točivý moment motoru 295 Nm, dosažitelný v rozmezí otáček 2100 až 4800 min-1, má největší zásluhu na doslova raketovém zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,8 s.
Přeplňovaný motor přenáší svůj výkon na přední kola prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky Sportronic, která je odvozena od převodovky úspěšného soutěžního vozu Seat Cordoba WRC. Řidič může volit dvojí ovládání převodovky: Buď prostřednictvím krátké řadicí páky na středové rouře skeletu, nebo pomocí dvou malých páček těsně pod věncem volantu.
Také zavěšení kol 394 cm dlouhého prototypu se zřetelně odvolává na techniku používanou u monopostů formule 1. Působivé jsou především horizontálně umístěné tlumiče zavěšení předních kol Penske, hrdě vystavené na odiv ve výřezu přední kapoty. Seat Formula obouvá na své šestipaprskové ráfky z lehkých slitin rozměru 7,5 J x 20 dvacetipalcové nízkoprofilové pneumatiky (205/45 R20 vpředu, 255/35 R20 vzadu).
Konstruktéři studie Seat Formula se snažili o vytvoření co nejtužší a zároveň nejlehčí karoserie. To se jim podařilo především díky využití hliníku při stavbě jeho prostorového rámu. Hojné zastoupení v nosných strukturách i povrchových dílech mají také kompozitní materiály a plasty. Díky tomu činí pohotovostní hmotnost vozu jenom 900 kg. Zajímavým technickým detailem je zadní aerodynamické křídlo, které se samočinně vysouvá ze svého uložení v zádi vozu při překročení rychlosti jízdy 50 km/h. Vyvolaný aerodynamický přítlak pak zlepšuje držení vozu na silnici.
Interiér konceptu Seat Formula je spartánsky strohý, přesně tak, jak se od vozů této kategorie žádá. Dvojice cestujících však rozhodně netrpí nepohodlím. Výrazně tvarované anatomické sedačky jsou příjemné jak na pohled, tak při sportovní jízdě, kdy se postarají o dokonalé držení těla. Možnosti praktického využití vozu zvyšuje i kompaktní klimatizační jednotka, kterou lze namontovat do nosných struktur vozu. Pod kapotou studie Seat Formula se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 100 l, což charakteru a poslání vozu plně vyhovuje.
převzato ze Seat magazínu jaro-léto 1999
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií