- V rámci Volkswagen Group Night proběhla světová premiéra konceptu SEAT el-Born
- el-Born je první plně elektrický model SEATu postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen
- Koncept prezentuje zaměření automobilky SEAT na poskytnutí řešení udržitelné mobility v neustále se měnícím světě
- Čistý elektromobil spojuje nejmodernější autonomní funkce a technologie v oblasti konektivity s cílem posílit zážitek z jízdy
- Sadu baterií s vysokou kapacitou lze nabít už za 47 minut na dojezd až 420 km
SEAT el-Born se poprvé ukáže zástupcům světových médií na letošním autosalonu v Ženevě v rámci večerní prezentace koncernu Volkswagen. SEAT el-Born je koncept, který nabízí odpovědi na různé otázky, které s sebou přináší elektrická revoluce, a stává se tak vozem, který změní poměry v celém odvětví.
Svět se mění a s ním se mění také mobilita. Podobně jako spalovací motor změnil způsob cestování na počátku dvacátého století, nás elektrifikace posunuje směrem k další generaci vývoje automobilového průmyslu.
V době, kdy dochází ke změnám především v důsledku závazků ke snižování emisí CO2 a dopadu působení člověka na životní prostředí, přijímá automobilka SEAT svůj díl odpovědnosti a přispívá k rychlejšímu přechodu k budoucnosti s menší uhlíkovou stopou.
Města se zalidňují čím dál více, ale zákazníci si chtějí zachovat osobní mobilitu. Koncept SEAT el-Born se proto zaměřuje na klíčové aspekty a je hybným prvkem změn v automobilovém průmyslu: v elektrifikaci, autonomní řízení, sdílené mobilitě a konektivitě.
SEAT el-Born je první 100% elektromobil postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen. Koncept byl pojmenován po jedné z ikonických čtvrtí španělské Barcelony, která byla pro konstruktéry a inženýry v SEATu inspirací. Ti vytvořili sportovní vůz s nejmodernějšími technologiemi elektrického pohonu.
Design a vývoj vozu probíhal v Barceloně, samotnou výrobu si pak vzal na starosti výrobní závod ve Cvikově v Německu. Automobilka SEAT bude druhou značkou koncernu, která představí čistě elektrický vůz postavený na koncernové platformě MEB. S uvedením na trh je počítáno v roce 2020.
„Mobilita se vyvíjí a s ní také vozy, se kterými jezdíme. SEAT se drží na čele těchto změn a koncept el-Born je ztělesněním technologií a filozofie designu, které nám pomohou vypořádat se s výzvami, které se před námi objeví v budoucnu“ řekl Luca de Meo, Prezident automobilky SEAT.
Výkonná sada baterií s vysokou kapacitou je srdcem konceptu SEAT el-Born, kterému v oficiálním testovacím cyklu WLTP zajišťuje dojezd až 420 km. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 7,5 sekundy a dynamika odpovídá tomu, na co jste u modelů značky SEAT zvyklí. Přidejte k tomu možnost nabít baterii už za 47 minut a uvidíte, že je čas na to, začít vnímat elektrifikaci v trochu jiném světle.
SEAT el-Born není jen příslibem použitelného elektromobilu, ale přináší také integraci dalších technologií. Koncept využívá funkce autonomního řízení na podporu řidiče, stejně jako celou řadu dalších asistenčních systémů.
Zkonstruován pro jízdu
SEAT el-Born byl zkonstruován pro jízdu. Dynamické proporce doplňuje systém elektrického pohonu s koly umístěnými až v rozích karoserie. Výsledkem je mnohem dynamičtější vzhled a silueta v porovnání s vozy s tradičním pohonem.
Koncept je ztělesněním automobilového designu budoucnosti v moderním a integrovaném podání. Nejvíce se tento trend projevuje na přední části vozu. Pro maximální dojezd je klíčová aerodnyamika. Proto je logo SEAT v přední části vozu v jedné rovině s karosérií. A když není potřeba přivádět vzduch k chlazení motoru, mřížka je zbytečná. Chladící otvory jsou umístěny až ve spodní části předku vozu a přivádějí vzduch pro chlazení baterií, ale zároveň optimalizují obtékání vzduchu kolem celé přední části vozu.
Když přejedete pohledem přes SEAT el-Born, zjistíte, že pozice A sloupku je posunuta mnohem více vpřed, což vytváří daleko zajímavější siluetu a v interiéru přidává místo. Posunutí sloupku je možné díky elektrickému pohonu, který není tak náročný na zástavbu.
„el-Born je vrcholné znázornění emocionálního designerského jazyka značky SEAT ve světě elektromobilů. Náš tým designerů přistoupil k úkolu vytvořit atraktivní první elektromobil značky velice zodpovědně. Jsem přesvědčen, že řídit elektromobil musí být zábavné a vzrušující. Musíme naše zákazníky přesvědčit, aby se zamilovali do myšlenky elektromobilu” prohlásil Alejandro Mesonero-Romanos, ředitel designu automobilky SEAT.
Boky vozu se nesou v duchu významné role aerodynamiky. Proto je do designu zapracovaná vzduchová clona, která je elegantní, ale zároveň praktickou odpovědí na věčný problém vyvážení výkonových vlastností vozu a estetického dojmu.
Nejvíce je to patrné asi na kolech. Optimalizace výkonu byla s ohledem na použitý rozměr 20“ zcela zásadní. Turbínovitý design vytváří pozitivní proudění vzduchu, které nepřispívá jen ke zlepšení aerodynamických vlastností, ale zároveň chladí brzdy. Kola jsou perfektní mix aerodynamických vlastností, odvodu tepla a nízké hmotnosti.
Zadní části konceptu dominuje dvojitý spojler, který výrazným způsobem vylepšuje aerodynamiku SEATu el-Born. Díky spojleru je obtékání vzduchu hladké s minimem turbulencí. Tento prvek také upozorňuje na dynamické a výkonové vlastnosti vozu.
Vnitřní prostor je díky použití elektrického pohonu využitý na maximum a nabízí pasažérům zcela nový zážitek.
Tvary interiéru vzbuzují pocit lehkosti a vypadají, jako by se vznášely. Ale přinášejí také technologický pokrok v podobě integrace digitálního kokpitu a infotainmentu s obrazovkou o uhlopříčce 10“ a obrazovkou konektivity umístěnou v samotném středu přístrojové desky.
Po nastoupení zjistíte, že všechno se soustřeďuje na řidiče. Všechny linky přístrojové desky a interiéru se prostě sbíhají k tomu, kdo zrovna sedí za volantem.
Prostor už není uvnitř vozu vzácností, protože všichni cestující mají v kokonovitých sedadlech dostatek místa ve všech směrech. Je to především díky vnitřním rozměrům vozu, které jsou využity maximálně prakticky a funkčně. V interiéru je také daleko více odkládacích prostorů. Příkladem je třeba unikátní možnost odložit tašku mezi předními sedadly.
Pohon zrozený k výkonu
SEAT el-Born změní poměry na trhu především díky svému výkonu, který naplní očekávání a přání zákazníků. Navíc dokáže uspokojit také potřeby dopravy v reálném světě, na rozdíl od jiných současných elektromobilů.
Díky výkonu až 150kW (204 koní) koncept el-Born zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy. Díky tomu obstojí v jakékoli jízdní situaci. Ale to je jen polovina příběhu.
Elektromobily se totiž neposuzují pouze podle výkonu, ale také podle dojezdu na jedno nabití baterie a doby, které je za potřebí k jejich opětovnému nabití. A právě tohle je disciplína, ve které el-Born exceluje.
Díky reálnému dojezdu až 420 km na základě měřícího cyklu WLTP, který zajišťuje sada baterií s kapacitou 62 kWh, je vůz připraven a schopen zavézt pasažéry tam, kam potřebují. Kompatibilita se super 100kW nabíjením stejnosměrným proudem zajišťuje nabití baterie na 80 % kapacity za pouhých 47 minut.
Koncept rovněž využívá pokročilého systému tepelného managementu, který se dále podílí na prodloužení dojezdu vozu v extrémních povětrnostních podmínkách. Tepelné čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie a prodlouží dojezd až o 60 km. To je užitečné především v zemích, kde teploty klesají opravdu hluboko pod bod mrazu a cestující by se bez topení prostě neobešli.
Technologie, které naplňují očekávání
Provoz na silnicích houstne a auta už umí svým pasažérům ulehčit život. SEAT el-Born to umí také. Integruje nejnovější poznatky v oblasti autonomního řízení a konektivity tak, aby vám ulevil od stresu každodenního života.
Koncept SEAT el-Born těží ze systému autonomního řízení druhé úrovně, které vozu zajišťují částečnou automatizaci. Řídící systém si poradí s ovládáním volantu, akcelerací i brzděním. Přidejte k tomu mimo jiné také inteligentní parkovací asistent a ze SEATu el-Born je koncept, který je ztělesněním budoucnosti řízení.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií