Přetížení kamionů je často zmiňované jako jeden z faktorů, který negativně ovlivňuje kvalitu českých silnic. Jak však ukázala společná kontrola Ředitelství silnic a dálnic a Generálního ředitelství cel na dálnici D11, kde se mimo jiné na mobilní váze zjišťovala celková hmotnost nákladu, věnují dopravci dodržení maximální hmotnosti nákladu velkou pozornost. „Je logické, že není v zájmu žádného majitele nákladního vozu, ničit si jeho celkovým přetížením nebo přetížením jednotlivých náprav nadměrně technický stav svého vozu,“ vysvětluje Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA.
Dopravní společnosti podle Martina Špryňara čelí každodennímu tlaku svých zákazníků přepravit co největší množství zboží s nejnižšími náklady i za cenu přetížení vozu. To je důvod, proč se ČESMAD BOHEMIA snaží prosadit uzákonění spoluzodpovědnosti objednatele přepravy a dopravní společnosti za dodržení maximální hmotnosti nákladu. „Dle našeho názoru je to efektivní cesta, jak eliminovat tlak objednatelů na dopravní firmy,“ říká Martin Špryňar. Dopravci i jejich zákazníci by v případě odhalení nadměrného nákladu při kontrolách čelili stejným sankcím.
Řidiči v mnoha případech nemají možnost ovlivnit hmotnost nákladu, který nakládají u zákazníka k přepravě. „Nejčastěji se s přetížením kamionu setkáváme při přepravě sypkých materiálů, jako například štěrku nebo dalších stavebních hmot, a při dopravě dřeva. Řidič totiž v těchto případech nemůže zkontrolovat, zda mu na vůz naložili dohodnutých 20 tun, nebo třeba o pět tun více,“ doplňuje Martin Špryňar.
Sdružení ČESMAD BOHEMIA provádí pravidelná školení pro všechny své členy, jejichž úkolem je také prevence nadměrného zatěžování kamionů.