SCHWARZ: „Dojde mi to až později”

Němec Armin Schwarz dosáhl v  skončené Rallye Safari svého dosud největšího úspěchu v roli továrního jezdce týmu Škoda Motorsport, který reprezentuje od roku 1999. Tím skvěle oslavil 38. narozeniny.

V nesmírně náročných, extrémně proměnlivých podmínkách východoafrické Keni dojel Armin Schwarz na vynikajícím třetím místě v absolutní klasifikaci. Bezprostředně po svém úspěchu se vyjádřil o svých pocitech.

Jak se cítíte po úspěchu v nejtvrdší rallye roku?


Máme důvod být šťastni, dojeli jsme do cíle, získali body a vystoupili na stupně vítězů.

S jakou taktikou tým Škoda Motorsport přistupoval k Rallye Safari?


SCHWARZ: „Dojde mi to až později”

Loni, při svém debutu na této soutěži, jsme věděli jen velmi málo o tom, co nás skutečně čeká a jak se s podmínkami, které nesnesou srovnání s ničím jiným v tomto sportu, vyrovná naše technika. Strategie byla jasná: nasbírat zkušenosti a dojet do cíle. To se nám podařilo, takže pro rok 2001 jsme si museli postavit vyšší mety. Přijeli jsme s jasným cílem jít do soutěže s plným nasazení už od samého počátku a jet na hranici možností mých i mého vozu. Ovšem naše snažení jsme nesměli přehnat, protože každá chyba se na Safari velmi draze platí. A náš plán vyšel – dosáhli jsme výrazně lepšího výsledku.

Jaké jste měl pocity z auta? Vyskytly se závažnější problémy?


Vůbec ne, samozřejmě jen s výjimkou těch, kterým se na takové soutěži nikdo nevyhne. Určité starosti nám dělaly tlumiče, především ke konci rallye. Kromě toho jsme řešili jen drobné technické problémy, které se naštěstí daly zvládnout při servisních zastávkách. Velmi dobrý dojem na mě udělaly pneumatiky Michelin. Prokázaly vysokou životnost a odolnost proti průrazu. Samozřejmě jsme zúročili i zkušenosti, které jsme nasbírali při našich testech v Keni na konci března a v červnu po Akropolis. Mám radost z pokroku, kterého jsme dosáhli a který se projevil již při Rallye Akropolis. Safari je pro Octavii WRC ideální podnik, na kterém může plně prokázat své výhody vůči konkurenci: robustnost, odolnost a spolehlivost. Jsem rád, že se vyplnila má slova, která jsem vyřkl na začátku letošního roku: Safari je soutěž, na které můžeme udělat dobrý výsledek, a tím umístění mezi prvními třemi určitě je.

Co by se mohlo zlepšit?


Pro každé auto jsme měli k dispozici čtyři sady tlumičů, ale potřebovali bychom jich šest. Museli jsme proto nejlepší tlumiče z první etapy opět použít. Ovšem po padesáti kilometrech změknou a ohýbají se. Důsledkem toho začnou pneumatiky odskakovat a tím vznikají defekty.

Před startem desáté zkoušky se hodně diskutovalo, neboť některé týmy neměly k dispozici vrtulník, který létá před soutěžními vozy a varuje před nebezpečím. Co se stalo?


Několik týmových vrtulníků nemohlo kvůli špatnému počasí včas přiletět ke zkoušce. Také my jsme byli mezi postiženými. Před rallye se při rozpravě dohodlo, že pokud je nebudeme mít, potom se zkouška neodstartuje. Nakonec nám bylo nařízeno, že musíme jet bez vrtulníku. Tahle zkouška byla nejhorší z celé rallye. Všem komisařům, kteří nám hrozili vyloučením, pokud nepojedeme, bych nabídl místo v kufru, aby viděli, jak nebezpečné je jet bez vrtulníku. (Soutěž se jede za normálního provozu – pozn.red.)

Rallye se poprvé jela v červenci. Jak vidíte osobně přeložení termínu do období dešťů?


Mně se letos rallye líbila víc, neboť v červenci není takové vedro.

Co bylo nejhorším momentem rallye?


Když jsme slyšeli, že naši kolegové Thiry a Prévot v poslední zkoušce havarovali a museli být převezeni do nemocnice. To si nezasloužili. Po celou rallye tvrdě pracovali a v samém závěru všechno ztratili (V tu dobu byli na 5. místě. Pozn. red.).

Určitě je to zvláštní pocit dosáhnout po dvou a půl letech tvrdé práce takového úspěchu. Co pro vás výsledek znamená?


Samozřejmě, je to skvělý pocit. Chtěl bych ale zdůraznit, že je to úspěch celého týmu. Jak jsem řekl, je to především vítězství mechaniků, kteří se valnou měrou zasloužili o to, že Octavia WRC překonala všechny nástrahy. V neposlední řadě je to velký den pro celou společnost Škoda Auto a doufám, že takových bude v budoucnu víc. Ale upřímně řečeno, myslím, že jsem si ještě plně neuvědomil, co se vlastně stalo a jak je úspěch pro mě důležitý.

Keňa je za vámi, jaké jsou další plány?


Ne tak docela, protože já a moje přítelkyně Petra zůstáváme ještě v Keni a pojedeme si prohlédnout přírodní park Masai Mara. Přivítám pár odpočinkových dnů, při kterých neuvidím auto a budu dělat jiné věci než točit volantem a přidávat plyn!

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...