Scania zkouší dálkovou diagnostiku

Švédský výrobce nákladních automobilů Scania už třicet let prověřuje své vozy v reálných provozních podmínkách. nyní je sledují „na dálku“ pomocí satelitu a GSM.

Pouhým kliknutím na tlačítko myši se počítač v technickém oddělení Scanie v Södertälje spojí s motormanagementem nákladního automobilu, který se nachází např. právě v severní Itálii. Přes satelit lze tak okamžitě zjistit rychlost vozidla, tlak oleje, teplotu a další stovku různých údajů o kterémkoli z patnácti vozidel zařazených do projektu provozních zkoušek motorů. Jeho účelem je vyzkoušet nový výrobek v reálných provozních podmínkách, ve kterých bude zákazníkům běžně sloužit a kde na něj budou kladeny nejvyšší nároky.


Ještě před několika lety museli technici zodpovědní za provozní testy motorů k získání požadovaných informací pravidelně cestovat za testovanými vozy, aby přímo na místě připojili notebook s diagnostickým softwarem k řídící jednotce motoru a načetli potřebné informace, které pak ve Švédsku analyzovali.


Díky novému systému vyvinutého ve Scanii mohou dnes zaměstnanci průběžně sledovat a shromažďovat data z testovaných vozidel přímo na počítačích v Södertälje. Testování je mnohem efektivnější, rychlejší a s výrazně vyšší zárukou kvality. Za použití satelitních systémů a sítě GSM odečítají technici kódy závad na jednotlivých vozidlech, shromažďují data z motorů a současně sledují jízdy řidiče. Vyskytne-li se závada, lze zpětně zjistit aktuální podmínky jízdy, k čemu před vznikem závady v motoru došlo a co daný problém zapříčinilo.


Další významnou funkcí systému je dálková diagnostika. „Dojde-li k nějaké závadě na vozidle s novým, dosud běžně nepoužívaným komponentem, je obvykle obtížné vysvětlit mechanikovi, jak závadu odhalit. Teď se můžeme na jedné telefonní lince napojit na motormanagement a na druhé hovořit s mechanikem v příslušném servisu. A zatímco mu vysvětlujeme, co má přesně dělat, přímo v našich počítačích vidíme, jak motor na jeho zásahy reaguje“, říká Lars Gunnar Hedström, autor nejen nového diagnostického systému, ale i Scania Opticruise a Scania Retarder.


Aby zkoušky probíhaly skutečně v reálných provozních podmínkách, jsou testovací vozy po dohodě předány do běžného užívání vybraným zákazníkům. Technici se pak pravidelně scházejí s řidiči, aby si vyslechli jejich připomínky a zkušenosti s testovaným výrobkem.


Zkoušky v reálných provozních podmínkách nejsou ve Scanii žádnou novinkou – první začali provádět již počátkem 70. let. Postupem času se staly neodmyslitelnou součástí vývoje nových komponentů. Reálná je i situace, kdy – ještě před tím, než je v praxi ověřena funkčnost nového řešení či výrobku – přijdou konstruktéři s druhou nebo třetí generací tohoto komponentu. Dnes se po Evropě pohybuje celkem 1750 testovacích vozidel Scania. Brzy by měla být všechna vybavena novým diagnostickým systémem pro testování motorů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...