Revitalizace v Nissanu

Společnost Nissan Motor Company, Ltd. představila rozsáhlý revitalizační plán, který spojuje aktivizování prodeje a zvýšení tržního podílu na jedné straně s radikálním snížením nákladů o téměř 321 miliard Kč na straně druhé. Čistý dluh Nissanu by měl klesnout do fiskálního roku 2002 ze současných 450 miliard Kč na méně než cca 225 miliard Kč. Nissan v roce 2002 počítá s dosažením konsolidovaného operačního zisku ve výši 4,5 % z celkového prodeje.

Snižování nákladů je nejdramatičtější a nejviditelnější částí revitalizačního plánu, nicméně pro Nissan budou z dlouhodobého pohledu důležitější investice do nových produktů, které přinesou větší podíl na trhu a zisk. V USA tak Nissan v roce 2002 uvede čtyři nové modely včetně sportovního kupé Z a ve stejný rok se v Japonsku představí nová Micra/Cube na společné platformě aliance Nissan – Renault pro Clio/ Twingo/ Micru a Cube. Do roku 2003 se kompletně obmění i celá modelová řada v Evropě a na trh tu nastoupí ještě malý vůz 4×4.


Snížení nákladů se dotkne tří hlavních sfér: Globálních nákupů, výroby a prodeje plus administrativních nákladů. Počet zaměstnanců celkově klesne o 21 000 především přirozenou cestou – odchodem do důchodu, ale i nárůstem zaměstnanosti na částečný úvazek nebo vyčleněním některých okrajových aktivit z firmy do samostatných externích subjektů.


Jedním z klíčových prvků dlouhodobých úspor je nová organizace nákupu, protože právě nákupy představují 60 % veškerých nákladů firmy. Místo dosavadního regionálního řešení bude zaveden výhodnější centrální globální nákup, což společnosti během tří let přinese pokles nákladů o 20 % a snížení počtu dodavatelů z dnešních 1145 na přibližně 600. Tato globalizace znamená zároveň zvýšení sériovosti, což přinese dodatečný zisk nejen dodavatelům, ale následně i samotnému Nissanu.


Významnou roli bude při snižování nákladů hrát nový program 3,3,3 (což jsou tři partneři – dodavatel, odběratel a konstruktér – spolupracující tři roky, ve třech regionech – Asie, Amerika a Evropa s Afrikou a Středním Východem). Tento program zapojí do vývoje nových vozů mnohem silněji přímo i dodavatele tak, aby výsledkem byl produkt obsahující to nejlepší z technologie a kvality, ale s minimálními náklady.


Revitalizační plán silně zasáhne také samotnou výrobu. Přestože továrny Nissan v Japonsku dosahují špičkové produktivity práce, disponují příliš velkou kapacitou, což s sebou nese vysoké fixní náklady. Nissan proto své japonské závody zredukuje a zjednoduší výrobní schéma, aby vytvořil maximálně štíhlou a flexibilní globální výrobní základnu. V Japonsku Nissan ročně vyrábí 1,28 miliónu automobilů, což ale reprezentuje jen 53 % výrobní kapacity. V březnu 2001 budou proto uzavřeny tři montážní závody – Murayama, Shatai Kyoto a Aichi Kikai Minato, a o rok později i dvě motorárny Kurihama Plants a Kyushu Engine Shop. Tím klesne výrobní kapacita na 1,65 mil. vozidel ročně, což odpovídá 82% vytíženosti kapacit. Je to sice bolestný krok, ale zbývajícím závodům zaručí budoucnost na úrovni světové špičky v produktivitě i efektivitě výroby.


Razantní zásah do výrobní struktury umožní Nissanu plně využít výhod snížení počtu produkovaných platforem – dosud se jich v sedmi továrnách vyrábí 24, zatímco v roce 2002 to má být už jen 15 platforem ve čtyřech továrnách a o dva roky později klesne počet používaných platforem až na 12. To přinese další zjednodušení výroby, racionalizaci logistiky a opět snížení nákladů.


Prodejní, režijní a administrativní náklady poklesnou o 20 % díky krácení bonusů a racionalizaci reklamy na celém světě. Společnost se promění ze současné multiregionální organizace na plně globální firmu a zcentralizuje i všechny finanční operace. Zároveň prověří své majetkové účasti v jiných firmách (v současnosti 1394 firem) a po vyhodnocení většinu z nich odprodá. Kromě toho proběhne prověrka veškerého firemního majetku, jehož stav by se podle předpokladů měl do roku 2002 snížit o 30 %. „Cílem je růst společnosti, ne její zmenšení. Tím se Nissan zbaví neproduktivního majetku a bude moci investovat více do základního programu – výroby automobilů.


Reorganizace výzkumu a vývoje přenese mnohem větší odpovědnost na regiony, silně podporované globální organizací. Velký důraz bude přitom kladen na spolupráci s dodavateli, jejichž těsnější zapojení už ve fázi vývoje znamená nejen snížení nákladů, ale i podstatné zkrácení doby mezi uvedením nového modelu na trh v Japonsku a v ostatních zemích světa.


Revitalizační plán, zpracovaný mezinárodním týmem 200 manažerů Nissanu, posílí podle Ghosna velmi úspěšně konkurenceschopnost na globálním trhu, kde je Nissan v alianci s Renaultem čtvrtým největším světovým výrobcem automobilů. „Musíme projít radikálním ozdravením, abychom byli ještě silnější,“ říká Carlos Ghosn.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Česká firma dodá vozidla Nissan polské armádě

Česká firma dodá vozidla Nissan polské...

Česká společnost GLOMEX Military Supplies (Glomex MS) dodá v příštích třech letech polské armádě více než 500 kusů speciálně upravených terénních pick-upů Nissan Navara. Vítězství ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová éra v nakupování aut Nissan poskytne balíček 10leté záruky na všechny nové crossovery

Nová éra v nakupování aut Nissan...

Dnešním dnem startuje program Budoucnost pod kontrolou japonské automobilové značky Nissan. Ta bude ode dneška poskytovat pro své vozy Qashqai, nový Juke a X- Trail unikátní balíček 10leté...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Emil Frey Select navýšil prodej o 19 %

Emil Frey Select navýšil prodej o 19 %

Program certifikovaných ojetých vozů Emil Frey Select zakončil svůj druhý rok působení na českém trhu celkovým meziročním růstem + 19 %. V roce 2019 se v rámci programů Emil Frey Select,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala loňské celoroční prodeje

Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala...

Letos plánuje prodat až 12 000 zánovních aut Více než dva měsíce před koncem roku se povedlo značce Mototechna, která se orientuje na prodej zánovních aut v České republice a na Slovensku,...