Snižování nákladů je nejdramatičtější a nejviditelnější částí revitalizačního plánu, nicméně pro Nissan budou z dlouhodobého pohledu důležitější investice do nových produktů, které přinesou větší podíl na trhu a zisk. V USA tak Nissan v roce 2002 uvede čtyři nové modely včetně sportovního kupé Z a ve stejný rok se v Japonsku představí nová Micra/Cube na společné platformě aliance Nissan – Renault pro Clio/ Twingo/ Micru a Cube. Do roku 2003 se kompletně obmění i celá modelová řada v Evropě a na trh tu nastoupí ještě malý vůz 4×4.
Snížení nákladů se dotkne tří hlavních sfér: Globálních nákupů, výroby a prodeje plus administrativních nákladů. Počet zaměstnanců celkově klesne o 21 000 především přirozenou cestou – odchodem do důchodu, ale i nárůstem zaměstnanosti na částečný úvazek nebo vyčleněním některých okrajových aktivit z firmy do samostatných externích subjektů.
Jedním z klíčových prvků dlouhodobých úspor je nová organizace nákupu, protože právě nákupy představují 60 % veškerých nákladů firmy. Místo dosavadního regionálního řešení bude zaveden výhodnější centrální globální nákup, což společnosti během tří let přinese pokles nákladů o 20 % a snížení počtu dodavatelů z dnešních 1145 na přibližně 600. Tato globalizace znamená zároveň zvýšení sériovosti, což přinese dodatečný zisk nejen dodavatelům, ale následně i samotnému Nissanu.
Významnou roli bude při snižování nákladů hrát nový program 3,3,3 (což jsou tři partneři – dodavatel, odběratel a konstruktér – spolupracující tři roky, ve třech regionech – Asie, Amerika a Evropa s Afrikou a Středním Východem). Tento program zapojí do vývoje nových vozů mnohem silněji přímo i dodavatele tak, aby výsledkem byl produkt obsahující to nejlepší z technologie a kvality, ale s minimálními náklady.
Revitalizační plán silně zasáhne také samotnou výrobu. Přestože továrny Nissan v Japonsku dosahují špičkové produktivity práce, disponují příliš velkou kapacitou, což s sebou nese vysoké fixní náklady. Nissan proto své japonské závody zredukuje a zjednoduší výrobní schéma, aby vytvořil maximálně štíhlou a flexibilní globální výrobní základnu. V Japonsku Nissan ročně vyrábí 1,28 miliónu automobilů, což ale reprezentuje jen 53 % výrobní kapacity. V březnu 2001 budou proto uzavřeny tři montážní závody – Murayama, Shatai Kyoto a Aichi Kikai Minato, a o rok později i dvě motorárny Kurihama Plants a Kyushu Engine Shop. Tím klesne výrobní kapacita na 1,65 mil. vozidel ročně, což odpovídá 82% vytíženosti kapacit. Je to sice bolestný krok, ale zbývajícím závodům zaručí budoucnost na úrovni světové špičky v produktivitě i efektivitě výroby.
Razantní zásah do výrobní struktury umožní Nissanu plně využít výhod snížení počtu produkovaných platforem – dosud se jich v sedmi továrnách vyrábí 24, zatímco v roce 2002 to má být už jen 15 platforem ve čtyřech továrnách a o dva roky později klesne počet používaných platforem až na 12. To přinese další zjednodušení výroby, racionalizaci logistiky a opět snížení nákladů.
Prodejní, režijní a administrativní náklady poklesnou o 20 % díky krácení bonusů a racionalizaci reklamy na celém světě. Společnost se promění ze současné multiregionální organizace na plně globální firmu a zcentralizuje i všechny finanční operace. Zároveň prověří své majetkové účasti v jiných firmách (v současnosti 1394 firem) a po vyhodnocení většinu z nich odprodá. Kromě toho proběhne prověrka veškerého firemního majetku, jehož stav by se podle předpokladů měl do roku 2002 snížit o 30 %. „Cílem je růst společnosti, ne její zmenšení. Tím se Nissan zbaví neproduktivního majetku a bude moci investovat více do základního programu – výroby automobilů.
Reorganizace výzkumu a vývoje přenese mnohem větší odpovědnost na regiony, silně podporované globální organizací. Velký důraz bude přitom kladen na spolupráci s dodavateli, jejichž těsnější zapojení už ve fázi vývoje znamená nejen snížení nákladů, ale i podstatné zkrácení doby mezi uvedením nového modelu na trh v Japonsku a v ostatních zemích světa.
Revitalizační plán, zpracovaný mezinárodním týmem 200 manažerů Nissanu, posílí podle Ghosna velmi úspěšně konkurenceschopnost na globálním trhu, kde je Nissan v alianci s Renaultem čtvrtým největším světovým výrobcem automobilů. „Musíme projít radikálním ozdravením, abychom byli ještě silnější,“ říká Carlos Ghosn.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií