Mimořádnou pozornost si tento vůz podle mého názoru plně zasluhuje. Renault Vel Satis na mě zapůsobil svým originálním a elegantním designem, který zároveň působí vznešeně i dynamicky.
Po pohodlném nastoupení jsem ocenil prostorný interiér vozu a vyšší posez s dokonalým přehledem. Samozřejmě i pohodlná elektricky nastavitelná sedadla, která mají dobré boční vedení a dvoudílná opěradla, jejichž individuálně elektricky nastavitelná horní a dolní část umožňuje zaujmout optimální pozici jak řidiči tak i spolujezdci. Klíček nahrazuje čipová karta, kterou stačí, když ponecháte v kapse a startujete pouze stisknutím tlačítka na přístrojové desce. Stisknutím stejného tlačítka motor též vypínáte. Po zařazení rychlosti se při rozjetí automaticky vůz odbrzdí a při vypnutí motoru zabrzdí.
Rozmístění všech sdělovačů a ovládačů je bezchybné a plně respektuje ergonomické požadavky, čímž minimalizuje odvádění pozornosti řidiče od vnější dopravní situace a zároveň mu usnadňuje bezpečné a pohodlné vedení vozu. K tomu i přispívá bohaté sériové bezpečnostní vybavení vozu: mimo jiné adaptabilní přední airbagy, boční airbagy vpředu a okenní airbagy vpředu i vzadu, palubní počítač, seřiditelný volant v obou směrech, variabilní posilovač řízení, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly, brzdový asistent, elektronický stabilizační systém ESP s protikluzovým systémem ASR, dešťový a světelný senzor, tempomat s omezovačem rychlosti a radarovým detektorem, který zajišťuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, systém kontroly tlaku v pneumatikách a parkovací senzor.
Testovaný Vel Satis ve výbavě středního stupně – privilége – byl vybaven se čtyřválcovým turbodieslem 2,2 dCi se šestnácti ventily o výkonu 110 kW při 4 000 ot/min a nejvyšším točivým momentem 320 Nm dosahovaným již při 1 750 ot/min. Výrobce udává maximální rychlost s tímto motorem 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekund. Motor má podle mého názoru dostatečný výkon i pro sportovní jízdu, díky i velmi vhodně odstupňované šestistupňové manuálně řazené převodovce. Už na třetí rychlostní stupeň dosáhne Vel Satis nejvyšší u nás povolenou rychlost na dálnici – 130 km. Motor ochotně zrychluje již od 1 750 ot/min. Na dálnici při zařazení šestého rychlostního stupně ukazuje otáčkoměr při rychlosti 130 km/h pouze 2 400 ot/min, do 4 750 ot/min, kdy jsou otáčky elektronicky omezeny, zbývá možnost zvýšit otáčky ještě o téměř 2 000 ot/min. Průměrnou kombinovanou spotřebu udávaná výrobce 7,1 litru nafty na 100 km. Během testu jsem docílil spotřebu o 0,2 l nižší, tj. 6,9 l. Jezdil jsem pouze se spolujezdcem a bez zavazadel, ale sportovním způsobem jízdy, zkoušel jsem brzdy atd. Podvozek i motor jsou velmi dobře odhlučněny, vně vozu je motor o málo hlučnější než motory benzinové. Konstrukce podvozku Vel Satisu nesporně významně přispívá k bezpečné jízdě i ve vyšších rychlostech. Vůz dobře drží stopu i při rychlejším projíždění zatáček a jeho naklánění není nadměrné.
Vel Satis je 486 cm dlouhý, se zpětnými zrcátky 218 cm široký a 158 cm vysoký. Jeho rozvor je 284 cm a objem zavazadlového prostoru 460 litrů.
Přes bohatou sériovou výbavu je cena testovaného Vel Satisu s motorem 2,2 dCi a šestistupňovou převodovkou ve výbavě privilége 1 120 000 Kč. Vzhledem k vlastnostem vozu a jeho výbavě ji pokládám za úměrnou. Další položky výbavy jako elektrická okna atd. nevyjmenovávám, protože u tak reprezentačního vozu jsou přirozenou výbavou. Samozřejmě, že i přes bohatou výbavu obsaženou v základní ceně je možnost doobjednat z 12 položek další příplatkovou výbavu. Uváděný model v nižší výbavě (expression ) stojí 940 000 Kč.
Pro informaci uvádím, že Vel Satis je možné objednat i s výkonnějším šestiválcovým motorem 3,0 dCi 24 V s výkonem 130kW a benzinovými motory 2,0 16V s výkonem 120 kW a nejvýkonnějším šestiválcovým motorem 3,5 V6 24 V s výkonem 177 kW. Ceny podle zvoleného motoru, převodovky a výbavy jsou v základu od 940 000 do 1 470 000 Kč.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií