Výrobní závod Oyak Renault v Burse v Turecku posiluje svou roli v mezinárodním rozvoji podniku výrobou nového modelu Mégane Sedan, který bude odtud vyvážen do 84 zemí světa.
V roce 1998 byla Bursa s modelem Mégane I Break prvním závodem Renaultu mimo západní Evropu zajišťujícím exkluzivní výrobu nového modelu. Tento závod rovněž sehrál hlavní úlohu při zavádění výroby modelu Thalia, která je v současnosti vyvážena do 40 zemí.
Závod v Burse, který je integrován ve výrobním systému Renaultu (SPR) svými standardy kvality a způsobem organizace, je první továrnou Renaultu mimo Evropu s výrobní kapacitou 162 000 vozidel ročně. Oyak-Renault věnoval 200 milionů eur na investice do průmyslové výroby modelu Mégane Sedan, což je rekordní částka ve srovnání s ostatními vyráběnými modely. Objem výroby má v roce 2004 překročit 700 vozidel denně ve dvousměnném provozu.
Díky přítomnosti v Turecku prostřednictvím průmyslového a obchodního partnerství se skupinou Oyak od roku 1969 Renault zaujal v prvním pololetí roku 1998 první místo na tureckém trhu. V roce 2003 Renault spěje k získání pozice leadera trhu osobních vozidel již 6. rok v řadě s tržním podílem 19,2 % na konci července 2003. Výroba modelu Mégane Sedan v Turecku přispívá k posílení pozice Renaultu na trhu, u kterého segment M1 představuje více než 40 % prodejů.
Závod v Burse odpovídá evropským standardům kvality a měřítkům průmyslové vyspělosti Renaultu a používá stejnou organizaci práce v rámci SPR: zjednodušené schéma výroby po modulech, synchronizované zásobování, aplikace nástrojů a postupů pro totální kvalitu, elementární pracovní jednotky (UET) a zkrácená hierarchická struktura (5 úrovní oproti dřívějším 7). V roce 1996 získaly karosářská-montážní a mechanická jednotka z Bursy certifikaci ISO 9001 (byla znovu potvrzena v roce 2002). Oyak-Renault je první výrobcem v Turecku s certifikací ISO 9001.
Renault se rovněž opírá o rozvinutou strukturu tureckých výrobců, kteří doprovázeli rozvoj podniku Oyak-Renault. Ti pracují v partnerství s více než padesáti subdodavateli mezinárodního formátu: Faurecia (sedadla), Bosch (brzdové systémy), Autoliv, Visteon (provedení interiérů). Kvalita a hustota této průmyslové struktury umožňuje závodu v Burse dosáhnout u modelu Mégane II míry integrace překračující 60 %.
Turecký automobilový trh od 80. let silně rostl, aby v roce 1993 překročil 440 000 osobních vozidel, všech značek dohromady. Potom byl natřikrát poznamenán ekonomickými krizemi: v roce 1994 a na konci roku 1998 a 2001. Tato poslední krize vedla ke snížení prodeje všech značek na 135 000 osobních vozidel z historicky nejvyššího objemu 456 000 vozů v roce 2000. V roce 2002 trh pokračoval v poklesu a nepřekonal ani laťku 95 000 osobních vozidel.
Turecko nabízí velký růstový potenciál vzhledem ke stále nízké míře motorizace – 67 vozidel na 1000 obyvatel a automobilový park pouze 4,6 milionu vozidel pro populaci čítající 67,8 milionu obyvatel. Turecko i přes vysokou míru inflace pohybující se kolem 40 % ročně nabízí velmi kvalifikovanou pracovní sílu, velký ekonomický potenciál a geografickou blízkost k Evropě.
Na tureckém trhu došlo ke značnému zvýšení počtu automobilových značek, kterých je dnes více než třicet. Konkurence se v poslední době zostřila s dovozem vozidel po vstupu Turecka do celní unie s Evropskou unií, čímž byly zrušeny celní zákony z 1. ledna 1996. Podíl dovážených vozidel tak v roce 2002 dosáhl 62,5 % oproti 57,9 % v roce 2001 a 54,7 % v roce 2000.
Lokálně vyráběný sortiment je doplněn dováženými modely. Po modelech Scénic, Scénic RX4, Clio II a Laguna II Renault v létě 2003 uvedl Mégane II s 5 dveřmi. Zbytek modelové řady Mégane II dorazí do Turecka během roku 2004. Nabídka Renaultu v Turecku, pokud jde o užitková vozidla, zahrnuje modely Kangoo Express a Master a bude doplněna novým modelem Trafic.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”