Při pohledu na Clio mě zaujalo především jeho celkové vyvážené vyřešení designu, od kompaktního až agresivního předku vozu přecházející přes čisté linie boku až po ostré zkosení střechy, které umožnilo zvětšení vnitřku vozu. Po usednutí za volant tohoto vozu, patřícího do třídy malých vozů, jsem byl překvapen poměrně velkým vnitřním prostorem, dobře tvarovanými pohodlnými sedadly a množstvím odkládacích prostor. Přirozeně jsem uvítal možnost výškového nastavení sedadla řidiče, výškového nastavení volantu a možnost lůžkové úpravy sedadel a vybavení Clia airbagem řidiče již v základní sériové výbavě vozu.
Palubní deska je nejen elegantní ale i ergonomicky dobře vyřešena: přístroje jsou umístěny v zorném poli řidiče a jejich sledování neodvádí nadměrně jeho pozornost od sledování provozu. Stejně vhodně jsou umístěny ovládače, i ovládání radia páčkami na volantu přispívá ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Zejména při jízdě v noci na mně však působilo rušivě osvětlení čísel na rychloměru a otáčkoměru červenou barvou, která pro mě zůstává stále barvou výstražnou. Podle dotazů u řady řidičů jsem však zjistil, že některým červené osvětlení nevadí, anebo mě sdělili, že o tom vůbec dosud nepřemýšleli.
Testované Clio bylo vybaveno čtyřválcovým šestnáctiventilovým benzinovým motorem 1.4, který dosahuje maximální výkon 98 k (72 kW) při 6000 ot./min. Tento motor s vícebodovým vstřikováním benzinu umožňuje Cliu zrychlení z 0 na 100 km/h za10,5 sekund a nejvyšší rychlost 186 km/h. Příznivá je i skutečnost, že maximální točivý moment 127 N.m dosahuje motor již při 3750 ot/min. I při nižších otáčkách motor dobře akceleruje. Tak i na pátou rychlost Clio při 2000 ot/min – rychlosti 67 km/h na rovině při předjíždění ochotně akceleruje, zrovna tak při stejných otáčkách při zařazení „čtyřky“ při 53 km/h zdolává bez snižování rychlosti stoupání, na kterém jsem u jiných vozů musel zpravidla řadit „trojku“. Samozřejmě, že akcelerace je výrazně vyšší při otáčkách okolo 3500, kdy motor na můj pokyn bez prodlevy prudce akceleroval a umožnil mě vždy bezpečné předjetí. S vozem jsem ujel nepatrně pod 1 000 km, z toho celou polovinu po městě – docílená celková průměrná spotřeba 6,7 litrů na 100 km vzhledem k dopravní situaci v Praze a dále s ohledem na to, že po dálnici jsem se snažil jet maximální povolenou rychlostí 130 km/h, se mi jeví jako poměrně nízká. Mám za to, že při hospodárnější jízdě lze docílit s Cliem kombinovanou spotřebu pod 6,5 l/100 km tj. nižší než udává výrobce. Ke snížení provozních nákladů přispívá i prodloužení termínu výměny oleje v motoru na 20 000 km.
K mé spokojenosti při jízdě s tímto malým vozem nesporně výrazně přispělo konstrukční řešení podvozku, který mně umožňoval plné využití výkonu motoru i v zatáčkách a na horších silnicích. Kladně jsem ocenil i utlumení přenosů nárazů a dobré utlumení hluku motoru. Účinnost brzd je velmi dobrá. Zejména při parkování ve městě jsem ocenil účinný posilovač řízení.
Základní výbava Clia limitované série MTV je opravdu bohatá, mimo již uvedené obsahuje mimo jiné účinné světlomety s dvojitou optikou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním v klíči, mlhové světlomety, elektrické ovládání skel předních dveří a autorádio.
Základní cena pětidveřového Renaultu Clio MTV s motorem 1.4 16V je 329 900 Kč, testovaného vozu s výbavou rozšířenou o metalízu (8 500 Kč) a litá kola (12 000 Kč) byla celkem 350 400 Kč. Základní cena pětidveřového Clia MTV s motorem 1.2 je 309 900 Kč. Třídveřová Clia oproti pětidveřovým jsou vždy o 10 000 Kč levnější. Samozřejmě, že i jak dealeři Renaultu tak i leasingové společnosti nabízejí různé slevy a výhody pro kupující – vzhledem k jejich častým změnám a časovém omezení – je neuvádím, ověřte si je proto přímo v prodejnách.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií