Se dvěma vozy C4 WRC a tradičními posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Marti vstupuje Citroën Sport do následující Norské rallye. Ta je na programu mistrovství světa pouhé čtyři dny od skončení Švédské rallye.
Rallye Norsko ve zkratce
Historicky 22. ročník, do roku 2006 pod názvem KNA Rally Finnskog Norway jako součást mistrovství Evropy. Od letoška poprvé v kalendáři světového šampionátu. Většina dění rallye se odehrává v Hamaru (28 000 obyvatel), důležitém městě regionu Hedmark, na břehu jezera Mjosa, největšího v celém Norsku (362 km2). Centrum rallye leží 127 km severně od hlavního města Oslo a 60 km jihovýchodně od Lillehammeru, olympijského města z roku 1994.
Program – slavnostní zahájení proběhlo včera – ve čtvrtek 15. února 20 hod. a finálové pódium neděle 18. února 15 hod. – se odehraje v Stortorget v centru Hamaru.
Trať je dlouhá 1 109,57 km, z toho je 355,99 km měřených v 18 rychlostních zkouškách na 13 různých trasách.
Shakedown – 3,71 km, proběhl včera – ve čtvrtek 15. února v Nydal, 9 km severně od asistenčního parku.
1. etapa – dnes v pátek 16. února: 479,96 km, z toho 143,10 km měřených v 8 RZ. Start ve Viking Ship v 6.50 hod. – RZ 1: ‚Loten 1‘ (30,03 km) – RZ 2: ‚Haslemoen‘ (11,92 km) – Asistence A ve Viking Ship (10 hod. / 30 min.) – RZ 3: ‚Loten 2‘ – RZ 4: ‚Grue‘ (14,37 km) – RZ 5: ‚Opaker‘ (14,64 km) – RZ 6: ‚Kongsvinger‘ (14,07 km) – RZ 7: ‚Finnskogen‘ (21,29 km) – RZ 8: ‚ Kirkenar‘ (6,75 km) – Asistence B (18.11 hod. / 45 min.) – Cíl kolem 21.30 hod.
2. etapa – zítra v sobotu 17. února: 341,45 km, z toho 115,79 km měřených v 6 RZ. Start Viking Ship v 6.50 hod., poté asistence C (6.50 hod. / 10 min.) – RZ 9: ‚Elverum 1‘ (44,28 km) – RZ 10: ‚Terningmoen‘ (12,71 km) – Seskupení Viking Ship (10.17 hod. / 10 min.) – Asistence D (10.27 hod. / 30 min.) – RZ 11: ‚Mountain 1‘ (24,36 km) – RZ 12: ‚Lillehammer‘ (5,98 km) – RZ 13: ‚Ringsaker 1‘ (27,31 km) – RZ 14: ‚Hamar 1‘ (1,15 km) – Asistence E (15.30 hod. / 45 min.) – Cíl kolem 19 hod.
3. etapa – neděle 18. února: 288,16 km, z toho 97,10 km měřených ve 4 RZ. Start Viking Ship v 6.50 hod., pak asistence F (6.50 hod. / 10 min.) – RZ 15: ‚Mountain 2‘ – RZ 16: ‚Ringsaker 2‘ – RZ 17: ‚Hamar 2‘ – Seskupení Viking Ship (10.25 hod. / 20 min.) – asistence G (10.35 hod. / 30 min.) – RZ 18: ‚Elverum 2‘ – Slavnostní ceremoniál 15 hod.
Na startu budou také tři vozy Citroën Xsara WRC. Dvě v barvách týmu OMV Kronos Citroën World Rally Team – posádky Manfred Stohl/Ilka Minor a Daniel Carlsson/Denis Giraudet. Daniel startoval v Norsku už loni a vypadl ve 12. ze 14. zkoušek. Třetí xsaru má posádka Gigi Galli/Giovanni Bernacchini v týmu PH Sport
Poprvé v kalendáři WRC se tak objevují hned dvě rallye, které se uskuteční v oblastech blízko polárního kruhu. Navíc obě dělí pouhých 250 kilometrů, jsou „spárované“, tedy první dvojička této sezony. Pro většinu účastníků je norský podnik velkou neznámou, startují bez větších zkušeností s místními podmínkami. To samozřejmě neplatí o lokálních pilotech, kteří bývají tradičně velice nebezpeční.
Oproti Švédské rallye jsou norské tratě užší, celkově pomalejší, ale s větším počtech technických pasáží. Zdejší krajina je také kopcovitější. Piloti se tak mohou těšit na strmá stoupání, náhorní plošiny i náhlá klesání v terénu kolem známého olympijského města Lillehammeru. Úplně jiný charakter mají tratě, které jsou vedeny kolem Kougsvingeru, ležícího jihovýchodně od Hamaru.
Jelikož je Norská rallye teprve prvním ročníkem v rámci mistrovství světa, většina týmů nevěděla, co má očekávat. Především kolik asi sněhu bude na trasách. Většina meteorologických předpovědí hovoří o nízkých teplotách a velkém množství sněhu a tedy i o vysokých bariérách kolem tras.
V lednu při Rallye Monte Carlo prokázal vůz C4 WRC své kvality a konkurenceschopnost na asfaltu, ve Švédsku naznačil, jaký má potenciál pro sníh a led.
Minulý víkend ve Švédsku také podtrhl důležitost správné volby pneumatik pro tento druh povrchu. Jeden z klíčových momentů pro Norsko je tak jasný – jak nejlépe využít pneumatik BFGoodrich se čtyřgramovými, wolframovými hroty. Právě ty umožňují pilotovi dělat s vozem to, co se mu umane navzdory extrémně kluzkému povrchu. Výběr těch správných pneumatik a odpovídajícího množství hřebů se odráží na dosahovaných časech. To je zásadní úkol pro Séba a celý tým Citroën Sport, na které vedle náročných podmínek čeká celý zástup lokálních pilotů, specialistů na zimní podmínky.
Dani Sordo nemá mnoho zkušeností právě s těmito podmínkami, tudíž neskrývá ani to, že se mnohem více těší na další pokračování sezony na jiných površích, než právě na Norsko a jeho sníh.
Guy Fréquelin: Pokračování nádherného souboje
Jak hodnotíte vystoupení C4 WRC při jeho prvním výletu na sníh?
„Séb a Daniel ukázali, že byli schopní úchvatného souboje s Marcusem Grönholmem na jeho oblíbeném povrchu. I přesto, že Séb musel první den ve Švédsku jet jako první a vymetat trať, bojoval s Marcusem vyrovnaně. Ano, víkend to byl velice pozitivní a ukázal nám, že naše nové auto je schopné konkurovat. V jednu chvíli jsme záměrně zvolili jiný druh pneumatik než náš největší rival ve snaze se mu odpoutat. Tento krok nám ale nevyšel.“
Myslíte, že v Norsku bude mít Sordo více šancí než ve Švédsku?
„Mohl by. Nižší rychlosti v porovnání se Švédskem by měly Danimu usnadnit život. Někteří místní borci znají podmínky a na ně si bude muset dát pozor. Charakter zatáčkovitých zkoušek by neměl bránit Sébovi a Marcusovi v tom, aby pokračovali v jejich krásném souboji, který začali už ve Švédsku.“
Švédsko a Norsko jsou prvním párem soutěží v letošním programu. Co to vlastně značí?
„Mít v kalendáři dvě rallye, které k sobě mají blízko geograficky a navíc na stejném povrchu, to nám umožňuje pokrýt jednu část sezony stejným týmem lidí. Musíme použít stejné auto jako ve Švédsku. A Norsko tak bude třetím podnikem v řadě pro stejný použitý motor, jak je nařízeno. Všechny soutěže tím směřují ke snížení nákladů.“
Loeb: Marcus bude hodně silný
Jak hodnotíte minulé vystoupení ve Švédsku?
„Velmi pozitivně. Náš C4 WRC se ukázal jako konkurenceschopný. To je pro nás klíčové poznání. Po Monte Carlu jsme viděli, že na asfaltu jsme výborní. Ve Švédsku jsme zjistili, že můžeme s Marcusem rovnocenně bojovat i na sněhu. Je to dobrá zpráva, že je vůz dobře připraven, což je povzbuzením pro zbytek sezony. Jednou jsme se sice netrefili do výběru pneumatik, ale tak už to chodí. Jindy jsme díky tomu jinou rallye vyhráli zase my. Ale máme v kapse osm bodů a to je dobré.“
Když se jede někde úplně poprvé, býváte tam většinou velmi silný. Znamená to zvýšení vašich šancí i pro Norsko?
„Většinou se mi na nových soutěžích daří, ale v čem bych vlastně měl mít teď výhodu? Opravdu nevím. Myslím, že Marcus i bratři Solbergové budou doma velmi silní. Klíčový bude dobrý rozpis.“
Chtěl byste Marcuse porazit právě v Norsku a přidat další vítězství do sbírky?
„Bylo by to krásné. Tratě jsou tu víc klikaté, takže uvidíme, jak nám budou vyhovovat. Pokud ano, je naším cílem vítězství.“
Sordo: Už aby byla šotolina
Máte za sebou pouze dvě soutěže na sněhu. Bude to stačit na úspěch v Norsku?
„Výhodou je, že se Švédsko a Norsko jedou hned za sebou, mohu tak bezprostředně využít získané zkušenosti. Ale určitě si nemyslím, že bych po třech dnech zkušeností ve Švédsku byl hned schopen jezdit o třídu lépe. Pořád se musím učit a mám co zlepšovat.“
Norsko je nové pro všechny. Je to pro vás výhoda?
„Výhoda by to byla, kdyby se jelo na jiném povrchu. Na sněhu pořád nemám tolik zkušeností na to, abych jich využil. Proti zkušeným jezdcům to bude těžké. Výhodou by snad pro nás mohlo být, že Norsko má víc zatáček a je i pomalejší než Švédsko.“
A váš cíl pro Norsko?
„Podobný jako pro Švédsko – dojet do cíle a absolvovat všechny zkoušky. Rád bych přidal nějaké body pro Citroën, ale hlavně už se těším na šotolinu, kde budu mít víc šancí.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”