Průměrný věk osobních automobilů v ČR

V ČR k 31.12.2003 bylo 5 061 491 motorových vozidel – jejich průměrné stáří 16 roků.

Osobních automobilů bylo v ČR k 31.12.2003 registrováno celkem 3 706 012 ks v průměrném věku 13,5 roku. Je to jen o 57 107 ks vozidel více než před rokem, průměrný věk se snížil o 0,23 roku (k 31.12.2000 činil průměrný věk parku osobních automobilů v ČR 13,51 roku, k 31.12.2001 pak 13,61 roku a k 31.12.2002 to bylo 13,72 roku). Po dvou letech „stárnutí“ bylo tedy sice zaznamenáno dílčí „omlazení“ vozového parku osobních automobilů, ale ke konci roku 2003 se průměrný věk osobních automobilů dostal pouze zpět na úroveň konce roku 2000.


Z upřesněných údajů o domácích prodejích a dovozech osobních automobilů vyplynulo, že od počátku roku 1993 do konce roku 2003 bylo na území České republiky prodáno nových a dovezeno ojetých ze zahraničí celkem 2 847 948 ks osobních automobilů. Z tohoto počtu bylo 28,9 % (to je 824 117 ks) nových z domácí produkce, 23,9 % (680 284 ks) nových z dovozu a 47,2 % (1 343 547 ks) dovezených ojetých (z toho zhruba 300 000 ks neprošlo procesem schválení do provozu v ČR). To tedy znamená, že z celkového počtu 3 706 012 osobních automobilů registrovaných v ČR (stav k 31.12.2003) bylo teoreticky v uvedeném období obměněno nejméně 70 % celkového parku osobních aut, neboť celá řada oficiálně nepřihlášených vozidel byla zřejmě do provozu v ČR uvedena jiným způsobem.


Výše uvedené sumarizaci odpovídají téměř přesně i údaje za rok 2003. Do ČR bylo dovezeno více než 145 000 ks ojetých osobních vozidel a „první přihlášení“ do provozu v ČR bylo evidenčně podchyceno u 115 894 ks ojetin. To znamená, že v roce 2003 opět cca 30 000 ks dovezených ojetin (to je více než 20 %) nebylo přihlášeno do provozu v ČR.


Z pohledu průměrného věku vozidel v dalších kategoriích vozidel se jako vážná jeví situace především u autobusů a speciálních vozidel. Průměrný věk celkem 20 627 ks registrovaných autobusů přesahuje 14 let (14,09 roku). U speciálních vozidel pro údržbu silnic, svoz odpadu či jiná komunální, jeřábová apod., kterých je registrováno 58 649 ks, činí průměrné stáří dokonce 19,3 roku. Věk nákladních vozidel kategorie N2 a N3 (celkem 109 616 ks) se pohybuje mezi 15 a 16 roky. Průměrné stáří u registrovaných motocyklů přesahuje 31 let (v registru vedeno 751 974 ks). Stáří kolových traktorů (132 354 ks) je vyšší než 25 let. V průměru nejstarší skupinou motorových vozidel jsou pásové traktory (věk činí více jak 45 roků, v registru je jich vedeno 498 ks). Přívěsy a návěsy všech kategorií (celkem 767 758 ks) jsou v průměrném věku 18 roků.


Naopak příznivější situace, daná vyšší obměnou vozového parku v uplynulých letech, je v kategorii nákladních vozidel kat. N1 (228 646 ks, průměrný věk je 7,66 roku) a návěsových tahačů (24 168 ks, průměrný věk činí 8,12 roku).


Údaje poskytl Svaz automobilového průmyslu ČR..

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...