Ze studie společnosti CC-Holding*, největšího nezávislého poskytovatele financí pro nákup automobilů v Německu, vyplývá, že v loňském roce poklesl zájem Němců o nákup aut. Počet nově registrovaných vozidel v roce 2001 poklesl oproti roku 2000 o 2,7 %. Stalo se tak v důsledku celoevropské hospodářské recese zasahující i automobilový průmysl. Klesající poptávku po automobilech lze nadále očekávat i v roce 2002 a to jak u fyzických osob, tak u podnikatelů. Ve srovnání s Českou republikou jde o opačný trend, v ČR došlo k nárůstu o 2,8 %.
V roce 2001 dosáhl leasing automobilů na německém trhu celkového objemu 32,3 miliard DM – tedy 40,9 % všech leasingových operací. Tento poměr odpovídá i vývoji na českém leasingovém trhu, kde leasing automobilů tvoří 44,5 % celkového objemu leasingu.
Německý trh financování automobilů má však oproti českému trhu některá svá specifika. Soukromé osoby nefinancují auta prostřednictvím leasingu, ale především spotřebitelskými úvěry jednotlivých bank, které jsou klientům dostupnější (44 % fyzických osob využívá plného či částečného financování bankou). Největší podíl na trhu mají banky výrobců automobilů (55 – 63 %), po nich následují vlastní banky prodejců aut a velké nezávislé banky jako CC-Bank/AKB-Bank. Naopak leasing je nejběžnějším typem financování aut pro německé podnikatele (38 % podnikatelů kupuje vůz na leasing), pro které však není tak daňově výhodný jako pro ty české. Leasing často poskytují dceřiné společnosti velkých bank (např. CC-Leasing).
V ČR bylo na leasing nakoupeno 52 % všech vozů. V leasingu nových vozů převládají podnikatelé (66 %), u ojetých vozů jsou to naopak soukromé osoby (73 %). „Máme signály, že mezi občany roste zájem i o částečné financování nákupu nového či ojetého vozu prostřednictvím spotřebitelského úvěru, podobně jako je tomu v Německu, i když leasing stále převládá,“ říká Jiří Štegl, obchodní ředitel CCB-Leasing, české dceřiné společnosti CC-Holdingu.