Český trh s ojetinami registruje zajímavý trend.
Naprostá většina zákazníků autobazarů upřednostňuje
– detailní informace o vozidle a jasnou servisní historii před lákavou cenou. Například až 90 % všech zájemců o ojetinu požaduje po prodejci doklad o prověření vozu. Vyplývá to z interní analýzy, kterou udělala společnost Auto ESA na vzorku 750 zákazníků.
Pavel Foltýn z Auto ESA říká:
„Český zákazník je dnes již velmi dobře informován a chápe, že je velký rozdíl mezi ojetým vozem z autopůjčovny a vozem po obchodním manažerovi, i když mají obě vozidla stejný kilometrový nájezd.“ Podle Foltýna proto klienti nejčastěji požadují informaci o servisní historii, dále zda vozidlo není evidováno jako odcizené, zda není vedeno v Centrální evidenci exekucí, nebo jestli není zastaveno ve prospěch některé úvěrové společnosti. Prověření stavu ujetých kilometrů požaduje 57 % dotázaných, což v žebříčku znamená překvapivou pátou příčku.
Podle Foltýna jde o model, který kopíruje trend obvyklý v západní Evropě
Tamní zákazníci autobazarů totiž jednoznačně odmítají nákup vozu bez jasné servisní historie nebo garance právního původu. „Pochopitelně, ojetý vůz se kupuje především kvůli ekonomickému hledisku, ale současní čeští zákazníci jsou velmi nároční a v autobazaru poptávají stejné služby jako u prodejce nových vozidel,“ popisuje vývoj trhu s ojetinami Foltýn.
Foltýn také upozorňuje na zajímavou skutečnost:
„Denně odmítáme vykoupit až 50 vozidel kvůli špatnému technickému stavu nebo nejasnému právnímu původu. Ročně se tak jedná až o 15 tisíc odmítnutých vozidel.“ Podle Foltýna je pravděpodobné, že tyto vozy mohou skončit v soukromé inzerci, kde se je jejich majitelé snaží prodat za zdánlivě výhodnou cenu. Naopak za vozy s jasnou historií jsou zákazníci ochotni zaplatit odpovídající cenu. Koupí takového vozu totiž získávají jistotu, že je nepřekvapí žádné nenadále výdaje na opravu nebo třeba exekutor, který jim zabaví vozidlo, protože původní majitel vozu je v exekuci.