V úterý a ve středu proběhly na frankfurtském autosalonu novinářské dny, na které se akreditovalo přes deset tisíc novinářů z celého světa. V úterý probíhalo zhruba do dvou hodin vše podle plánu, poté se však jako lavina rozšířila zpráva o teroristických útocích v USA. V tu chvíli šel zájem o automobily prakticky stranou a stánky s televizními obrazovkami byly doslova v obležení.
Druhý den už probíhal autosalon v komorním prostředí, žádné doprovodné programy, žádná hudba i tiskové konference byly zrušeny. Také plánované slavnostní zahájení, které mělo proběhnout ve čtvrtek za přítomnosti kancléře Gerharda Schrödera bylo odřeknuto. Zrak nejednoho žurnalisty se upínal ke špičatému mrakodrapu, stojícího prakticky na výstavišti a nikdo si nechtěl připustit myšlenku, co kdyby …..
Ale zpátky k příjemnějším věcem – automobilům. Obsáhnout všechny novinky do jednoho článku by ani nemělo smysl. Zatím proto vynecháme modely, o kterých jsme vás již informovali včetně fotografií (Ford Fiesta, Opel Combo, BMW 7, Citroën C3, VW Polo, Mercedes Benz Vaneo a SL atd.) v minulých dnech. Dnes podle abecedního pořádku představíme několik modelů nových osobních automobilů či studií, k dalším se budeme průběžně vracet. Berte proto dnešní materiál jako takovou malou pozvánku na autosalon, který můžete do neděle 23. září navštívit. Za vstupenku zaplatíte 25 marek, o víkendu 30 marek. Vstupné po 16. hodině činí 15 DM. Otevřeno je od 9 do 20 hodin, o víkendu do 18.30 h.
Po delší době bylo tentokrát rušno na stánku značky Citroën a to především kvůli malému modelu C3. S ním kontrastovalo pak velké kombi C5 postavené ve spolupráci s firmou Carlsson a také studie víceúčelového vozu pro volný čas C-Crosser. Elektricky ovládanou zadní stěnou a střechou, které se ukryjí v podlaze, lze tak vůz přestavět na pikap. Největší zajímavostí je však zřejmě řízení, které si díky technologii „drive by wire“ může řidič umístit vlevo, uprostřed nebo vpravo, případně řízení může převzít spolujezdec. Studie, která se bohužel nedostane do výroby, nemá pedály a všechny ovládací prvky jsou řízeny z volantu. Nechybí pohon ani řízení všech kol, či pérování Hydroaktiv 3.
Ford potěšil návštěvníky novou Fiestou, která svými líbivými tvary patřila k ozdobám autosalonu. Ovšem Ford nevystavil pouze sériové automobily, ale také třeba Ford Fusion, studii kompaktního městského vozu ukrývající pod svou kapotou revoluční technologii budoucnosti. A tou je přeplňovaný zážehový tříválec 1.1 s přímým vstřikem. Ford tak přenesl princip přímého vstřikování z dieselu na benzín. Jen 100 kg těžký motor DISI disponuje výkonem 81 kW (110 k) a točivým momentem 160 N.m při 1800 až 4500 otáčkách za minutu. Aktivní navigační systém najde např. volné místo k zaparkování (jestli pak by si dokázal poradit s přeplněnými ulicemi pražských sídlišť?), objede „zácpy“ a najde laciné benzinové pumpy.
Světovou novinkou firmy Honda byla první vznětová pohonná jednotka tohoto japonského výrobce vyvinutá ve spolupráci s Isuzu a vyráběná v Polsku. Vznětový čtyřválec 1.7 CTDI se čtyřventilovou technikou má výkon 81 kW (110 k) a točivý moment 220 N.m při 1800 otáčkách. Objeví se v modelech Civic 3D a 5D. Sportovně založené řidiče potěšila nejsilnější varianta třídveřového modelu Civic Type R o výkonu 147 kW (200 k) a rychlostí 235 km/h. K nové Hondě Jazz se vrátíme samostatným článkem.
Designerská studie exkluzivního a emocionálního čtyřdveřového vozu Jaguar R Coupe si vzala za vzor klasické modely z 50. a 60. let. Jejím smyslem je vyzkoušet nové myšlenky a přenést je v příštích letech do normálních vozů. R-Coupé se proto ve výrobě nikdy neobjeví, na rozdíl od některých prvků. Britský výrobce si také chce vyzkoušet reakce publika. Interiér se vyznačuje kombinací dřeva (přístrojová deska), kůže (sedadla) a leštěných kovových prvků. K high-tech patří mj. řazení ve stylu F1 či hlasem řízený komunikační systém.
KIA prezentovala koncepční studii víceúčelového vozu na podvozkové skupině KIA Carrens. K.ACV-KIA Advanced Concept Van v sobě kombinuje prvky sedanu, kombi a velkoprostorového vozu. Exteriér je přizpůsoben požadavkům evropských zákazníků. S výškově nastavitelným podvozkem lze jezdit také po šotolinových cestách nebo v lehkém terénu. Tři řady sedadel lze variabilně uspořádat, přičemž otočením poslední řady se zvětší zavazadlový prostor a zároveň zvýší bezpečnost cestujících.
Luxusní sportovní 2+2místné kupé MG X80 s karosérií z lehkého kovu spojenou s podvozkem z ocelových rámů předvedl MG Rover Group. Vidlicový zážehový osmiválec 4.6 o výkonu 191 kW (260 k) až 283 kW (385 k) podle provedení, pohání zadní kola. V roce 2003 se má na trhu objevit ještě roadster hardtop a kupé o výkonu 368 kW (500 k).
Hned tři světové premiéry si připravil pro Frankfurt Nissan. Už na jaře příštího roku vyjede Primera třetí generace a to jako čtyřdveřový sedan nebo kombi. O šest měsíců později se mohou zákazníci těšit na pětidveřovou verzi se splývavou zádí a velkou zadní stěnou. K dispozici budou tři zážehové čtyřválce 1.6, 1.8 a 2.0 (v kombinaci se šestistupňovou převodovkou a samočinnou M6 CVT) a turbodiesel 2.2 se vstřikováním common-rail. Z konceptu třídveřového čtyřmístného vozu mm.e by měla vyjít nová generace oblíbené Micry. Už dnes můžeme však prohlásit, že se nám opravdu líbí. Nabízí hodně pokrokových technologií jako je třeba soustředění internetu, komunikace, navigace, klimatizace a audiosystému do jednoho centrálního displeje obsluhovaného dvěma tlačítky na volantu. Lahůdku pro příznivce off-roadů, studii Crossbow, si schováme na příště.
Saab 9X lze klasifikovat jako dvoumístný sportovní multidynamický automobil spojující v sobě vlastnosti kupé, roadsteru, kombi i pikapu. Jeho třílitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu ..kW (300 k) a točivém momentu 410 N.m pohání všechna čtyři kola, zatím ve výrobě není.
Dlouho očekávaná nové generace vozů Toyota Corolla se objevila hned v pěti provedeních – klasický sedan, tří- a pětidveřový model, Verso, kombi a T-Sport. Ty budou kombinovány se zážehovými motory 1.4 (…kW/97 k), 1.6 (81 kW/110 k) a 1.8 (99 kW/135 k nebo 141 kW/192 k) a dvěma vznětovými čtyřválci 2.0 o výkonu 66 kW/90 k a 81 kW/110 k. Stejně jako Peugoet 307 a Honda Civic 5D povyrostla Corolla také do výšky, čímž se zvětšil prostor pro cestující. Pětidvěřové Verso nabízí při stejné délce jako třídveřo větší variabilitu uspořádání sedadel, větší „kufr“ a lepší výhled.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií