Pražský Veteran Car Club pořádá každoročně vzpomínkovou jízdu na počest slavného závodu 1000 mil československých z první poloviny třicátých let. Tehdy se jezdilo na trase Praha – Bratislava – Praha – Bratislava – Praha. Někteří jezdci dosahovali za normálního provozu průměrné rychlosti 100 km/h.
Šestatřicátý ročník o pohár Jiřího Kristiána Lobkowicze se uskutečnil minulou sobotu se startem a cílem na Nové Rabyni u Slapské přehrady. Na start se dostavila takřka stovka historických vozidel z let 1921 (Tatra T) až 1982 (Chevrolet Corvette).
Velice pestré přehlídce vévodil mohutný sportovní kabriolet Tatra 80 z roku 1932. Pod kapotou se ukrýval vodou chlazený šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 120 koní. Na sto kilometrů spotřeboval mezi 25 až 35 litry paliva. Tyto automobily, kterých bylo vyrobeno jen 22 kusů ve čtyřech různých provedeních, si kupovali hlavně státníci, průmyslníci nebo šlechta. Jen pro představu,
v roce 1932 stál 195 000 Kč, přičemž malý rodinný domek postavený na klíč přišel na 50 000 Kč. V roce 1994 byl automobil zakoupen v technickém muzeu v Sinsheimu a po jedenáctileté renovaci se letos podruhé narodil. Dnes patří k nejcennějším a nejdražším českým veteránům.
Z čerstvě zrenovovaných automobilů budil pozornost Chevrolet typ AC, vyrobený v roce 1928 v montážním závodě v Berlíně. Řadový kapalinou chlazený šestiválec 3,2 litru poskytoval výkon 52 koní, což zaručovalo vozu rychlost 95 km/h.
Zaujaly rovněž také Praga Mignon a Škoda Popular Monte Carlo nebo nejslabší užitková zetka – osmnáctka známého veteránisty Jana Egidyho.
Milovníky rychlých vozidel zase potěšil nesmrtelný a stále krásný Renault Alpine nebo celá řada Triumphů či závodní dvoumístný Wikov 1500 Sport z roku 1926. Nad tím vším dohlížely dvě policejní Simcy Dauphine.
Na fotografiích zleva Renault Alpina a Wikov 1500 Sport>
Trasa Pražské rallye vedla přes Neveklov na letiště do Nesvačil u Benešova, kde posádky setkaly s účastníky motocyklové Fiva World Motorcycle Rally. Účastníci obou akcí si tak mohli navzájem prohlédnout historické stroje. Všechny přítomné pak ještě potěšila výstavka historických letadel.
Bohužel ani k jedné jízdě nebyla k dispozici startovní listina s popisem tratě. Jako by pořadatelé neměli zájem o propagaci svých akcí. A to je jistě škoda, protože řada návštěvníků by se o vozidlech dozvěděla alespoň základní informace. Často jsme byli svědky, jak se diváci dohadovali o jaký stroj se jedná, o roku výroby ani nemluvě.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas