Populární závod historických automobilů a motocyklů do vrchu Zbraslav – Jíloviště se uskuteční opět ve svém tradičním termínu, tedy již tuto sobotu 3. září

Pohled do seznamu přihlášených slibuje pěknou podívanou, záleží jen na počasí, ale předpověď vypadá slibně.

Fotografie „Zbraslav“ v roce 2015: 

1zbraslav2015a899

1zbraslav2015b899

1zbraslav2015c899

První ročník„Zbraslav“  se uskutečnil 25. března 1908

– na závěr Pražského autosalonu, který probíhal v Průmyslovém paláci. Hned napoprvé se závodu, jenž byl připraven během šesti týdnů, zúčastnilo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Kategorii automobilů vyhrál německý jezdec Carl Jörns s osmilitrovým vozem Opel průměrnou rychlostí 86 km/h.

Pro malý zájem v letech 1909 a 1910 se repríza konala až za tři roky a přinesla úspěch automobilům Laurin&Klement, když ing. Otto Hieronimus překonal s typem FCR o výkonu 100 k o 10 sekund Jörnsův rekord. V dalším ročníku v roce 1913 zopakoval Jörns své vítězství, tentokrát však s menší průměrnou rychlostí, přičemž trať byla o dvě stě metrů zkrácena. Poslední ročník před první světovou válkou byl ve znamení spanilé jízdy Němce Hörnera, který na voze mohutném voze Benz o výkonu 200 k už začal ohrožovat hranici 100 km/h.

Poté nastala opět pauza až do roku 1921

– a od té doby (kromě 1928, kdy se opravovala silnice) se závod pořádal pravidelně do roku 1931. Jako první pokořil magický průměr 100 km/h Salzer s Mercedesem (104,2 km/h) v roce 1924 a třetím vítězstvím se zapsal do listiny nejúspěšnějších jezdců. Popularita závodu rok od roku stoupala, o čemž svědčí rok 1925, kdy zvítězil „božský“ Divo s vozem Delage a poprvé na Zbraslavi startovali Eliška Junková (vyhrála kategorii do 2 litrů) a slavný Rudolf Caracciola (první v kategorii závodních vozů). Rok nato provázel závod silný déšť a velice obtížné podmínky, s nimiž se nejlépe vypořádala Eliška Junková, která i přes nepřízeň počasí dosáhla s Bugatti průměru 103 km/h.

Největší rozkvět prožívala Zbraslav ve třicátých letech, kdy byl závod zařazen do Mistrovství Evropy a na souboje „krále vrchů“ Hanse Stucka s Rudim Caracciolou (na snímku) se chodily dívat desetitisíce diváků, v roce 1930 jich dorazilo dokonce sto tisíc – na kolech, pěšky, auty, vlakem i parníky.

V posledním závodě, který se jel 31. května 1931

– startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL, jenž existoval pouze v šesti exemplářích. Na slavného Rudi Caracciolu však nestačil. Ten dojel na Jíloviště se sportovní verzí SSKL  o 11 setin sekundy rychleji a jeho rekordní čas 2:42,7 minuty, což představovalo průměr 123,8 km/h, už nebyl nikdy překonán. Třetí místo tehdy vybojoval von Morgen na Bugatti před Jiřím Kristiánem Lobkowiczem rovněž s Bugatti. Potom bylo ještě několik dalších pokusů o obnovení slávy závodu, ale bohužel ani jeden se nezdařil a teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkových jízd na části původní tratě. Letošní se uskuteční již 49. ročník vzpomínkového závodu O pohár Elišky Junkové.

Stejně jako vloni je jízda pravidelnosti vypsána

– pro automobily a motocykly, vyrobené do roku 1939, z mladších se mohou zúčastnit jen unikátní vozidla.

Nejstarším ze stovky automobilů je Renault VI-a, ročník 1905 pana Michala Pomahače, dále Ford T (1911) a Buick MC Laughlin (1916). Ze zajímavých automobilů vybíráme například Duesenberg Model J Murphy, Bentley Blower, Rolls Royce Phantom I. York, Tatra 77, Voisin C3L, Hispano Suiza, Walter Super 6, Rolls Royce Boat Tail Speedster, Lagonda 2litre a především dvanáct vozů značky Bugatti nejrůznějších typů. Chybět nebudou ani formule 3 nebo MTX 1-01 či závodní speciály jako Aero Minor Sport, Škoda 1100 Sport, Ford Rajo, MG atd.

V sobotu 3.září od 9 hodin

– proběhne na zbraslavském náměstí výstava automobilů, od 13 hodin jsou na programu dvě jízdy pravidelnosti po části původní tratě, čtyři kilometry dlouhé s deseti zatáčkami směrem na Baně.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...