Pohled do seznamu přihlášených slibuje pěknou podívanou, záleží jen na počasí, ale předpověď vypadá slibně.
Fotografie „Zbraslav“ v roce 2015:
První ročník„Zbraslav“ se uskutečnil 25. března 1908
– na závěr Pražského autosalonu, který probíhal v Průmyslovém paláci. Hned napoprvé se závodu, jenž byl připraven během šesti týdnů, zúčastnilo dvacet motocyklů a patnáct automobilů. Kategorii automobilů vyhrál německý jezdec Carl Jörns s osmilitrovým vozem Opel průměrnou rychlostí 86 km/h.
Pro malý zájem v letech 1909 a 1910 se repríza konala až za tři roky a přinesla úspěch automobilům Laurin&Klement, když ing. Otto Hieronimus překonal s typem FCR o výkonu 100 k o 10 sekund Jörnsův rekord. V dalším ročníku v roce 1913 zopakoval Jörns své vítězství, tentokrát však s menší průměrnou rychlostí, přičemž trať byla o dvě stě metrů zkrácena. Poslední ročník před první světovou válkou byl ve znamení spanilé jízdy Němce Hörnera, který na voze mohutném voze Benz o výkonu 200 k už začal ohrožovat hranici 100 km/h.
Poté nastala opět pauza až do roku 1921
– a od té doby (kromě 1928, kdy se opravovala silnice) se závod pořádal pravidelně do roku 1931. Jako první pokořil magický průměr 100 km/h Salzer s Mercedesem (104,2 km/h) v roce 1924 a třetím vítězstvím se zapsal do listiny nejúspěšnějších jezdců. Popularita závodu rok od roku stoupala, o čemž svědčí rok 1925, kdy zvítězil „božský“ Divo s vozem Delage a poprvé na Zbraslavi startovali Eliška Junková (vyhrála kategorii do 2 litrů) a slavný Rudolf Caracciola (první v kategorii závodních vozů). Rok nato provázel závod silný déšť a velice obtížné podmínky, s nimiž se nejlépe vypořádala Eliška Junková, která i přes nepřízeň počasí dosáhla s Bugatti průměru 103 km/h.
Největší rozkvět prožívala Zbraslav ve třicátých letech, kdy byl závod zařazen do Mistrovství Evropy a na souboje „krále vrchů“ Hanse Stucka s Rudim Caracciolou (na snímku) se chodily dívat desetitisíce diváků, v roce 1930 jich dorazilo dokonce sto tisíc – na kolech, pěšky, auty, vlakem i parníky.
V posledním závodě, který se jel 31. května 1931
– startoval Hans Stuck se závodním šestiválcem Mercedes SSKL, jenž existoval pouze v šesti exemplářích. Na slavného Rudi Caracciolu však nestačil. Ten dojel na Jíloviště se sportovní verzí SSKL o 11 setin sekundy rychleji a jeho rekordní čas 2:42,7 minuty, což představovalo průměr 123,8 km/h, už nebyl nikdy překonán. Třetí místo tehdy vybojoval von Morgen na Bugatti před Jiřím Kristiánem Lobkowiczem rovněž s Bugatti. Potom bylo ještě několik dalších pokusů o obnovení slávy závodu, ale bohužel ani jeden se nezdařil a teprve v roce 1969 založil pražský Veteran Car Club tradici vzpomínkových jízd na části původní tratě. Letošní se uskuteční již 49. ročník vzpomínkového závodu O pohár Elišky Junkové.
Stejně jako vloni je jízda pravidelnosti vypsána
– pro automobily a motocykly, vyrobené do roku 1939, z mladších se mohou zúčastnit jen unikátní vozidla.
Nejstarším ze stovky automobilů je Renault VI-a, ročník 1905 pana Michala Pomahače, dále Ford T (1911) a Buick MC Laughlin (1916). Ze zajímavých automobilů vybíráme například Duesenberg Model J Murphy, Bentley Blower, Rolls Royce Phantom I. York, Tatra 77, Voisin C3L, Hispano Suiza, Walter Super 6, Rolls Royce Boat Tail Speedster, Lagonda 2litre a především dvanáct vozů značky Bugatti nejrůznějších typů. Chybět nebudou ani formule 3 nebo MTX 1-01 či závodní speciály jako Aero Minor Sport, Škoda 1100 Sport, Ford Rajo, MG atd.
V sobotu 3.září od 9 hodin
– proběhne na zbraslavském náměstí výstava automobilů, od 13 hodin jsou na programu dvě jízdy pravidelnosti po části původní tratě, čtyři kilometry dlouhé s deseti zatáčkami směrem na Baně.