Potvrzují to čísla Sauto.cz, největšího českého serveru s ojetými i novými vozy.
Podíl SUV v nabídce ojetých vozů zde meziročně stoupl o téměř 2 %
Zatímco na konci roku 2015 činil 7,5 %, o rok později to již bylo 9,4 %. Trend v ojetých vozech tak jde ruku v ruce s popularitu SUV mezi vozy novými – čeští motorističtí novináři společně s voliteli z řad veřejnosti letos poslali mezi pětici finalistů ankety Auto roku hned tři zástupce z kategorie SUV: Škodu Kodiaq, Volkswagen Tiguan a Seat Ateca.
„Přestože vozy typu SUV představují na našem portálu téměř deset procent inzerátů, stále to nestačí a zájem o ně je ještě vyšší. Z celkového počtu inzerátů zobrazených lidmi, kteří u nás hledají ojetý vůz, představují SUV skoro patnáct procent,“ vysvětluje Michal Zadák, manažer serveru Sauto.cz.
Počty a podíly jednotlivých kategorií osobních vozů v nabídce Sauto.cz
Druh vozu, počet inzerátů, % inzerce
Kombi
73 848
33,5%
Hatchback
63 706
28,9%
Sedan/Limuzína
23 334
10,6%
MPV
21 695
9,8%
SUV
20 709
9,4%
Liftback
5 833
2,6%
Kupé
4 386
2,0%
Kabriolet
2 401
1,1%
Terénní
2 151
1,0%
Pick-up
1 212
0,5%
VAN
1 099
0,5%
Roadster
230
0,1%
CUV
93
0,0%
TOTAL:
220 697
100,0%
* údaje za 11/2016-1/2017
Trh s ojetými SUV vozy má podle Zadáka velký prostor dále růst
V příštích letech totiž začnou do nabídky ojetých vozů přicházet nové modely, včetně těch, které jsou dnes mezi finalisty Auta roku. Dva z nich zásadním způsobem rozšíří trh – o první velké SUV se značkou Škoda na kapotě bude podle většiny prognóz enormní zájem, Seat Ateca je také první SUV této značky a bude konkurovat především levnějším asijským autům. O dalším růstu napovídá i paralela se sousedním Německem. Pohled na velké inzertní portály v této zemi ukazuje, že zde SUV vozy představují zhruba 15 % celkové nabídky.
Michal Zadák vysvětluje:
„SUV jsou segmentem ojetých vozů, který poroste i v dalších letech. Zatím vše nasvědčuje, že stoupat bude jak nabídka, tak poptávka. Pokud tento trend vydrží, pak si tato auta budou velmi dobře držet cenu.“ Kromě toho současná čísla ukazují, že vůz SUV lze také poměrně rychle prodat. Během relativně krátkého sledovaného období tří měsíců od listopadu 2016 do ledna 2017 bylo například z vozů Škoda Yeti v nabídce Sauto.cz prodáno 56,2 procenta, vozů VW Tiguan se prodalo 58,6 procenta a rekordmanem byl Hyundai Santa Fe – těch se prodalo 62,1 procenta, tedy 409 z celkových 659 vozů v nabídce.
Nejúspěšnější modely SUV podle zájmu kupujících
Značka Model
Neprodáno
Prodáno
Počet nabídek
Úspěšnost prodeje
Hyundai Santa Fe
250
409
659
62,1%
KIA Sportage
344
547
891
61,4%
Mercedes-Benz Třídy M
272
412
684
60,2%
Volkswagen Tiguan
244
345
589
58,6%
Volkswagen Touareg
294
410
704
58,2%
Škoda Yeti
582
746
1328
56,2%
Audi Q7
267
328
595
55,1%
BMW X5
601
589
1190
49,5%
BMW X6
344
230
574
40,1%
Honda CR-V
640
382
1022
37,4%
* údaje za 11/2016-1/2017
Fakt, že SUV jsou v kurzu
– dokládá i to, že lidé nabízejí a kupují stále novější vozy. 51 procent SUV v nabídce Sauto.cz na přelomu roku 2016 a 2017 mělo stáří do 5 let a 34,6 procent bylo dokonce mladší než dva roky. To je výrazný posun proti konci roku 2015, kdy do pěti let stáří bylo v nabídce jen 36 procent vozů a do dvou let pouze 16 procent. Nejlépe se nicméně stále prodávají starší vozy.
Prodejnost dle stáří
Počet inzerátů
Prodáno
Úspěšnost prodeje
Poměr nabídky
do 2 let
6 174
2 441
39,5%
34,6%
3 až 5 let
2 925
1 583
54,1%
16,4%
6 až 10 let
5 636
3 517
62,4%
31,6%
11 až 15 let
2 633
1 625
61,7%
14,8%
více jak 15 let
453
272
60,0%
2,5%
TOTAL:
17 821
nespecifikováno
2 888
* údaje za 11/2016-1/2017
Značky a modely
V ČR mezi nabízenými SUV ojetinami dlouhodobě vládne značka BMW. V inzerátech na prodej ojetých SUV je vozů z této bavorské automobilky nejvíc – na přelomu roku 2016 a 2017 to bylo 2 527 vozů a tedy 12,2 % nabídky. Tato značka je zároveň nejhledanější – lidé hledali SUV značky BMW v devíti procentech případů. Za BMW následují značky Hyundai, Kia a Škoda. „Lze předpokládat, že během krátké doby se však Škoda dostane na přední pozice, protože k dosavadnímu jednomu modelu Yeti nabídne druhý model,“ říká Michal Zadák.
Značka
Poměr značek v nabídce
BMW
12,2%
Hyundai
8,3%
Kia
6,5%
Škoda
6,4%
* údaje za 11/2016-1/2017
Nejhledanější značky SUV
1. BMW (9 %)
2. Hyundai (7 %)
3. VW (7 %)
4. Mercedes-Benz (6 %)
5. Kia (6 %)
6. Škoda (5 %)
* údaje za 1/2017
Pokud se podíváme, jak jsou na tom s nabídkou a poptávkou konkrétní modely SUV, zjistíme, že nabídce kraluje
Škoda Yeti, následovaná BMW X5 a Hondou CR-V. Tomu v podstatě odpovídá zájem kupců. V něm se jen prohodily první dvě příčky. Nejvíce si návštěvníci Sauto.cz v kategorii SUV zobrazují BMW X5, Škoda Yeti se umístila na druhém místě.
TOP 10 modelů SUV podle počtu inzerátů v nabídce
Značka Model
Počet nabídek
Škoda Yeti
1328
BMW X5
1190
Honda CR-V
1022
KIA Sportage
891
Volkswagen Touareg
704
Mercedes-Benz Třídy M
684
Hyundai Santa Fe
659
Audi Q7
595
Volkswagen Tiguan
589
BMW X6
574
* údaje za 11/2016-1/2017
Zajímavý je také pohled na to, jaké palivo se v SUV využívá
Nikoho samozřejmě nepřekvapí, že na rozdíl od průměru trhu zde mnohem výrazněji dominují vznětové motory. Ty tvoří téměř 70 procent nabídky. I přes fakt, že se stále více hovoří o ekologických trendech pohonu, patří dalších 28 % nabídky zážehovým motorům. Mezi dvaceti tisíci inzerátů najdeme pouze 88 hybridních vozů a 4 elektromobily.
Podíl SUV vozů v nabídce dle paliva
Palivo
Počet inzerátů
Poměr nabídky
nafta
14450
69,8%
benzín
5801
28,0%
LPG
356
1,7%
hybridní
88
0,4%
CNG
5
0,0%
elektro
4
0,0%
ethanol
3
0,0%
jiné
2
0,0%
Celkem
20709
100,0%